اسدالله افلاکی: روز گذشته سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط‌زیست میزبان جمع متفاوتی بود ؛ ‌از فعالان محیط‌زیست گرفته تا سفرای خارجی، معاون وزیرکشور و شماری از مسئولان دیگر. ‌آنها آمده بودند تا درمراسم روز ملی یوزپلنگ آسیایی از محیط‌بانان تجلیل کنند.

همایش بین‌المللی سازمان حفاظت محیط‌زیست

بهبود وضعيت يوزها

چهره شاخص جمع، گري لوييس، هماهنگ‌كننده مقيم سازمان ملل متحد و نماينده مقيم برنامه توسعه ملل متحد درايران بود. او روز گذشته پشت تريبون قرار گرفت تا بگويد ا گرچه نسل شير ايراني و ببر مازندران منقرض شده اما براي نجات يوزپلنگ آسيايي خيلي دير نشده است. گري لوييس گفت: با آنكه مدرن شدن، تعدي و تجاوز انسان به طبيعت، احداث جاده و شهرك و افزون برهمه اينها شليك‌هاي مرگبارشكارچيان غيرمجاز به سوي يوزپلنگ و طعمه‌هايش سبب شده تا شمار اين موجود بي‌همتا به كمتر از 100قلاده برسد اما «هنوز براي نجات يوزپلنگ آسيايي مان خيلي دير نشده است.» گري‌لوييس بر توقف كاهش يوزها صحه گذاشت تا نشان‌دهد كه تلاش‌هاي محيط‌بانان و دست‌اندركاران پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي به‌بار نشسته است. گري‌لوييس گفت كه احتمال افزايش دوباره اين حيوان دور از ذهن نيست و « اين خبر بسيار خوبي است». اودرباره علل بهبود وضعيت يوزها گفت كه بخشي از دليل معكوس‌شدن شرايط دشوار يوزها ريشه در آگاهي همه نسبت به ضرورت نجات يوزپلنگ آسيايي دارد. از نظر گري‌لوييس، اما « دليل اصلي بهبود وضع يوزها آن است كه شمار بسيار كوچكي از افراد جامعه شب و روز با تمام وجود تلاش مي‌كنند تا يوزها از گزندها مصون بمانند. برخي از اين افراد با نوشتن اين كار را انجام مي‌دهند، سازمان‌هاي مردم نهاد با گفتارشان چنين مي‌كنند، برخي مانند حاميان تجاري منابعي را در اختيارمان مي‌گذارند تا با آن رخدادهاي آگاهي افزا مانند مراسم امروز را برگزار كنيم. خطاب به همه آنها مي‌گويم كه ما قدردان و سپاسگزار شما هستيم. با اين همه ديگراني هم هستند كه با اقداماتشان بيش از همه سهم دارند؛ آنها محيط بانان هستند. اقداماتي كه اغلب آنها را در معرض خطر شليك شكارچيان غيرمجاز قرار مي‌دهد. محيط بانان كار خود را با تحمل شرايط بسيار سخت و در محيط‌هاي خشن و ناگوار به انجام مي‌رسانند؛ محيط بانان ايران قهرمان هستند؛ قهرمانان بومي ما و قهرمانان جهان».

اجراي طرح مديريت مناطق

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست هم دراين مراسم با اشاره به روز ملي يوزپلنگ آسيايي از محيط بانان به‌عنوان سربازان خط مقدم دفاع از تنوع زيستي به‌ويژه دفاع از گونه‌هاي در معرض انقراض نام برد و گفت: بايد جايگاه محيط بانان تقويت شود تا ازاين طريق امكان بازشناسي تنوع زيستي كشور فراهم شود و در پي آن بتوانيم با مشاركت جو امع محلي تنوع زيستي را حفظ كنيم. ابتكار با تأكيد برنقش عشاير، مردم و جوامع بومي در حفاظت از مناطق حفاظت شده تصريح كرد: اين مناطق بايد به‌عنوان ذخيره‌گاه ژني ايران، آسيا و فراتر از آن جهان حفظ شود؛ يوزپلنگ كه اكنون تعداد اندكي از آن باقي مانده، بخشي از ميراث جهاني است كه بايد حفاظت از آن ازسطح جوامع محلي تا عالي‌ترين سطوح ملي و در سطوح بين‌المللي مورد توجه قرار گيرد. سازمان حفاظت محيط‌زيست هم دراين زمينه برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي انجام داده است.آنطور كه ابتكار مي‌گويد حفاظت از زيستگاه يوز و ساير زيستگاه‌ها با استفاده از تجهيزات مدرن، ارتقاي توانمندي، آموزش و به‌ويژه بهبود معيشت محيط بانان در دستور كار سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار دارد.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست بر رويكرد مثبت دولت به محيط‌زيست تأكيد كرد و گفت: با همين نگاه بود كه جلالي، محيط‌باني كه اخيرا در تالاب شادگان در رويارويي با شكارچيان متخلف هدف 86ساچمه قرار گرفت به‌عنوان يكي از7كارمند نمونه دولت انتخاب شد و از دست رئيس‌جمهور لوح تقدير گرفت. اين نشان مي‌دهد دولت براي محيط‌زيست اهميت ويژه‌اي قائل است. او از آغاز مطالعات و طرح‌هاي مديريت مناطق خبر داد وگفت كه اين طرح قرار است در تمام استان‌هاي كشور اجرا شود و مديريت آن برعهده استاندار و دبيري آن برعهده مديركل محيط‌زيست هر استان است. به گفته ابتكار اين طرح مشخص مي‌كند كه چگونه يك منطقه را مديريت كنيم تا گونه‌هاي زيستي آن بهتر حفظ و استفاده از اين مناطق ازجمله بهره مندي از قابليت‌هاي اكوتوريسم و استفاده از اين مناطق براي مردم فراهم شود. ابتكار در حاشيه اين مراسم براي چندمين‌بار از ممنوع شدن شكار و بازنگري در قوانين صيد و شكار خبر داد.

تقدير از محيط‌بانان برجسته

در مراسم روز ملي يوزپلنگ آسيايي كه باعنوان «نگاهبانان طبيعت، نگهداران تنوع زيستي» و با هدف نكوداشت فعالان پروژه يوزپلنگ آسيايي و محيط بانان برجسته باهمكاري برنامه توسعه سازمان ملل متحد برگزار شد از 5محيط بان نمونه تقدير شد كه عبارت بودند از: سيدجلال موسوي از منطقه بافق يزد، علي اكبر قربانلو از پارك ملي توران، اسدالله حاتمي از پناهگاه حيات وحش نايبندان طبس، حسين هراتي از پارك ملي ضامن آهو(پناهگاه حيات وحش مياندشت) و مرتضي عزيزي از پارك ملي سياه كوه يزد.

کد خبر 270594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha