شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

رشد اقتصادی کشور پس از ۳سال سقوط به زیر صفر، سرانجام در نیمه سال ۹۳ مثبت شد.

نمودار رشد اقتصادی

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه نخستين برآوردهاي اجمالي از توليد ناخالص داخلي حكايت از اين دارد كه نرخ رشد اقتصادي 3ماهه اول مثبت شده، ابراز اميدواري كرد تا انتهاي سال اين روند صعودي به‌صورت فصل به فصل ادامه يابد.
سخنگوي دولت نيز با تأييد مثبت شدن رشد اقتصادي كشور گفت: نرخ رشد اقتصادي كشور به نيم درصد افزايش يافته است.
به گزارش همشهري، رشد اقتصادي كشور با تشديد تحريم‌ها از سال 90منفي شد به‌گونه‌اي كه در سال 91اين نرخ به منفي 6.8سقوط كرد. سال 92اين نرخ بهبود يافت و به رقم منفي 1.9 درصد رسيد.

منفي شدن رشد اقتصادي به‌معناي كوجك‌تر شدن اقتصاد است. اين در حالي است كه اقتصاد ايران براي قرار داشتن در شرايط باثبات و رونق اقتصادي بايد رشد 7درصدي در سال داشته باشد. براساس سند چشم‌انداز سند 20ساله رشد اقتصادي ايران بايد از سال 84 به‌طور متوسط تا سال 1404، 8.5درصد باشد. اين در حالي است كه رشد اقتصادي ايران در 10سال گذشته كمتر از 3درصد بوده است كه با هدف سند چشم‌انداز فاصله زيادي دارد.

  • رشد صنعت كشور مثبت 2درصد

در همين حال جعفر سرقيني، معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت در جريان سفر اخير خود به استان آذربايجان شرقي اعلام كرد كه «رشد صنعت كشور از منفي 10درصد به 2درصد در حال حاضر رسيده است.» وي همچنين از رشد 9درصدي توليد محصولات فولادي در كشور خبر داده و اين را هم گفته كه در 100روز گذشته به اندازه كل سال قبل خودرو در كشور توليد شده است.

  • رشد اقتصادي 7 درصدي لازمه ايجاد يك ميليون شغل

‌وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي هم با تأكيد بر اينكه بايد غول بيكاري را مهار كنيم، گفت: تا سال1400 نياز به ايجاد 7ميليون شغل جديد در كشور داريم و براي ايجاد سالانه يك ميليون شغل بايد نرخ رشد اقتصادي 7درصدي را تجربه كنيم. علي ربيعي در كارگروه اشتغال و سرمايه‌گذاري استان كرمانشاه اظهار كرد:

در گذشته به‌طور متوسط با 70ميليون تومان يك شغل و با 120تا 130ميليون تومان يك شغل خوب و پايدار ايجاد مي‌شد اما امروزه براي ايجاد شغل در بخش‌هاي مختلف از 150تا 300ميليون تومان نياز است. وي با بيان اينكه بايد غول بيكاري را تسليم كنيم، گفت: طرح‌ها و لوايح خوبي به‌منظور رونق توليد كه ايجاد اشتغال را در پي دارد در حال طراحي است كه به‌زودي اجرايي خواهد شد. وزير كار با بيان اينكه بايد به حفظ مشاغل موجود اهميت دهيم، گفت: حفظ اين مشاغل از بيكاري در آينده جلوگيري مي‌كند.

کد خبر 270466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha