همشهری آنلاین: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد گفت: تاکنون شش زیستگاه رسمی یوزپلنگ آسیایی در این استان ثبت شده است.

به گزارش ايرنا، "حسن اکبری" روز دوشنبه به مناسبت روز ملی حفاظت از یوزپلنگ (9 شهریور) گفت: این زیستگاه‌ها شامل منطقه حفاظت شده کوه بافق، شکار ممنوع آریز بافق، کالمند- بهادران مهریز، پناهگاه حیات وحش دره انجیر، منطقه حفاظت شده سیاهکوه و پارک ملی سیاه کوه اردکان است.

وی با بیان این که از ابتدای دهه 80 فعالیت پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در استان و کشور آغاز شد، خاطر نشان کرد: سابقه مشاهده نخستین یوزپلنگ در استان مربوط به سال 1354 در منطقه کلوت سرخابی مهریز است.

وی افزود: با ورود فناوری دوربین‌های تله‌ای، استان یزد از مناطقی بود که بیش‌ترین فعالیت را در زمینه ثبت وقایع و تصویر با این دوربین به نام خود ثبت کرد.

اکبری با بیان این که یوزپلنگ آسیایی علاوه بر مناطق حفاظت شده در مناطق آزاد استان هم دیده می‌شود؛ گفت: این گونه نادر، از مرزهای تعریف شده عبور کرده و هر جا طعمه‌ای برای غذا وجود داشته باشد تردد می‌کند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد، طعمه یوزپلنگ را کل و بز، قوچ و میش، آهو و جبیر اعلام کرد.

وی شکار بی‌رویه طعمه‌های غذای یوزپلنگ توسط شکارچیان و توسعه بی‌رویه معادن در مناطق آزاد و همچنین تردد انسان‌ها در این مناطق در گذشته را از علل کاهش تعداد یوزپلنگ‌ها بیان کرد.

اکبری با اشاره به این که مطالعات جامع در استان در زمینه تعداد یوزها انجام نشده است؛ گفت: مطالعاتی که در زیستگاه‌های بافق، دره انجیر و پارک سیاه کوه صورت گرفته نشان می‌دهد حداقل بین 9 تا 11 قلاده یوزپلنگ در این زیستگاه‌ها وجود دارد.

وی اظهار داشت: به دست آوردن آمار کامل از تعداد این گونه جانوری در استان به مطالعه جامع‌تر در تمام زیستگاه‌های این خطه نیاز دارد.

علاوه بر یوز آسیایی، بیش از 800 گونه گیاهی، 160 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است.

60 نیروی محیط‌بان، یک میلیون و 270 هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می‌کنند. 

کد خبر 270637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha