همشهری آنلاین: خانم فدریکا موگرینی وزیر خارجه ایتالیا با توافق اعضای اتحادیه اروپا به عنوان مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در حال حاضر بر عهده خانم کارین اشتون انگلیسی است، انتخاب شد.

خانم فدریکا موگرینی

وزیر امور خارجه ایتالیا در نشست شب گذشته کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، به عنوان مسئول سیاست خارجی جدید این اتحادیه انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای بی سی نیوز، با وجود آنکه پیشتر میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد انتخاب "فدریکا موگرینی" به عنوان مسئول سیاست خارجی اختلاف نظر وجود داشت اما وی در نشست شنبه شب رهبران اتحادیه اروپا به این سمت انتخاب شد.

بدین ترتیب وزیر خارجه 41 ساله ایتالیا به مدت پنج سال عهده دار سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

انتخاب موگرینی به این سمت در حالی رخ داد که که در نشست ماه گذشته اختلاف نظر اعضا مانع انتخاب وی به این سمت شده بود.

دلیل اختلاف نظر اعضای اتحادیه اروپا با انتخاب موگرینی، موضع نرم وی در قبال روسیه در هنگام بحران اوکراین بود. کشورهای شرقی اروپا اعتقاد داشتند که موگرینی آن چنان که باید در مقابل روسیه موضع نگرفته از همین رو گزینه مناسبی برای تصدی این پست نیست.

هر چند موگرینی جانشین کاترین اشتون در این پست شده، اما همچنان ریاست مذاکرات کشورهای 1+5 با ایران، بر عهده وی خواهد بود.

کرسی اروپا و سنجش ثبات دیدگاه بانوی دیپلمات ایتالیایی

خبرگزاري ايرنا نيز در گزارشي اعلام كرد:فدریکا موگرینی وزیر امور خارجه ایتالیا درحالي روز شنبه 8 شهريور 1393 به عنوان جانشین ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شد؛ که تجارب و جوانی وی در عرصه سیاسی اروپا ،سووالات بسیاری را در مورد سوابق وی پدید آورده است.

موگرینی روز شنبه با رای رهبران اروپا و برای دوره ای پنج ساله به عنوان جانشینˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، معرفی شد.

موگرینی به عنوان وزیرخارجه فعلی ایتالیا ،متناسب با پست خود اظهار نظرهای متعددی در مورد مسائل بین المللی داشته است که می توان از آن ها به عنوان مواضع وی و دولت ایتالیا یاد کرد.

با وجود این بعضی از مواضع وی از جمله سفرش در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) به روسیه و دعوت از ˈولادیمیر پوتینˈ برای شرکت در نشستی اقتصادی در میلان در ماه اکتبر (مهر/آبان) نگرانی های زیادی را به ویژه میان سران کشورهای اروپای شرقی برانگیخت.

یک دیپلمات اروپایی در این مورد گفت: موگرینی در عرصه اروپایی یقینا مواضع و شرایط مختلف را در نظر می گیرد و عملکرد او با وقتی وزیر خارجه ایتالیاست کلا تفاوت خواهد داشت.

وزیر خارجه ایتالیا و مسوول آتی سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندی پیش در مورد ناآرامی های لیبی، از طرفین درگیر در این کشور و نیز جامعه جهانی خواست شجاعانه و هرچه سریعتر راه حل مشترکی برای پایان دادن به خشونت ها و بازسازی این کشور توسط نهادهای دمکراتیک پیدا کنند.

وی همچنین در گفت و گو با روزنامه ˈلارپوبلیکاˈ با محوریت مسئله عراق، مشارکت نقش آفرینان منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران را برای حل بحران عراق، اساسی خواند.

موگرینی عنوان کرد: ما در حال همکاری با تمام بازیگران منطقه، از ایران و ترکیه گرفته تا کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم و به ویژه دورنمای وسیع تری را مد نظر داریم. من ایجاد نوعی تعادل جدید منطقه ای در خاورمیانه را که بتواند تمامی بازیگران برجسته را در تمامی سناریوهای حل بحران درگیر کند، امری مهم و بنیادین تلقی می کنم.

وی همچنین در مورد گروه تکفیری داعش نیز آن را خطری برای سراسر جهان خوانده و گفته بود: هیچ کشوری از خطر داعش مصون نیست و اسلام هیچ ارتباطی با این گروه تروریستی ندارد.

وزیر خارجه ایتالیا پیشتر در مورد وقایع غزه نیز، ضربه زدن به ساختمان های سازمان ملل و هدف قرار دادن کودکان و غیر نظامیان را غیر قابل قبول خوانده و توقف درگیری ها را خواستار شده بود.

وی متولد سال 1973 در شهر رم ،متاهل و دو فرزند دارد.

برخی منتقدان او را به دلیل جوانی، کم تجربه می دانند اما وی که از حمایت رهبران سوسیال دمکرات اروپا برخوردار است، خود اعلام کرده است: 41 سال سن دارم و از نخست وزیر ایتالیا و دیگر مقام های برخی کشورهای اروپایی جوان تر نیستم.

ˈفرانسوآ اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه نیز دیروز در گفت وگوی خبری پس از نشست غیررسمی با سران سوسیال دمکرات اروپا، از وی حمایت و اعلام کرد: او جوان است اما تجربه این کار را داشته است.

موگرینی مدرک دکترای علوم سیاسی خود را از دانشگاه ˈلا ساپینزاˈ رم اخذ کرد و پایان نامه خود را به موضوع رابطه مذهب و سیاست در کشورهای اسلامی اختصاص داد.

وی در سال 1996 میلادی به جنبش جوانان کمونیست و سپس به حزب ˈدموکرات چپˈ پیوست. در سال 2008 با قرار گرفتن در فهرست انتخاباتی حزب دمکراتیک، به مجلس ایتالیا راه یافت، انتخابی که در سال 2013 نیز تکرار شد.

موگرینی پس از ˈاما بونینوˈ و ˈسوزانا آنجلیˈ سومین وزیر خارجه زن ایتالیا محسوب می شود که از 21 فوریه سال جاری میلادی در دولت ˈماتئو رنتزیˈ نخست وزیر ایتالیا مسوولیت وزارت خارجه این کشور را در دست گرفت.

او عضو و منشی کمیته چهار دفاعی و یکی از اعضای هیات انجمن پارلمانی شورای اروپا و کمیته 3 روابط خارجی بوده است.

موگرینی در اول اوت 2013 به عنوان رییس هیات انجمن پارلمانی ناتو انتخاب شد، وی همچنین گروه میان پارلمانی ˈهمکاری های توسعه ایˈ را هماهنگی می کرد.

وزیر خارجه ایتالیا که روز گذشته به عنوان جانشین اشتون معرفی شد همچنین عضویت در موسسه امور خارجی، شورای آمریکا و ایتالیا را دارد و یکی از کارشناسان بنیاد ژرمن مارشال امریکا نیز هست.

وزیر خارجه ایتالیا عضو شورای رهبری شبکه اروپایی برای خلع سلاح چندجانبه و عدم تکثیر و عضو گروه افراد برجسته و کمیسیون آماده سازی معاهده ممنوعیت آزمایش هسته ای نیز می باشد.

وی همچنین مسوولیت هایی از جمله روابط عمومی در حزب دموکرات چپ را با تمرکز بر ارتباط با دمکرات های آمریکا، حزب سوسیالیست های آمریکا و همایش سوسیال های اروپا برعهده داشته است.

موگرینی داوطلبانه در دهه 1990 به عضویت انجمن فرهنگی ایتالیا درآمد و در اجتماعات و تظاهرات در مخالفت با نژادپرستی و بیگانه هراسی شرکت کرده بود.

وی در 20 اوت (29 مرداد ماه ) سفر کوتاهی به بغداد و شهر ˈاربیلˈ در اقلیم کردستان داشت و در پارلمان کشورش نیز از تصمیم دولت ایتالیا در مورد ارسال سلاح برای کردهای عراق دفاع کرده است.

در حالی که بسیاری از کارشناسان وی را فاقد تجربه لازم برای این موقعیت خطیر می دانند، بسیاری نیز نقاط قوت دیگری را در وی مطرح می کنند. برای نمونه ˈاتور گریکوˈ رییس موسسه روابط بین المللی در رم می گوید: موگرینی کار سخت و گروهی را به خوبی بلد است و من او را میانجی و رابط خوبی می شناسم. تجربیات و ارتباطات او که در سال های کاری فراوان به دست آمده و از زمانی که فعالیت سیاسی را آغاز کرده ، در حوزه سیاسی تازه کار نیست.

موگرینی در وبلاگ خود بعد از وقت گذراندن با اعضای خانواده اش، سفر را همواره و به هر مقصدی مهم ترین تفریح خود عنوان کرده است.

کد خبر 270536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha