چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

عباس ثابتی راد: به‌منظور پیشرفت و بهبود سیستم حمل‌ونقل مواد زائد جامد، زباله‌های شهری جمع‌آوری شده از سطح مناطق به ایستگاه‌های انتقال، حمل شده و در خودروهای بزرگ‌تر تخلیه می‌شود.

اولین گام برای تحقق طرح جامع پسماند در پایتخت

پيش از اين حدود 1200مركز اصلي و فرعي زباله در كنار خيابان‌ها و چهارديواري‌هاي بين ساختمان‌ها، كنار بيمارستان‌ها يا در محل‌هاي مسكوني وجود داشتند. اين نقاط به‌صورت ايستگاه انتقال عمل مي‌كردند. ابتدا زباله توسط رفتگرها در اين محل‌ها تخليه و سپس به وسيله كاميون از اين ايستگاه‌ها، به مراكز دفن جاده آبعلي و كهريزك منتقل مي‌شد.

سازمان مديريت پسماند در اين سال‌ها با حذف مراكز مذكور و جايگزيني 11ايستگاه انتقال در سطح شهر، سبب افزايش راندمان ميزان جمع‌آوري پسماند و كاهش هزينه‌هاي انتقال آن، كاهش مصرف سوخت، كاهش ترافيك شهري ايجاد شده توسط كاميون‌ها، كاهش استهلاك جاده‌ها و مهم‌تر از همه كاهش آلودگي هوا شده است.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند در اين رابطه گفت: ايستگاه‌هاي انتقال محل تخليه و بارگيري پسماند از خودروهاي جمع‌آوري به‌خودروهاي بزرگ‌تر (سمي‌تريلر) براي حمل به مركز دفع و پردازش آرادكوه بوده كه بخش عمده آن متعلق به پسماند شهري مناطق و بخش ديگر مربوط به شركت‌ها، كارخانجات و شهرك‌هاي نزديك به ايستگاه است.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند افزود: سلامت كاركنان بخش حمل پسماندهاي خانگي شهر تهران از طريق معاينات ادواري به‌صورت دوره‌اي و منظم بررسي شده و به‌منظور نظارت و كنترل بيشتر بر ناوگان حمل‌ونقل پسماند شهري و همچنين امنيت و آسايش شهروندان، كل اين ناوگان مجهز به سيستم ردياب خودرو (GPS) شده و پيمانكاران ملزم به استفاده از سمي تريلرهاي منطبق با استانداردهاي روز دنيا شده‌اند. سمي تريلرهاي جديد داراي 3محور هستند و ضمن دارا بودن امنيت و تعادل بالاتر، به‌دليل بارگيري استاندارد در هر دوره سبب كاهش ترافيك شهري، كاهش سوخت مصرفي و همچنين فوايد زيست‌محيطي به لحاظ تردد كمتر در شهر خواهند شد.

سر پوشيده و مسقف كردن ايستگاه‌هاي خدمات شهري بيهقي و هرندي واقع در منطقه‌هاي6 و12 شهرداري تهران نيز ازجمله برنامه‌هاي زيست‌محيطي در دست اقدام اين سازمان بوده‌است.حسن كريميان، مديرعامل سازمان بازيافت و مديريت پسماند شهرداري تهران در انتها با تأكيد بر اهميت مكان‌يابي و نحوه احداث ايستگاه‌هاي انتقال، مهم‌ترين وظايف مسئولان ايستگاه‌هاي خدمات شهري را برشمرد.

به گفته وي، برقراري ارتباط صحيح و كارآمد با مسئولين مناطق به‌عنوان نماينده سازمان، رعايت بهداشت كار و مسائل زيست‌محيطي، نظارت بر تعهدات پيمانكار درخصوص حفظ و نگهداري كليه وسايل، تجهيزات، ابنيه و تاسيسات در اختيار پيمانكار، جلوگيري از حضور كارگران و رانندگان در داخل خودروهاي حمل زباله هنگام توزين، جلوگيري از حضور كارگران هنگام تخليه روي سكو و ممانعت از تفكيك زباله مهم‌ترين اين وظايف هستند.

كاهش هزينه 1/5ميليارد توماني جمع‌آوري زباله در هر روز

با بهره‌برداري از 2كارخانه هاضم و زباله‌سوز، توسط شهرداري تهران، براي نخستين بار، از پسماند شهري انرژي به‌دست آمد. براساس برنامه 5ساله شهرداري تهران قرار است ميزان برق استخراجي از زباله هر سال توسعه يابد و با اجراي مراحل تكميلي در اين مراكز، ميزان توليد انرژي از پسماند شهري در پايتخت افزايش يابد.از سال‌هاي گذشته طرح احداث 5ايستگاه مركزي در دستوركار سازمان پسماند قرار گرفت و به‌منظور اين اقدام طرح‌هاي گسترده‌اي در اين سازمان به اجرا درآمد.ايستگاه انتقال، مكاني است كه در آن زباله‌ها از كاميون‌هاي كوچك تخليه و به داخل وسايل نقليه موتوري بزرگ‌تر بارگيري و سپس به‌سوي محل دفن نهايي، حمل مي‌شوند. ايستگاه‌هاي انتقال زباله، باعث افزايش راندمان جمع‌آوري زباله‌ها، كاهش همه‌جانبه هزينه‌هاي حمل‌ونقل، كاهش مصرف انرژي، كاهش ترافيك كاميون‌ها و كاهش ساييدگي و ترك خوردن جاده‌ها و در نهايت كاهش آلودگي هوا مي‌شوند.اين طرح با هدف كاهش هزينه و افزايش توان مديريت شهري در دستور كار مديريت شهري قرار گرفته است. در تهران روزانه بيش از 7هزار و 500 تن زباله توليد مي‌شود كه هزينه‌اي معادل 1/5 ميليارد تومان براي جمع‌آوري و انتقال آن صرف مي‌شود. با كاهش ايستگاه‌هاي زباله داخل شهري به 11ايستگاه و كاهش آن به 5مركز تبديل پسماند به انرژي، مديريت شهري گامي بزرگ در عرصه اقتصاد پايدار شهري بر‌مي‌دارد.

 

کد خبر 270833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha