علی ابراهیمی: وضعیت نامطلوب منابع آبی کشور موجب تأکید مسئولان بر آماده‌باش کشاورزان برای تطبیق با تولید در شرایط کم آبی از طریق تغییر نحوه آبیاری و ارائه الگو به جای گلایه از خشکسالی شده است.

کشاورزی

كاهش شديد نزولات جوي، نبود مديريت منسجم و سرمايه‌گذاري مناسب براي استفاده بهينه و هدرروي بيش از 65درصدي آب در بخش كشاورزي موجب افزايش صداي زنگ خطر كمبود آب در اين بخش شده است. اين شرايط موجب شده است تا مسئولان با تأكيد بر كم آبي شديد، اجراي طرح‌هاي آبياري تحت فشار و تغيير الگوي كشت را در دستور كار قرار داده و بر ضرورت آماده باش كشاورزان براي توليد محصول در وضعيت كم آبي هشدار دهند.

وزير جهادكشاورزي با اشاره به اجراي عمليات آبياري تحت فشار در سطح 400هزار هكتار از اراضي كشاورزي در سال‌جاري، خطاب به كشاورزان اعلام كرد: وضعيت منابع آبي كشور به‌گونه‌اي است كه ديگر نمي‌توان نسبت به خشكسالي و شرايط كنوني گله‌مند بود بلكه بايد خود را با اين شرايط تطبيق دهيم.

محمود حجتي تأكيد كرد كه براي امسال در سطح استان تهران اجراي 10هزار هكتار آبياري تحت فشار را در دستور كار داريم و درصدد هستيم با اعتبار 1300ميليارد توماني مصوب سال‌جاري وزارت جهادكشاورزي 200هزار هكتار از اراضي كل كشور را زير پوشش آبياري تحت فشار قرار دهيم. همچنين 200هزار هكتار ديگر نيز با كمك‌هاي اعتباري از طريق منابع رياست‌جمهوري و مقام معظم رهبري در دستور كار قراردارد و امسال جمعا 400هزار هكتار از اراضي كشاورزي تحت عمليات آبياري تحت فشار قرار مي‌گيرد. به گفته وي، در گذشته كمتر به مسئله آب و منابع آبي توجه مي‌شد اما با محدوديت‌هاي به‌وجود‌آمده در منابع آبي، امسال مجلس اعتبارات آبياري تحت فشاررا هزار ميليارد تومان افزايش داده است.

  • تغيير نوع آبياري

گلايه‌هاي كشاورزان از كاهش ورود آب به زاينده رود در حالي ادامه دارد كه روز گذشته حميد چيت‌چيان، وزير نيرو هم از برنامه اين وزارتخانه با كمك وزارت جهادكشاورزي براي صرفه‌جويي 30درصدي به جاي كاهش اين حجم آب كشاورزي در حوضه آبريز زاينده رود خبر داده و اعلام كرد: كشاورزان بايد نوع آبياري را تغيير دهند؛ چرا كه درصورت تغيير نوع آبياري كشاورزان حوضه زاينده رود از سنتي به تحت فشار، از حجم زمين‌هاي زيركشت و محصولات كاسته نمي‌شود.

  • نفس‌هاي آخر كشاورزي

وزير اسبق كشاورزي نيز با تأكيد بر اينكه كشاورزي ايران با ادامه وضعيت كنوني و فشار بر منابع پايه آب، نفس‌هاي آخر خود را مي‌كشد به ايسنا گفت: وضعيت امروز كشاورزي در كشور اصلا خوب نيست و با ادامه‌ اين شرايط و فشار آوردن بر منابع پايه، مي‌توان گفت كشاورزي ايران نفس‌هاي آخر خود را مي‌كشد.

عيسي كلانتري تأكيد كرد: نمي‌توان اين حجم زياد از آب را برداشت كرد و به كشاورزي با اين سبك ادامه داد. مصرف آب در بخش كشاورزي بايدبه 35تا 40درصد كاهش يافته و بررسي شود كه چگونه از سهم باقيمانده بيشترين بهره‌وري را در بخش كشاورزي داشته باشيم. به گفته وي، اكنون مسئله‌ مهم نجات آب و منابع آبي كشور بوده و در مرحله‌ بعد، كشاورزي از اهميت برخوردار است، بنابراين بايد سهم 90درصدي بخش كشاورزي از برداشت آب را كاهش داد. بهره‌وري آب در بخش كشاورزي پايين است و براساس آمار رسمي دولت بيش از 90درصد آب كشور در بخش كشاورزي مصرف مي‌شود بنابراين براي نجات آب كشور بايد ابتدا براي كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي چاره جويي كنيم.

کد خبر 270472

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha