همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با بیان این خبر که بر اساس آمارهای سه ماهه اول امسال در حال عبور از رکود هستیم، گفت: کاری که خادمان مردم در یک سال گذشته انجام داده‌اند در تاریخ کشورهایی که دچار شرایط تحریم بود‌ه‌اند، بی‌نظیر است

روحانی

روحانی: ما نه افراط راست و نه افراط چپ هستیم/مسیر ما اعتدال است
تهران- ایرنا- رییس جمهوری با تاکید بر این که مسیر ما، مسیر اعتدال است، گفت: ما امت وسط و نمونه هستیم، ما نه افراط راست و نه افراط چپ هستیم.
[روحانی: ما نه افراط راست و نه افراط چپ هستیم/مسیر ما اعتدال است]

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی  در اجلاس روز جهانی مسجد به تصویب طرح ایران با موضوع مبارزه با خشونت و افراطی گری در سازمان ملل اشاره کرد و اظهارداشت: تصویب این طرح نشان می‌دهد که به رغم تبلیغات صهیونیست‌ها و استکبار، ایران و اسلام دنبال افراط و خشونت نیست و این را دنیا در رای خود توانست بپذیرد و قبول کند.

وی ادامه داد: دنیایی که گاهی می‌گفت مسلمان‌ها دنبال کار ترور و خشونت هستند و گاهی می‌گفت ایران به دنبال ترور و خشونت است، این که نماینده مردم ایران در سازمان ملل طرحی را برای مبارزه با خشونت و افراطی‌گری ارایه دهد و خداوند شرایطی را فراهم کند که طی چند ماه آن طرح با اجماع در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب برسد و چند کشوری که با ایران و این طرح مخالفت کردند، هنگام رای گیری جرات نکردند که تقاضای رای کنند، موفقیت ملت ایران است.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: انشاء الله به حول و قوه الهی وعده‌هایی که این دولت در زمینه اقتصاد، فرهنگ و مسایل سیاسی و سیاست خارجی به مردم داده است، دنبال کرده و دنبال خواهد کرد.

روحانی با بیان این که ما در سیاست خارجی از برخی مشکلات عبور کردیم، تصریح کرد: مشکلات دیگری پیش رو داریم و امید ما این است که با همه توان و کوشش بتوانیم از آن مشکلات هم عبور کنیم.

رسالت روحانیت بس سنگین‌تر و سخت‌تر شده است

رئیس قوه مجریه همچنین در این اجلاس تاکید کرد که روحانیت وظیفه و رسالتی بس سنگینی را بر دوش داشت که امروز این رسالت سخت‌تر و سنگین‌تر شده است.

روحانی افزود: مسجد بار بزرگ انقلاب و نهضت اسلامی را بر دوش کشید و با راهبری‌های امام عزیز و بزرگوار (ره) انقلاب را پیروز کرد.

وی با تاکید بر این که بار سنگینی بر دوش ما است بر ضرورت بهره‌مندی دولت از نظرات حوزویان، عالمان، بزرگان، اندیشمندان تاکید کرد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که روز مسجد، روز تجلیل از مکان عبادت مومنان و مخلصان است، گفت: روز مسجد تجلیل از مکانی است که همواره مرکز هدایت مردم و شروع حرکت‌های مردمی، نهضت‌ها و انقلاب‌ها به نفع مردم و جامعه بوده است.

روحانی از قبله گاه اول مسلمین و مسجد الاقصی که تحت سلطه شروران و تجاوزگران است، یاد کرد و اظهارداشت: مسجد و روحانیت همواره دو عنوان و مفهومی بوده‌اند که در کنار هم دیده می‌شدند و می‌شوند.

وی ادامه داد: کدام مسجد بدون روحانی و عالم می‌تواند کارکرد خود را داشته باشد و کدام عالم و روحانی است که بدون مسجد جایگاه مناسب برای بیان سخن حق داشته باشد؟

وی با بیان این که روحانیت وظیفه و رسالت بس سنگینی را بر دوش داشت که امروز رسالتش سخت‌تر و سنگین‌تر شده است، اضافه کرد: اگر انقلاب اسلامی در برابر همه دسیسه‌ها و توطئه‌ها به ثمر رسید با امیدی بود که روحانیت در دل مردم به وجود آورد و آن امید را تا پیروزی انقلاب زنده نگاه داشت.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: به تعبیر امام راحل آن روزی که همه روشنفکران از پیروزی نهضت اسلامی و انقلاب مایوس شده بودند آنها که ایستادند و امید را زنده نگاه داشتند، روحانیت بودند.

روحانی با یادآوری این موضوع که روحانیت در آغاز نهضت اسلامی خود در صف مقدم این حرکت قرار گرفت، خاطرنشان کرد: حادثه خونبار مدرسه فیضیه در دوم فروردین سال 1342، شهادت نخستین روحانی در مسیر نهضت اسلامی یعنی سید یونس رودباری در آن حادثه و بعد در همه حوادث، روحانیت پیشتاز زندان، شکنجه، تبعید و حتی شهادت بود.

وی اظهار داشت: در 15 خرداد هم در قم یک روحانی جوان در خط مقدم مبارزه در برابر دژخیمان به شهادت رسید شیخ هبة الله طالقانی و بعد هم در همه حوادث و مراحل، روحانیت هم پرچم و هم بار مسوولیت را بردوش گرفت.

رئیس جمهوری همچنین گفت: اگر اتصال روحانیت از یک سمت به قرآن و شریعت و دین مبین اسلام و از سمت دیگر به مردم نبود، انقلاب اسلامی پیروز نمی‌شد، در جنگ تحمیلی ما در برابر افلقیان پیروز نمی‌شدیم و امروز نمی‌توانستیم در برابر توطئه استکبار جهانی بایسیتم و مقاومت کنیم.

روحانی افزود: اگر روحانیت و مرجعیت نبود امروز عراق به صورتی که شاهدیم، امنیت نسبی در این سرزمین نبود و اگر روحانیت و امام و رهبری معظم و فریاد روحانیت شیعه و سنی و مقاومت نبود امروز غزه همانند سرو سربلند و شاداب در برابر اشغالگران نبود.

وی اضافه کرد: آن تاریخ نویس انگلیسی در کتاب تاریخ ایران که دانشگاه کمبریج آن را تالیف کرده ،می‌گوید در نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی دنیا از قدرت روحانیت و سازماندهی مساجد غافل ماند، فکر می‌کرد احزاب و گروه‌ها و آنهایی که نام و نشان سیاسی دارند، آنها می‌خواهند حرکت و انقلاب را به پیروزی برسانند او می گوید در سال 1977 تعبیر این کتاب است، اگر شهید بهشتی‌ها و مساجد تهران و مساجد شهرستان‌ها نبودند و اگر سازماندهی روحانیت نبود، انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: مسجد بار بزرگ انقلاب و نهضت اسلامی بر دوش کشید و با راهبری‌های امام عزیز و بزرگوارمان هم انقلاب را پیروزکرد اما با قول سدید «یا ایها الذین امنو اتقو الله و قولو قولا سدیدا یصلح لکم اعمالکم و یغفر لکم ذنوبکم و من یطع الله و رسوله فقد فاز فوزا عظیما».

روحانی یادآور شد: ما قول سدید می‌خواهیم امام بیاناتش و اعلامیه‌هایش قول سدید بود و امروز رهبری معظم انقلاب قول و کلامشان قول سدید است، روحانیتی که در مسیر اسلام راستین قرار دارد قولش، قول سدید است، قول سدید قول صدق نیست بالاتر است، قول سدید به معنای راستگویی تنها نیست.

وی ادامه داد: درست است که قول سدید یعنی قول محکم و استوار و همانند سد محکم اما سدید معنایش تنها استحکام و استواری نیست.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: سدید یعنی قصد و اقتصاد سدید یعنی میانه‌روی قول صدق، تاثیر گذار، استوار، محکم، میانه‌روانه و آن قول سدید است پیامبر اکرم (ص) همه سخنانش قول سدید بود که گفت «ما خطب رسول الله یا ما جلس رسول الله علی هذا الامنبر الا و تلی هذه آلایه یا ایها الذین امنواتقوالله و قولو قولا سدیدا»

روحانی همچنین گفت: مداوم رسول خدا این آیه شریفه را تکرار می‌کرد گویی هم به خود تذکر می داد که او منبع صدق و راستگویی و میانه روی و راستی و میانه روی و اقتصاد بود همواره و هم می‌خواست که مسلمانان و مونین وخطیبان آینده بر منبر یادآوری و تذکر دهندکه دنبال قول سدید باشند.

وی تصریح کرد: امروز نسل جوان ما نیاز به قول سدید دارد، ما نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را به روی نسل جوان ما ببندیم.

نسل جوان نیاز به قدرت ایستادگی در برابر فضای آلوده دارد

رئیس جمهوری همچنین گفت: می‌گویند و راست هم می گویند که باید نسل جوان را از آب مسموم بر حذر داشت، نسل جوان را باید از هوای مسموم برحذر داشت، اما چه کنیم هوا آن چنان آلوده است که تنها با ماسک قوی می‌توان در برابر آن آلودگی ایستاد، ما هوا را کاری نمی‌توانیم کنیم.

وی همچنین به دوران هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: آنان که در جبهه بودند، خاطرتان هست آن زمان که سلاح شیمیایی به کار می‌رفت و بمب‌های شیمیایی بر سر رزمندگان ما فرود می‌آمد، اگر کسی می‌گفت می‌خواهم از این هوا فاصله بگیرم نه وقت، نه جا و نه زمان بود، آنچه درمان می‌کرد ماسک بود، از ماسک استفاده می‌کردیم تا از آن فضا عبور کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: نسل جوان ما نیاز به توان، قدرت ایستادگی در برابر فضای آلوده دارد، نسل جوان ما نیاز به آگاهی در برابر آب‌های آلوده دارد.

روحانی ادامه داد: فضای عالم امروز از وسایل ارتباطی جدید پُر شده است، یک روزی بود که یک مومنی در خانه‌اش رادیویی داشت آن را در قفسه‌ای می گذاشت و در آن را قفل می‌کرد و کلید را در جیب می‌گذاشت تا فرزند و همسرش از آن رادیو در ساعاتی که نباید استفاده کنند، استفاده نکنند. خود که از مغازه به خانه می‌آمد در موقع اخبار، رادیو را روشن می‌کرد و دوباره در آن کمد می‌گذاشت و در آن را قفل می‌کرد.

وی گفت: فکر می‌کنم که دیگر از آن دوران عبور کردیم، امروز نه کمدی و نه قفلی وجود دارد و حال اگر کلید هم وجود دارد....، دنیای امروز شرایط جدیدی را پیش روی ما گذاشته، اگر امروز هم به نسل دوم تلفن همراه نرویم و صبر و تامل کنیم، فردا خواهیم رفت، فردا نرویم، پس فردا خواهیم رفت.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: من نمی‌خواهم ابزار جدید را به ویروس تعبیر کنیم، چون ابزار جدید هم نقاط مثبت و منفی دارد، هم خیر هم شر دارد، آلاتی هست که هر دو گونه می‌توان از آن استفاده و بهره‌برداری کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز ربط ما با دنیای علم با اینترنت است، کسی که اینترنت نداند و استفاده نکند در دنیای امروز نه تنها او را عالم نمی‌خوانند حتی دانشجو هم نمی‌خوانند.

در دنیای امروز نمی‌توان اینترنت را کنار گذاشت

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: امروز اولین شرط ورود به دانشگاه‌های خارج از کشور استفاده قوی و درست از اینترنت است، اگر کسی نتواند استفاده کند حق ورود ندارد. یعنی دانشجویی هم نمی‌توان کرد، چه برسد به عالم بودن و دانشمند بودن.

وی افزود: مگر می‌توان در دنیای امروز این ابزار را کنار بگذارد. البته استفاده از این ابزار نیاز به هوشیاری و هدایت و آگاهی نسل جوان دارد.چه کسی باید این کار را انجام دهد؟

فقه پویا ارمغان بزرگ امام راحل بود

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: دولت در زمینه فرهنگ البته وظایفی را بر دوش دارد، اما بار اصلی فرهنگ بر دوش روحانیت، فرهیختگان و اصحاب فرهنگ است، آنها بار اصلی را بردوش دارند و دولت هم کمک و یاری می‌کند.

روحانی تاکید کرد: حتما دولت در فهم مسایل دینی و فرهنگی به اندازه عالمان حوزه و دانشگاه و فرهیختگان آشنایی ندارد. حتما نسبت به احکام و موازین دین باید از حوزه و مراجع و اندیشمندان استفاده کند. حتما در بسیاری از علوم و فنون دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی پیشتاز هستند و دولت باید یاری و کمک کند.

وی یادآور شد: اما در عین حال بار اصلی فهم و تبیین دین در دنیای امروز با شرایط امروز بر دوش روحانیت است.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: ما هر زمان که به یاد امام (ره) به یاد نهضت امام (ره) می‌افتیم که البته به حق و بزرگ است و امام (ره) کار بزرگی انجام داده‌اند، اما هیچ زمان نمی‌گوییم فقه امام، بینش امام، برای ما ارمغان‌های بزرگی آورد که یکی از آن ارمغان‌ها زمان و مکان در اجتهاد پویای جواهری بود.

روحانی افزود: من در این زمینه سخن عام و خصوصی از امام (ره) شنیده‌ام که فرصت بیان آن نیست البته بهترین مکان بیان آن گفته‌ها در میان اساتید و فرزانگانی است که امروز در محضرشان هستم اما امروز فرصت بازکردن آن مباحث نیست و من قصد بیان نکته دیگری را دارم.

روحانیت صف مقدم مقابله با هجمه فرهنگی دشمن است

رئیس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: بار سنگینی به خاطر شرایط و فضای ارتباطی دنیای امروز بر دوش ما است، دشمن به ما هجمه می‌کند، دشمن می‌خواهد پیش ازمسلط شدن به سرزمین و منابع ما بر افکار و اذهان ما و به ویژه نسل جوان مسلط شود.

روحانی همچنین گفت: چه کسی باید در برابر این هجمه خود را آماده کند و در صف مقدم باشد. روحانیت همیشه در صف جهاد، مقدم و ایستادگی به ویژه در زمینه فرهنگی بوده است و امروز توقع جامعه، مومنین و نسل ما از روحانیت مساجد تنها برای بجا آوردن نماز نیست.

وی اضافه کرد: اگر چه نام آن مسجد است و جای راکعین و ساجدین است، اما مسجد جای تعلیم و تعلم است، همان تعلیم و تعلمی که پیامبراکرم(ص) آن را از سالیان دراز عبادت و نماز و برتر و بالاتر می‌داند.

 باید به جاذبه و تعلیم گری مسجد بپردازیم

رئیس جمهوری همچنین با بیان این که با علم و دانش است که مردم راه روا و ناروا را تشخیص می‌دهند، تاکید کرد: باید به عمارت مسجد بپردازیم منظور از عمارت مسجد، کاشی‌ها و فرش و موزاییک‌ها نیست، عمارت مسجد یعنی عمارت جاذبه و فرهنگ مسجد، عمارت تعلیم گری مسجد منظور است.

روحانی گفت: ما در محله‌هایی که در دهه 40 در تهران یا قم زندگی می‌کردیم، می‌دانستیم در محله چند مسجد و هر کدام چند امام جماعت دارند، همه هم خوب و پررونق بودند اما برخی مساجد با استقبال جوانان همراه بود.

وی افزود: در مقابل مسجدی در خیابان دیگر بود که البته افراد هم می‌رفتند و مساجد خوبی بودند، اما تعداد جوانان کمتر بود .آن روز روزی نبود که بگویند در مسجد کوپن می‌دهند و مردم به خاطر آن می‌آیند، همه برای خدا به مسجد می‌آمدند.

رئیس جمهوری همچنین اظهارداشت: حتی آن ایام دوران قبل از انقلاب که فشار و اختناق حاکم بود، همه برای خدا به مسجد می‌رفتند و اما برخی مسجدها عمارت و تعمیرش بیش از مسجد دیگر بود. این عالم و امام مسجد است که می‌تواند مسجد را پر جاذبه‌تر کند.

 نجات مسجد الاقصی

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که قدس و مسجدالاقصی محبوب همه مسلمانان است، گفت: مسجدالاقصی، مسجدی است که مسلمانان آرزو دارند در آن نماز اقامه کنند.

روحانی ادامه داد: مسجدالاقصی مسجد اولیاء، انبیا و احبای الهی است و بسیاری از آنها در این جایگاه به عبادت خدا پرداختند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: مسجدالاقصی سرزمین مبارک و اولین فرودگاه پیامبر(ص) است نقطه‌ای که معراج پیامبر (ص) از آنجا آغاز شد.

روحانی تصریح کرد: جهان اسلام و مسلمان‌ها و در راس آنها روحانیت نخواهند گذاشت، قبله اول مسلمان‌ها در اشغال متجاوزان باقی بماند.

رئیس دولت تدبیر و امید گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته همه توان و امکان خود را برای نجات مسجدالاقصی و آزادی قبله اول مسلمان‌ها به کار خواهد گرفت و برای کمک به ملت مظلوم فلسطین دریغ نخواهد کرد.

روحانی تصریح کرد: مطمئن هستیم پیروزی نهایی متعلق به مسلمانان خواهد بود.

 روحانیت تنها برای نماز خواندن نیست

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به شخصیت امام راحل اشاره کرد و اظهارداشت: چرا هرگاه به یاد امام می‌افتیم یاد نهضت امام در ذهن‌ها تداعی می‌شود و سخنی از فقه و بینش امام راحل (ره) نمی‌گوییم.

روحانی ادامه داد: امام (ره) برای ما ارمغان های بزرگی آورد که یکی از آن‌ها ارمغان مکان و زمان و اجتهاد پویای جواهری بود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز در شرایطی که دشمن هجمه سنگینی وارد کرده است اظهار داشت: دشمن می‌خواهد قبل از آنکه بر سرزمین و منابع ما مسلط باشد بر اذهان و افکار به ویژه افکار نسل جوان تسلط یابد.

روحانی ادامه داد: درب مسجد برای فقیر و غنی، این جناح و آن جناح، این حزب و آن حزب باز است و هیچ وقت نمی‌پرسیم متعلق به کدام جناح، محله و یا حزب هستید بلکه درب مسجد بر روی همه علاقه‌مندان از هر تفکری که به عبادت خدا می‌آید، باز است.

رئیس جمهوری با بیان این که باید به سمت خانه خدا و حق حرکت کنیم خطاب به علما و روحانیون مساجد اظهار داشت: این جاذبه را باید شما به وجود آورید و تفاوتی بین این و آن وجود ندارد، ما پیرو همان پیامبری هستیم که هنگام ورود نابینایی که فریادش هم ناهنجار است و ممکن است کسی را بیازارد اما اگر کسی برای ورودش عبوس شود تحمل نمی‌کند و چهره در هم می‌کشد.

روحانی با بیان این که مسجد مکان تزکیه است، تاکید کرد: امروز بار رسالت خاصی بر دوش همه ما است، منطقه شرایط و مشکلات خود را دارد و اسلام در بسیاری از کشورها از هر روز دیگر غریب‌تر است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: عده‌ای به نام اسلام و جهاد مردم را می‌کشند و مسجد را تخریب می کنند، به نام جهاد کودکان را می‌کشند و زنان را به اسارت می گیرند، یک مشت وحشی نادان و سرانشان که قطعا مزدور هستند با اسلام و نام اسلام چه می‌کنند.

روحانی اضافه کرد: اسلام هراسی هدف استکبار جهانی است و این جاهلان و وابستگان همان مسیر را تقویت می‌کنند هم مسجد را و هم کلیسا را تخریب می‌کنند.

وی با تاکید بر این که اگر ایستادگی نباشد جاهلان و متجاوزان به هیچ چیز رحم نمی‌کنند، افزود: امروز در کشوری هستیم که ام‌القری جهاد اسلام است و پرچم اسلام خواهی و عدالت‌طلبی در آن در اهتزاز است، از این رو همه باید دست به دست هم دهیم.

براساس آمار و پیش‌بینی‌های سه ماهه اول امسال در حال عبور از رکود هستیم

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای دولت در بخش اقتصاد، فرهنگ، سیاست داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: امروز خوشحالیم که بزرگترین معضل کشور یعنی رکود اقتصادی در حال برطرف شدن است و می‌توانیم ادعا کنیم که براساس آمار، ارقام و پیش‌بینی‌های سه ماهه اول امسال در حال عبور از رکود هستیم.

روحانی خاطرنشان کرد: این بزرگ‌ترین موفقیت برای دولت شما است و اگر تا پایان سال بتوانیم تورم را به کمتر از 20 درصد برسانیم که ان شاءالله خواهیم رساند و از رکود عبور کنیم که ان شاءالله عبور خواهیم کرد به اولین قدم‌های رونق خواهیم رسید.

روحانی ادامه داد: کاری که خادمان مردم در یک سال گذشته انجام داده‌اند در تاریخ کشورهایی که دچار شرایط تحریم بوده‌اند بی‌نظیر است.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: این کار تنها در سایه تلاش، وحدت و حضور مردم در صحنه است و گرنه دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد.

اجلاس روز جهانی مسجد با حضور رئیس جمهوری، جمعی از سفرای کشورهای اسلامی و امامان جماعت مساجد استان تهران در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

کد خبر 270666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha