چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیجریه روز یکشنبه ۳۱ آگوست (۹ شهریور) تایید کرد که مورد تازه‌ای از ابولا در پزشکی که همسرش به علت این بیماری درگذشته بود، رخ داده و به این ترتیب یک نفر دیگر هم به فهرست فزاینده کارکنان بهداشتی که در غرب آفریقا به ویروس ابولا مبتلا شده‌اند، افزوده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شوهر این زن هم پزشک بود و در ۲۲ آگوست پس از درمان فرد بیماری که در تماس با یک مرد لیبریایی بود - که ویروس ابولا را در اواخر ماه جولای به نیجریه آورد- در بندر هارکورت درگذشت.

سامپسون پارکر مدیر بهداشت ایالت ریوز نیجریه که بندر هارکورت مرکز آن است، گفت این زن که در یک واحد ایزوله در پایتخت مالی نیجریه، لاگوس ، بستری است شرایط پایداری دارد.

کارکنان پزشکی نیجریه در شیوع اخیر ابولا تاوان بزرگی پرداختند: از شش نفری که در این پرجمعیت‌ترین کشور ‌آفریقا به علت این بیماری فوت کرده‌اند،‌ دو نفر دکتر و دو نفر پرستار بودند. به گفته پارکر یک دکتر و یک پرستار دیگر در بیمارستانی در خارج از پورت هارکورت در شرایط ایزوله قرار دارند.

او در یک کنفرانس خبری گفت: «هنوز ثابت نشده است که این دو نفر به ابولا مبتلا باشند و ما منتظر نتیجه تحقیقات هستیم.»

سازمان جهانی بهداشت از شمار بالای کارکنان مراقبت بهداشتی که در شیوع ابولا بیمار شده‌اند، ابراز نگرانی کرده است: بیش از ۱۲۰ از کارکنان بهداشتی به علت ابولا مرده‌اند و بیش از ۲۴۰ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. این بیماری بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت تا ۲۶ آگوست ۱۵۵۲ نفر را کشته و ۳۰۶۲ نفر را بیمار کرده است.

در گینه که ۴۳۰ نفر در آن به علت بیماری ابولا درگذشته‌اند، پرستاران می‌گویند فاقد تجهیزات پزشکی پایه برای درمان بیماران هستند و حتی اقلامی مانند دستکش و لباس محافظتی را خودشان می‌خرند.

محدودیت‌های مسافرتی

در سنگال پزشکان در حال درمان مرد جوانی اهل گینه هستند که نخستین مورد ثابت‌شده بیماری در این کشور است. روز شنبه اعلام شد که این مرد در بیمارستان در شرایط «رضایتبخشی» بستری است. شناسایی نخستین مورد ابولا در سنگال باعث اوج‌گیری این نگرانی شده است که این تب‌ خونریزی‌دهنده که در حال حاضر واکسنی برای آن وجود ندارد،‌ به سرعت در حال گسترش باشد.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که با سرعت کنونی عفونت ممکن است شش تا ۹ ماه وقت و دست کم ۴۹۰ میلیون دلار پول لازم باشد تا بتوان این شیوع را مهار کرد.

دولت در لیبریا که شیوع بیماری در آن بیشترین شدت را داشته و ۶۹۴ مورد مرگ گزارش شده است، به هیچ یک از خدمه کشتی‌های پهلوگرفته در چهار بندر این کشور اجازه پیاده‌شدن نمی‌دهد. غربالگری پزشکی مسافران نیز باعث تاخیرهای طولانی در فرودگاه بین‌المللی مونرویا پایتخت لیبریا شده است، اما قرنطینه ۲۱ روزه که در اطراف محله وست پوینت شهر برقرار شده بود، روز یکشنبه برداشته شد.

مسافرت‌های هوایی به غرب آفریقا به شدت تحت تاثیر شیوع بیماری قرار گرفته است. از ۱۱ خط هوایی بین المللی که به مونرویا پرواز دارند، هشت تای‌شان از جمله بریتیش ایرویز و ایرفرانس پروازهای‌شان را معلق کرد‌ه‌اند.

هم سازمان جهانی بهداشت و هم سازمان منطقه‌ای آفریقای غربی ‌(ECOWAS) خواستار رفع ممنوعیت کلی مسافرت و به جای آن غربالگری پزشکی برای شناسایی مسافران در معرض خطر شده‌اند.

مسابقات مقدماتی فوتبال

در حالی که مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آفریقای ۲۰۱۵ از هفته آینده آغاز می‌شود، بحران ابولا درباره امکان برگزاری شماری از مسابقات بین‌المللی فوتبال که کشورهای درگیر در آن شرکت دارند، تردید ایجاد کرده است.

سیرالئون که ۴۲۲ نفر تا به حال در آن به علت ابولا درگذشته‌اند، برای بازی در مقابل ساحل عاج و جمهوری دموکراتیک کنگو، تیم ۲۰ نفره‌ای معرفی کرده که تماما از بازیکنان مقیم خارج این کشور تشکیل شده است.

اما دولت ساحل عاج اجازه انجام بازی را در آبیجان پایتخت این کشور نداده و هنوز محل جایگزینی معرفی نشده است. اگر تیم ساحل عاج در بازی حاضر نشود، در خطر اخراج از مسابقات قرار دارد.

محدودیت‌های مربوط به ابولا باعث بروز پراکنده خشونت در هفته‌های اخیر شده است. در کشور گینه اعتراض دو روزه در این هفته به ممنوعیت رفت‌ و آمد اعلام شده بوسیله دولت به مجروح شدن ۵۵ نفر انجامید.

سازمان جهانی بهداشت از پیکارهای بهداشت عمومی به خصوص در کشورهای گینه و نیجریه به خاطر محدود کردن سرایت ویروس ابولا تقدیر کرده است.

گینه بیسائو که در حال حاضر عاری از ابولا است، روز شنبه یک بسیج بهداشت ملی اعلام کرد که در آن روزهای شنبه آخر هر ماه پاک کردن و ضدعفونی کردن مکان‌های عمومی انجام می‌شود.

اما امیدهای نیجریه برای محدود کردن شیوع بیماری با ظهور بیماری در پورت هارکوت، بندر نفتی این کشور که در فاصله ۴۳۵ کیلومتری شرق لاگوس قرار دارد، برباد رفته است.

این شهر محل استقرار شرکت‌های بزرگ نفت و گاز است. شرکت معظم انگلیسی- هلندی شل و شرکت فرانسوی توتال این هفته اعلام کردند که ظهور ابولا در این بندر بر عملیات‌شان تاثیری نگذاشته است. اما شرکت نفتی شورون اعلام کرد به طور دقیق تحولات را زیر نظر دارد و «اقدامات احتیاطی» را در باره کارمندانش اعمال کرده است.

کد خبر 270592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha