همشهری آنلاین: رییس دفتر رییس جمهوری، وحدت و انسجام داخلی را مایه سربلندی و سرفرازی انقلاب اسلامی و ملت ایران دانست و گفت: در خیرخواهی کسی که می‌خواهد میان اقشار مردم تفرقه ایجاد کند، جناح‌بندی‌ها را تشدید کند، بغض و کینه در جامعه را گسترش دهد و میان دولت و ملت فاصله ایجاد کند، شک کنیم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، دكتر محمد نهاوندیان در مشهد مقدس با تبریک و تهنیت آغاز دهه کرامت و قرارگیری در آستانه میلاد امام رضا (ع)، با یادآوری اینكه همزمان با میلاد امام هشتم شیعیان، هشتمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید نیز به مقصد استان خراسان رضوی انجام خواهد گرفت، گفت: دولت تدبیر و امید، کار خود را با سه شعار نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان آغاز كرد و احیای اخلاق باید محور اساسی حرکت ما در سال‌های پیش رو باشد.

  • «امنیت»، «احساس اطمینان» و «امید به آینده» لازمه جامعه برخوردار و بهره‌ور

رییس دفتر رییس جمهوری كه آغاز سخنانش را با آیه ۱۱۲ سوره نحل (وَضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً قَرْیَةً كَانَتْ آمِنَةً مُّطْمَئِنَّةً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللّهِ فَأَذَاقَهَا اللّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا كَانُواْ یَصْنَعُونَ) آغاز كرد، ویژگی هایی كه خداوند برای یک جامعه مورد عنایت خود قرار داده است را با اشاره به این آیه شریفه برشمرد و گفت: یک جامعه برخوردار و بهره‌ور باید در وهله اول از امنیت برخوردار باشد و دوم اینكه در این جامعه، مردم احساس اطمینان، امید به آینده، استقرار روحی و حالت ثبات و آرامش داشته باشند. همچنین این جامعه، جامعه‌ای است که رشد اقتصادی و برخورداری از نعمت خدا در آن است و نعمت‌ها از همه جهت به سوی این جامعه می‌آیند؛ چنین جامعه‌ای، با ارتباطی قوی و تعاملی موفق و پیروز است.

  • «ایجاد احساس آرامش»؛ بزرگترین دستاورد در سال اول استقرار دولت یازدهم

رییس دفتر رییس جمهوری، بزرگترین دستاورد دولت یازدهم در سال اول استقرار این دولت را «ایجاد احساس آرامش» در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: اینکه در بازارها و روح مردم آرامش ایجاد شده است بسیار حائز اهمیت است؛ به ویژه وقتی با گذشته و شرایطی مقایسه می‌شود که تورم بالای ۴۰ درصد بود و هر ماه، هر هفته و گاهی هر روز، مردم در التهاب و اضطراب قرار می‌گرفتند که امروز قیمت فلان کالا چقدر می‌شود و نرخ ارز چگونه می‌شود.

وی افزود: در شرایط عدم آرامش در فضای اقتصادی، برنامه‌ریزی از فعالان اقتصادی سلب می‌شد و آنها نمی‌دانستند چگونه باید محاسبه کنند و اینکه آیا با پول فروش این کالا در امروز می‌توانند هفته آینده همان را بخرند، باعث می‌شد که خودشان هم قیمت را بالا ببرند و این مسابقه افزایش قیمت‌ها آرامش را از مردم و مصرف‌کننده سلب كرده بود.

  • نشانه‌های استقرار انضباط اقتصادی در كشور

رییس دفتر رییس جمهوری با اعلام اینكه «تورم نقطه به نقطه بالای ۴۰ درصد، به كمتر از ۱۵ درصد رسیده است»، در تشریح شرایط كنونی انضباط اقتصادی در كشور، به گزارش‌هایی مبنی بر كاهش ۲۵ درصدی پرونده‌های تخلفات تعزیزاتی اشاره كرد و این گزارش‌ها را حاكی از كم شدن گران‌فروشی و تخلف از مقررات دانست.

نهاوندیان همچنین با بیان اینكه «در رفتار مصرف‌کننده نیز التهاب و تمایل برای خرید و ذخیره کالا در خانه‌ها کمتر شده است»، اظهار داشت: وقتی تقاضاهای حاصل از توقعات تورمی پایین بیاید، به نوبه خود از بالا رفتن قیمت جلوگیری می‌كند؛ البته بالا نرفتن قیمت با پایین آمدن آن فرق دارد.

  • سه سال زمان برای تك رقمی شدن نرخ تورم در كشور

دكتر نهاوندیان، ضمن اینكه حل مشكل «تورم» به عنوان مشكل مزمن كشور در ۴۰ ساله اخیر را مستلزم حل مشکلات ساختاری در حوزه اقتصاد دانست، «افزایش بنیه تولید ملی» و «کاهش اتکای درآمد دولت به نفت» را به عنوان راه اساسی، زیربنایی و ساختاری در حل این مشكلات برشمرد و ابراز امیدواری كرد كه ظرف سه سال، نرخ تورم در كشور تک رقمی شود.

  • تأكید دولت تدبیر و امید بر پرهیز از اتکا به استقراض از بانک مرکزی

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به گام‌های دولت یازدهم برای حل مشكل تورم، گفت: در یکسالی كه از استقرار دولت یازدهم گذشته است، با اجتناب دولت از تحمیل کسری بودجه به اقتصاد کشور و با پرهیز از اتکا به استقراض از بانک مرکزی، گام جدی اصلاح ساختاری برداشته شد که اگر ادامه پیدا کند، می‌توانیم «تورم» به عنوان مشکل ریشه‌ای اقتصاد ایران را حل کنیم.

  • نشانه‌های افزایش احساس اطمینان فعالان اقتصادی داخلی و خارجی به اقتصاد ایران

دكتر نهاوندیان، سبقت گرفتن هیات‌های متعدد خارجی برای سفر به ایران و بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در كشورمان و همچنین گزارش‌های نهادهای بین‌المللی در مورد چشم‌انداز اقتصاد ایران را حاكی از افزایش احساس اطمینان فعالان اقتصادی داخلی و خارجی نسبت به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران دانست و این شرایط را نشانه موفقیت مردم و انقلاب اسلامی قلمداد كرد.

  • وضعیت كشور در دو سال ركود پیاپی

رییس دفتر رییس جمهوری در بخش دیگر سخنانش با تأكید بر نهادینه‌سازی رشد پایدار در اقتصاد کشور، تصریح كرد: این زیبنده انقلاب اسلامی در ۳۵ سالگی نیست که برای دو سال پیاپی (در سال‌های ۹۱ و ۹۲) به جای رشد، رکود و رشد منفی داشته باشد. در همین حال، جمعیت رو به افزایش است و باید رشدی بیشتر از رشد جمعیت در اقتصاد داشته باشیم که دسترسی و بهره‌مندی جامعه، به خصوص اقشار کم درآمد، بیشتر شود نه کمتر.

وی در تشریح وضعیت كشور در دو سال ركود پیاپی، گفت: در سال ۹۱، اقتصاد کشور حدود ۸/۶ درصد کوچک شد و تولید کاهش پیدا کرد. در سال ۹۲ با وجود اینکه با رسیدن رشد منفی ۸/۶ به منفی ۵/۱، وضعیت بهتر شد، اما معنای این سخن این است که اگر تولید مجموعه اقتصاد كشور در سال ۱۳۹۰، یکصد بود، در سال ۱۳۹۱ حدود ۲/۹۷ و در سال۹۲ باز هم کمتر شد و به حدود ۵/۹۱ رسید.

  • بیش از ۳ سال باید بگذرد تا به نقطه سه سال قبل برسیم

دكتر نهاوندیان گفت: اگر بخواهیم به همان جایی که در سال۹۰ بودیم برسیم، باید رشدی حدود ۹ درصد داشته باشیم؛ یعنی بیش از ۳ سال باید بگذرد تا به نقطه سه سال قبل برسیم. این زیبنده اقتصاد کشور، همت مردم و ظرفیت‌های بزرگ کشور نیست؛ لذا علاوه بر اینكه باید موانع بروکراتیک موجود در اقتصاد که قفل و زنجیر به دست و پای محیط کسب و کار زده است را برداریم، لازم است بازارهای صادراتی نیز گشوده شود تا تولید پرظرفیت ایران بتواند بازار داشته باشد، چرخ‌های تولید بچرخد، اشتغال تولید کند و جوانان از این بیکاری بسیار فرساینده نجات پیدا کنند.

  • رشد بالای ۵۰ درصد در صنعت خودرو

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به مقدمات فراهم شدن برای به حركت درآمدن چرخ تولید در كشور، خاطرنشان كرد: در صنعت خودرو، شاهد رشد بالای ۵۰ درصد هستیم و برخی صنایع نظیر صنایع غذایی و پلاستیک نیز آرام آرام در حال خروج از رکود هستند.

وی اقدام دولت برای تدوین لایحه خروج از رکود، استقبال نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این لایحه و تصویب یک فوریت آن را گامی محکم و متین است در مسیر خروج كشور از ركود اقتصادی دانست و گفت: دولت آنچه را که می‌توانست تصمیم بگیرد، مصوبه و ابلاغ کرد و آنچه به تصویب قانونی نیاز داشت، در این لایحه قرار داد که ان‌شاءالله با این تجلی همکاری دولت و مجلس و تصویب و ابلاغ فوری آن، قبل از پایان سال شاهد عملیاتی شدن قانون باشیم.

نهاوندیان در بخش دیگر سخنانش به تخصیص بیش از ۸ میلیارد دلار برای پروژه‌های اشتغالزایی نظیر کنترل آب‌ها، آبرسانی کشاورزی و ارتقای بازده آب در مصارف کشاورزی اشاره كرد و گفت: توجهی که به گسترش امکانات ریلی در کشور شده است موجب خواهد شد تا ضمن آسان شدن دسترسی منابع و مراکز تولیدی كشور به بازارهای جهانی و كاهش هزینه حمل‌ونقل، قیمت تمام شده کالاها هم رقابتی شود و در جریان اشتغال‌زایی و ارتقای تولید ملی اثر بگذارد.

  • تعامل سازنده ایران با جهان فقط در حوزه دیپلماسی نیست

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینكه «تعامل سازنده ایران با جهان فقط در حوزه دیپلماسی نیست»، گفت: اقتصاد ایران ‌باید بسترساز این ارتباط دو سویه با جهان باشد. فخر هر ایرانی زمانی است که بتواند در همه بازارهای جهان با قدرت و کفایت حضور کالاهای خود را پیام‌رسان حضور این انقلاب و این مردم در صحنه جهانی کند. (یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن كُلِّ مَكَانٍ). 

  • بر اصالت‌های خود پافشاری کنیم

دكتر نهاوندیان، با بیان اینكه «ما سخن دلپذیر برای جهانیان داریم» تصریح كرد: اگر هر جای جهان دل سخن‌پذیر باشد ما از تعامل فرهنگی با آنها استقبال می‌کنیم. امام رضا (ع) به ما احتجاج رضوی را آموخته است که بر اصالت‌های خود پافشاری کنیم و حرف صحیح و روشن و آسمانی خودمان را با بهترین ادله و براهین و زبان و با هنرمندانه‌ترین روش به کام تشنه جهانیان برسانیم.

وی با بیان اینكه اراده ایران در مسیر تعامل سازنده با جهان شامل همه ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌شود، تأكید كرد: ما می‌بایست با همه جای جهان در چنان شرایطی از قوت و کفایت قرار بگیریم که بتوانیم تعامل سازنده کنیم و آمادگی داریم تا با همه جهان از موضع برابر و از موضع توانمندی اقتصادی و فرهنگی و سیاسی تعامل نماییم.

  • چهره مستدل و متین و برهانی و مؤدب جمهوری اسلامی ایران را به تصویر می‌كشیم

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید برای به تصویر كشیدن چهره مستدل و متین و برهانی و مؤدب جمهوری اسلامی ایران پیش روی جهانیان، تصریح كرد: در عین حال که موضع‌گیری صریح دولت در مسائل منطقه و در مقابله و ایستادگی با تجاوزات مورد تحسین مقام معظم رهبری قرار گرفت، در عین حال دیپلماسی فعال ما وارد کار شد و توانست در اولین گام توافق اولیه هسته‌ای را حاصل کند و بخشی از تحریم را بشکند.

  • گوشه‌هایی از دیوار تحریم شکسته شد؛ تحریم به شرایط قبلی بر نخواهد گشت

دكتر نهاوندیان با اشاره با شكسته شدن زنجیره‌های تحریم با صادرات صنعت پتروشیمی، افزود: در مسائل تجهیزات دارویی و هواپیمایی نیز گوشه‌هایی از دیوار تحریم شکسته شد و نشان داد که مسیر رو به جلو باید مسیر برداشته شدن تحریم باشد و هرگز تحریم به شرایط قبلی باز نخواهد گشت. اینها نعمت خدا و توفیقاتی است که در رویکرد تعامل سازنده برای کشور، انقلاب و ملت عزتمند ایران حاصل شد.

  • جریان ایمان و تقوا در حیات اجتماعی؛ رمز رشد پایدار در نگاه اسلامی

دكتر نهاوندیان با بیان اینكه طی یک سال گذشته دولت و ملت با هم و در کنار هم حركت كرده‌اند، به آیه شریف «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ» كه ناظر بر «ایمان و تقوا» به عنوان شرط نزول برکت است، اشاره كرد و گفت: رمز رشد پایدار در نگاه اسلامی این است كه ایمان و تقوا محور حیات اجتماعی در جامعه اسلامی باشد. اما برعکس، خداوند می‌فرمایند: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنكًا» (اگر کسی از یاد من روی برگرداند زندگی او تنگ و تلخ خواهد بود).

  • «ذکر خدا در حوزه اقتصاد و حیات اجتماعی»از زبان نهاونديان

وی در تبیین آنچه كه تحت عنوان «ذکر خدا در حوزه اقتصاد» و «ذکر خدا و تقوا در حیات اجتماعی» نام برد، اظهار داشت: با فهم درست از تقوای اجتماعی، به اینجا برسیم كه تقوا فقط یک مقوله فردی نیست بلكه باید در مناسبات اجتماعی‌مان خدا پروایی را مبنای کار قرار دهیم. ملاحظه خدا در مناسبات اجتماعی این است که حدود خدا را بشناسیم و حقوق مردم را رعایت کنیم. حق‌الناس حدود الهی است؛ توجه به حدود الهی در مناسبات اجتماعی این است که من به آسانی دروغ نگویم و سرمایه اجتماعی را از بین نبرم. به آسانی افترا نزنم و سوءظن را مبنای قضاوت‌ها و داوری‌های خود قرار ندهم.

  • احیای اخلاق، محور اساسی حرکت در سال‌های پیش رو باشد

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: احیای اخلاق باید محور اساسی حرکت ما در سال‌های پیش رو باشد. اخلاق اسلامی به ما می‌آموزد که میان برادران باید الفت و محبت باشد؛ (رُحَمَاء بَیْنَهُمْ). زبان تندی و تلخی را برای دشمنان نگه داریم. در میان دوستان و برادران و جامعه به نرمی و برادری و محبت سخن بگوییم. با اولین چیزی که شنیدیم به قضاوت ننشنیم. تحقیق کنیم، اطلاع کسب کنیم، بر اساس اطلاع قضاوت کنیم.

دكتر نهاوندیان ادامه داد: اگر می‌خواهیم نصیحت کنیم، زبان نصیحت زبان محبت است. این وظیفه فقط ویژه کارگزاران حکومت نیست بلكه یکایک آحاد جامعه در داخل خانواده، مدرسه، محیط کار، بازار، در رفتار یک راننده با راننده دیگر یا مأمور پلیس، مأمور گمرک با مراجعه‌کننده، همه باید رعایت کنند؛ ابری از رحمت و محبت را باید بر جامعه‌مان ببارانیم. اخلاق اینگونه احیا می‌شود و سرمایه اجتماعی ارتقا پیدا کرده و شکر نعمت خدا گزارده می‌شود و اینگونه است که جریان برکت خدا بر ما مستدام می‌شود: (وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُواْ وَاتَّقَواْ)

  • اقامه مناهج دین مستلزم اصلاح مناسبات اجتماعی است

وی با اشاره به تبیین رابطه بین ملت و دولت در عهدنامه مالک اشتر، یادآور شد: امیرالمومنین می‌فرمایند «فَإِذَا أَدَّتْ اَلرَّعِیَّةُ إِلَى اَلْوَالِی حَقَّهُ وَ أَدَّى اَلْوَالِی إِلَیْهَا حَقَّهَا»، این پیوند دو سویه است. هم مردم باید حق‌شان را نسبت به کارگزاران ادا کنند و هم سرپرستان و مدیران جامعه و حکومت بتوانند حق مردم را بشناسند و ادا کنند. آن وقت «عَزَّ اَلْحَقُّ بَیْنَهُمْ»، حق است که در این جامعه عزت پیدا می‌کند. «وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ اَلدِّینِ»، آن وقت است که اقامه دین صورت می‌گیرد. «الَّذِینَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ»، اقامه نماز فقط به این نیست که برخیزیم و نماز بخوانیم. اگر مناهج دین بخواهد اقامه پیدا کند باید مناسبات اجتماعی اصلاح شود. رابطه دولت و ملت باید بر اساس یک احترام دوسویه شکل بگیرد؛ «عتدلت معالم العدل»، آن زمان است که نشانه‌های عدل استوار و بر پا می‌شود.

دكتر نهاوندیان، وحدت و انسجام داخلی را مایه سربلندی و سرفرازی انقلاب اسلامی و ملت ایران دانست و گفت: در خیرخواهی کسی که می‌خواهد میان اقشار مردم تفرقه ایجاد کند، جناح‌بندی‌ها را تشدید کند، بغض و کینه در جامعه را گسترش دهد، میان دولت و ملت فاصله ایجاد کند، شک کنیم.

  • دشمنان باید از ایران، سخن واحد بشنوند

وی با یادآوری رهنمودهای مقام معظم رهبری برای حفظ وحدت و انسجام بر اساس اصول اسلام و انقلاب، میراث امام (ره) و پیام و یادگار شهیدان انقلاب، خاطرنشان كرد: میان خودمان الفت و محبت را گسترش دهیم و در مقابل دشمنان از موضع متین ایستادگی برخوردار باشیم. باید دشمنان این کشور از این جامعه، سخن واحد بشنوند.

رییس دفتر رییس جمهوری خاطرنشان كرد: اینکه مقام معظم رهبری به دفعات گروه مذاکره‌کننده را که الآن در این مصاف بین‌المللی از حقوق و منافع این کشور دفاع می‌کنند، مورد تأیید و حمایت قرار دادند، برای این است كه دیگرانی که در میز مقابل نشسته‌اند، بدانند همه ملت ایران پشت سر این مذاکرات به حمایت ایستاده است و از این کشور سخن واحد مستدل برمی‌خیزد.

  • در تعامل سازنده و مذاکره هنرمندانه، نرمش قهرمانانه جا دارد

دكتر نهاوندیان افزود: ما اهل تعامل هستیم، اما به هیچ وجه از حقوق ملی ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم. البته در تعامل سازنده و در مذاکره هنرمندانه، نرمش قهرمانانه جا دارد. می‌شود مطلبی را داد و گرفت و خواست و تعیین و یا تأمین کرد. مذاکره یعنی این؛ اما حتماً خطوط قرمز باید رعایت شود. حمایت مردم توان مذاکراتی مذاکره‌کنندگان ما را تقویت می‌کند.

  • توسعه مردم‌محور؛ نگاه دولت تدبیر و امید به توسعه اقتصاد ایران

وی با بیان اینکه در حرکت اقتصادی كشور همه مردم باید مشارکت کنند، تأكید كرد: دولت تدبیر و امید اعتقاد دارد که توسعه اقتصاد ایران باید توسعه مردم‌محور باشد و دیگر راهکارهای متصدیانه دولت، پاسخگو نیست بنابراین باید کمک کنیم تا فضای فرهنگ عمومی برای سرمایه‌گذاری و تقدیر از کارآفرینی گسترش پیدا كند.

  • لازمه رشد پایدار، لازمه آرامش و عدالت و اعتدال است

رییس دفتر رییس جمهوری، لازمه عدالت و رشد را حرکت جدی در ریشه‌کن کردن ویژه‌خواری و فساد اقتصادی و ریشه‌کن کردن منابع درآمدی غیرپاسخگو دانست و گفت: نمی‌شود رشد پایدار داشته باشیم و در بعضی جاها زمینه‌های فساد اقتصادی باشد. لازمه رشد پایدار، لازمه آرامش و عدالت و اعتدال است.

کد خبر 270540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha