همشهری آنلاین: یک داروی تجربی که همه ۱۸ میمونی را که با ویروس مرگبار ابولا آلوده شده بودند، علاج کرده است، این امید را برانگیخته است که هنگامی که مقدار بیشتری از این دارو ساخته شود، ممکن است به مبارزه با شیوع فزاینده ابولا در غرب آفریقا کمک کند.

ابولا

به گزارش آسوشیتدپرس داروی زی‌مپ ZMapp سه تا پنج روز پس از آلوده کردن میمون‌ها با ویروس ابولا و هنگامی که اغلب آنها علايم بیماری را نشان می‌دادند، به آنها داده شده بود. این زمان تجویز دارو دیرتر از زمان تجویز همه داروهای تجربی دیگر است که تا مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

این دارو همچنین به طور کامل باعث درمان شش میمون دیگر شد که گونه اندکی متفاوت از دارو را سه روز پس عفونت در یک آزمایش مقدماتی (پایلوت) دریافت کرده بودند.

این دو بررسی نخستین آزمایش‌های بر روی میمون‌ها هستند که با ز‌ی‌مپ انجام می‌شود.

یکی از این پژوهشگران،گری کوبینگر از موسسه بهداشت عمومی کانادا در شهر وینیپگ، در این باره گفت: «میزان بهبودی در میمون‌ها واقعا فراتر از بهترین انتظارات من بود.»

دکتر آنتونی فاوسی از انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی که در این تحقیقات شرکت داشته است، گفت: «این نتایج برای داده‌های حیوانی فوق‌العاده چشمگیر است.»

هنوز معلوم نیست که این دارو بر روی انسان‌ها که بروز علائم بیماری در آنها ممکن است تا ۲۱ روز پس از عفونت طول بکشد و شیوه آلوده‌شدن‌شان با این میمون‌ها در آزمایشگاه متفاوت است، چقدر موثر خواهد بود.

کارشناسان متعددی می‌گویند در حال حاضر ممکن نیست پنجره فرصت برای درمان انسان‌ها را تخمین زد، اما این امر که حیوانات حتی هنگامی که بیماری پیشرفته ایجاد شده بود، بهبود پیدا کرده‌آند، دلگرم‌کننده است.

نتایج این بررسی در روز جمعه ۲۹ آگوست (۷ شهریور) در نسخه آنلاین ژورنال نیچر منتشر شد.

داروی زی‌مپ پیش از اینکه برای درمان دو نفر از امدادگران آمریکایی که هنگام کار در آفریقا ابولا گرفته بودند، امتحان شود، بر روی انسان‌ها آزمایش نشده بود. مابقی مقدار محدود ذخیره این دارو به پنج بیمار دیگر داده شد.

به گفته فاوسی در حال حاضر داروی زی‌مپ بیشتری در دسترس نیست، و هنگامی که دوباره تولید شود، پیش از اینکه برای مهار شیوع ابولا در آفریقا به کار رود،‌ باید برخی از آزمایش‌های مقدماتی بر روی آن انجام گیرد. او گفت: «ما باید دوز مناسب دارو برای انسان‌ها را که بی‌خطر هم باشد، معلوم کنیم.»

ابولا تا به حال باعث مرگ بیش از ۱۵۰۰ نفر در سال جاری شده است و سازمان جهانی بهداشت می‌گوید پیش از تحت کنترل قرار گرفتن شیوع بیماری ممکن است تا ۲۰ هزار نفر به آن مبتلا شوند. ابولا روز جمعه به پنجمین کشور آفریقایی- سنگال هم سرایت کرد و یک دانشجوی دانشگاه که از گینه به این کشور سفر کرده بود، برای این بیمار تحت درمان قرار گرفت.

در حال حاضر واکسن یا درمان اختصاصی تاییدشده‌ای برای ابولا وجود ندار، و فقط مراقبت‌های حمایتی برای حفظ آب بدن و تغذیه بیماران انجام می‌شود. تلاش‌ها در حال حاضر بر یافتن موارد بیماری و ردیابی تماس‌های آنها برای محدود کردن بیماری که از طریق تماس با خون و سایر مایعات بدنی گسترش می‌یابد، متمرکز بوده است.

زی‌مپ مجموعه‌ای شامل سه‌پادتن است که به سلول‌های آلوده به ویروس می‌چسبند و باعث می‌شود دستگاه ایمنی این سلول‌ها را نابود کند.

کد خبر 270365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha