همشهری‌آنلاین: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی گفت: اصولا قهرمانان هم نشاط آورند و هم قادرند بهترین الگوها برای نسل جوان و جامعه ما باشند.

حسن روحانی

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم تجلیل از قهرمانان و مدل آوران ورزش ایران گفت: از آغاز دولت یازدهم اقبال و بخت با این دولت همراه بوده که همزمان با جنشی که مردم برای انتخابات ریاست جمهوری برپا کرده بودند جشن و شادی حضور ورزشکاران ما و صعود آنها برای جام جهانی نشاط و خوشحالی مردم را مضاعف کرد.

وی ادامه داد: در زمینه های مختلف و بخش های دیگر ورزشی همواره توانستید لبخند را بر لبان ملت بزرگ و عزیز ایران بنشانید.

رییس جمهوری گفت: یکی از آثار ورزش قهرمانی ایجاد هیجان و نشاط در جامعه است. البته در گذشته و سالهای قبل از انقلاب گاهی سخنی مطرح می شد که اساسا قهرمانی در میان یک ملت معنا و مفهومی ندارد. مردم همه قهرمانند و همه باید قهرمان باشند.

قهرمانان

روحانی افزود: البته این تعبیر و شعار شاید بد نباشد اما در زمینه های مختلف دنیای ما هم دنیای رقابت و هم دنیای قهرمانی است. در رشته های مختلف و در رقابت های علمی وقتی جوانان ایرانی در المپیادها می توانند پیروزی بدست بیاورند و صاحب مدال می شوند، این قهرمانی نشاط آور برای مردم و ملت ما است.

وی یادآور شد: در دنیای دیپلماسی وقتی قهرمانان دیپلماسی ما در صحنه منطق و گفت و گو با دنیا و دیپلمات های جهان پیروزی بدست می آورند، قهرمانی سیاسی برای ملت ما سرور انگیز است.

رییس جمهوری گفت: اصولا قهرمانان هم نشاط آورند و هم قادرند بهترین الگوها برای نسل جوان و جامعه ما باشند.

وی گفت: البته دلمان می خواهد که قهرمانان کشورمان پهلوان نیز باشند چرا که پهلوانی و قهرمانی منافاتی با یکدیگر ندارند اما پهلوانی رتبه بالایی است که الگوی ما در این امر امیرالمومنین علی (ع) است.

روحانی با بیان حضرت علی (ع)، قهرمان و پهلوان میدان های نبرد بود، به ماجرای خدو انداختن دشمن بر صورت امیرالمومنین در جنگ خندق اشاره کرد و گفت: امام در صحنه ای که می توانست حریف را از پای درآورد گفت خشم مقدس ارزشمند است. او شمشیر را در نیام برد و شروع به قدم زدن کرد و از حریف فاصله گرفت و آنگاه که کاملا آرام شد به سراغ حریف رفت که گفت علی (ع) کار را برای خدا و وظیفه انجام می دهد.

رییس جمهوری ادامه داد: هرکس که به میدان می رود قاعدتا برای پیروزی و قهرمانی به میدان خواهد رفت اما نه پیروزی به هر قیمتی. پیروزی توام با قواعد و قوانین رقابت و اخلاق ورزش است.

وی اضافه کرد: ما هم نیاز به قانون و هم نیاز به اخلاق داریم؛ البته قانون، اخلاق ظاهری و مدون است و اخلاق، قانون باطنی است و ما نیاز به این هر دو داریم؛ هم قانون و هم اخلاق.

روحانی با بیان این که در میدان های ورزشی قانون توسط داور اعمال می شود گفت: کارت زرد و قرمز بد نیست اما به شرط این که داوران بیرون و تیزبینان جهان آن داوری را بپسندند و بپذیرند.

رییس جمهوری یادآور شد: گاهی دیدید داور از کارتی استفاده می کند. نه در صحنه ورزشگاه، همه آنهایی که ورزش را تماشا می کنند اخم می کنند و با چهره شان و با زبانشان داور را محکوم می کنند.

روحانی گفت: البته چاره ای نیست. باید در میدان ورزش کارت داور را پذیرفت ولو اگر راه شکایتی هم باقی باشد. اما همه یادمان باشد چشمان جهانیان و وجدان جهانیان داور اصلی هستند.

وی افزود: در میدان ورزش، قانون را داور صحنه اعمال می کند اما اخلاق را داوری جهانی قضاوت می کند. ما می خواهیم ورزشکاران ما هم قهرمان و هم پهلوان باشند.

رییس قوه مجریه یادآورشد: وقتی شما بازی جام جهانی را تماشا می کردید که من خود هم در ساعاتی تماشاگر این بازی بودم وقتی شما می دیدید جوانان ایرانی در صحنه خوب بازی می کنند، بازی خوب غرور آور و نشاط آور می‌شود. ما هم به ادب جسم و هم به ادب جان نیاز داریم. بدن ورزیده و اخلاق وارسته می خواهیم. هر دو را می خواهیم و شما می توانید برای نسل جوان ما هردو باشید و بتوانید نسل ما را به سمت زندگی پرنشاط دعوت کنید.

روحانی با بیان اینکه شادی هم حق مسلم ما است گفت: مردم ما می خواهند با نشاط و شاد باشند. بسیاری از اوقات شما می توانید این شادی را برای ملت ما به ارمغان بیاورید. البته دولت وظایف سنگین تری برای شادی مردم بر دوش دارد.

  • پایین آمدن شاخص تورم برای مردم نشاط آور است

رییس جمهوری گفت: زمانی که شاخص تورم پایین می‌آید و مردم آن شاخص را می بینند که این ماه از ماه پیش پایین تر آمده، این نشاط آور است. مردم وقتی می بینند دولت تلاش می کند تا بر رکود فارغ بیاید و قدم های اولیه را برداشته برای مردم شادی آفرین است.

روحانی ادامه داد: وقتی مردم می بینند دولت آستانه تحملش بالاست، نقد که زیباست اما تخریب را هم تحمل می کند، نقد ناروا را هم تحمل می کند برای مردم زیباست. مردم دلشان می خواهد آستانه تحمل بالا رود. همه ما باید آستانه تحمل را بالا ببریم.

وی گفت: وقتی مردم می بینند محیط زیست به سمت سلامت قدم به قدم حرکت می کند، هوای شهرهای بزرگ نسبت به گذشته بهتر شده است، این نشاط آفرین است. ما باید مردم مان را شاد کنیم و در این شادی همه مردم باید سهیم و شریک باشند.

رییس جمهوری در ادامه با بیان این که ما ورزش همگانی را نیاز داریم چون در پی نظام سلامت هستیم و قدم اول نظام سلامت، تحرک است ، یادآور شد: بسیاری از مشکلات و بیماری ها ناشی از بی تحرکی یا کم تحرکی است.

وی گفت: در دنیای دیروز که دنیای صنعتی نبود تحرک، خود به خود جزو ضرورت های زندگی بود. شما به هر مقصدی می خواستی حرکت کنی لازم بود با حرکت خودت و پیاده روی مسیر را طی کنی، چیز دیگری نبود. اگر مرکبی هم بود برای راه دورتر بود. سواری آن مرکب نیز نوعی ورزش بود. حتی هرکس می خواست به آب خوردن برسد بازهم نیاز به این بود که آن سطل و کوزه را به دست بگیرد و تا چشمه بیرون روستا حرکت کند و آب را به منزل بیاورد.

رییس قوه مجریه افزود: دنیا، به طور طبیعی دنیای تحرک بود، اما جهان صنعتی یکی از مشکلاتش این است که تحرک را گرفته یا کم کرده است و در این جا است که ورزش جایگاه و اثرش دو چندان می شود. ما نیاز به ورزش داریم تا بی تحرکی یا کم تحرکی را جبران کنیم.

روحانی با بیان این که تحرک ورزشی یک تحرک علمی هم هست گفت: ورزش اساسا باید حرکت بر موازین علمی باشد. آن موازین علمی می تواند بدن را در یک زمانی کوتاه تر به سلامت برساند. ورزش در دنیای امروز هم علم است و هم تکنیک است و هم هنر .

وی افزود: ورزش همگانی را وزارت ورزش و همه دست اندرکاران که البته ورزش از آن همه مردم است باید در مدارس ما توسعه دهند. نوجوانان و جوانان از دوران دبستان باید با ورزش آشنا شوند و حتی با اصول ورزش حرفه ای کم و بیش دمساز شوند. ما باید از مدارس این کار را آغاز کنیم و در سراسر جامعه باید پهنه ورزش را بگسترانیم.

رییس جمهوری گفت: همه باید به ورزش علاقه مند باشیم و بتوانیم با تحرک، سلامت را تامین کنیم. اگر می خواهیم دارو و مراجعه به پزشک کم شود، اگر می خواهیم بیماری های مختلف که بسیاری ناشی از چاقی و کم تحرکی است در جامعه کم شود، بدون تردید، یک راهش ورزش است.

  • گاهی گره دیپلماسی را هم ورزش می تواند بازکند

روحانی افزود: بهداشت و سلامت ما از ورزش شروع می شود. پس، ورزش امروز یک ضرورت برای همه ما است. البته من نمی خواهم بگویم ورزش تنها به نشاط و سلامت جامعه خلاصه می شود. ورزش هنرهای زیادی دارد، گاهی گره دیپلماسی را هم ورزش می تواند بازکند. دیدیم که بازی پینگ پونگ در سال 1970 چگونه توانست گره دیپلماسی بین آمریکا و چین را باز کند.

وی با بیان این که ورزش می تواند فضای جدیدی را در جهان ایجاد کند گفت: ورزش بهترین تبلیغ برای کشور است. ورزش می تواند از فرهنگ یک ملت بخوبی تبلیغ و ترویج کند. شما می بینید نگاه به بازی ایران و آر‍ژانتین گاهی نگاه جهانی را نسبت به ایران تغییر می دهد.

رییس قوه مجریه افزود: ورزش می تواند تبلیغی باشد به جای صدها ساعت سخن گفتن، حرف زدن و با زبان ترویج کردن، ورزش می تواند جایگاه کشور را در افکار عمومی دنیا تغییر دهد. ورزش می تواند به اقتصاد و فرهنگ کمک کند.

روحانی ادامه داد: در بسیاری از مراکز ورزشی، باشگاه ها، تجهیزات ورزشی و حق پخش تلویزیونی و در خیلی موارد دیگر، ورزش می تواند به اقتصاد جامعه ما کمک کند.

رییس جمهوری تاکید کرد: ورزش امروز سبک زندگی است و می تواند ورزش و مخصوصا ورزش توام با اخلاق به فرهنگ جامعه ما کمک کند. ورزش بهترین وسیله برای پرکردن ساعات فراغت نسل جوان است.

  • بانوان ما شرایط شان برای ورزش نسبت به آقایان کمی سخت تر است

وی با بیان این که ورزش به ویژه ورزش برای بانوان بسیار ارزشمند است یادآور شد:بانوان ما از صحنه ورزش سالها دور بوده اند، همانطور که ورزش آقایان برای ما مهم است ورزش بانوان از جهتی برای ما مهمتر است.

روحانی گفت: بانوان ما شرایط شان برای ورزش نسبت به آقایان کمی سخت تر است. شما می بینید که جوان ها و نوجوان های ما می توانند هر کوچه و خیابانی را تبدیل به زمین فوتبال، بسکتبال و والیبال کنند اما شرایط برای خانم ها خیلی سخت تر است، بنابراین ما باید ورزشگاه ها و باشگاههای ویژه بانوان را توسعه دهیم که بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

رییس جمهوری ادامه داد: فرصت ورزش را باید فرصت برابر کنیم، این که فرصت برای آقایان باشد و فرصت برای خانم ها نباشد حتما بی عدالتی است. عدالت یعنی ایجاد فرصت برابر .

وی با بیان این که امنیت ، آزادی و اخلاق برای ورزش بانوان نیاز است گفت: هم باید امنیت آنها را تامین کنیم، هم باید آزادی مشروع آنها را تامین کنیم و هم باید اخلاق را مدنظر قرار دهیم؛ با این سه اصل، بانوان ما باید هم در ورزش همگانی و هم در ورزش حرفه ای مدال آور باشند.

روحانی با بیان این که بانوان ما امروز مدال آور هستند گفت: مدال هایی بانوان ما امروز توانسته اند کسب کنند که وزیر محترم ورزش به آن اشاره کرد و برای ما غرور آفرین و افتخار آفرین است.

  • دخالت های دولت در ورزش باید به حداقل کاهش پیدا کند

رییس قوه مجریه گفت: با دو نکته می خواهم سخنم را تمام کنم. نکته اول این که ورزش را باید به مردم واگذار کنیم. دخالت های دولت باید به حداقل حداقل کاهش پیدا کند. دولت باشگاه دار نیست و نمی تواند باشگاه دار باشد.

روحانی تاکید کرد: دولت نمی تواند ورزشکار خوب تحویل جامعه بدهد. دولت باید زمینه را برای مردم و بخش خصوصی آماده کند تا بتوانند ورزش کشور را سامان دهند و ضمنا ورزش سیاسی نیست. ورزش مساله سیاسی نیست. رانت ها را کنار بگذاریم .

وی افزود: ورزش یک مساله اجتماعی است. بگذاریم فضا باز شود، البته ورزش می تواند به سیاست ملی ما در بخش هایی کمک کند اما اساس ورزش مساله اش مساله اجتماعی است و باید زمینه را آماده کنیم.

رییس جمهوری یادآورشد: وزارت ورزش وجوانان باید زمینه را برای بخش خصوصی و مردم آماده کند تا آنها بتوانند فعالیت خودشان را روز به روز بیشترکنند.

روحانی با بیان این که دولت حامی ورزش خواهد بود گفت: دولت یازدهم با همه توان و با همه امکانی که در اختیار دارد به ورزش کمک خواهد کرد و این را وظیفه خود می داند؛ به دلیل این که ورزش هم سلامت، هم نشاط و هم فرهنگ است. تنها رستم دستان و پوریای ولی نبود که بگوییم تاریخ یا اسطوره است.

وی افزود: ما تختی را هم داشتیم؛ تختی مدال خیلی گرفت اما مدال مهمش از جانب مردم بود؛ ملت ایران به تختی مدال داد، به خاطر قهرمانی و مرامش.

رییس جمهوری ادامه داد: ما تختی ها را می خواهیم؛ ما چهره هایی می خواهیم که برای جامعه مان هم روحیه را بیاورند و هم پهلوانی و فرهنگ را برای جامعه به ارمغان بیاورند.

حجت الاسلام روحانی تاکید کرد: امروز خوشحالیم که در صحنه های ورزشی مختلف مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال، کشتی، وزنه برداری و به ویژه ورزش بانوان و ورزش جوانان برای ما غرور می آفرینند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در آستانه بازیهای آسیایی قرار داریم، گفت: امیدواریم ورزشکاران ما در همه زمینه ها در سکوهای افتخار قرار گیرند.

وی تصریح کرد: زمانی که ورزشکاران پیروز می شوند چه قدر زیباست وقتی که دست شکر به سمت آسمان بلند می کنند؛ هر افتخاری داریم از ناحیه پروردگار بزرگ، پیامبر عظیم الشان، مولایمان امیرالمومنین و علی ابن موسی الرضا (ع) است و وقتی دست به آسمان بلند می کنید نشان می دهد دلتان با خداوند است.

کد خبر 271017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha