همشهری آنلاین: وزرای امور خارجه ایران و روسیه برگسترش روابط دوجانبه در همه زمینه ها و اهتمام مشترک بر افزایش سطح همکاری ها تاکید کردند.

توسعه همه جانبه مناسبات ایران و روسیه

به گزارش واحد مرکزی خبر، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مشترک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مسکو گفت: در مذاکرات بر توسعه روابط دوجانبه و مبادلات تجاری و اقتصادی و نیز اهتمام مشترک بر افزایس سطح همکاری ها تاکید کردیم.

سرگئی لاوروف باتاکید بر حق ایران برای داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای افزود: دو طرف درباره ادامه مذاکرات درمورد برنامه هسته ای ایران توافق کردند.دوطرف برای دستیابی به راه حل برای این پرونده به مذاکرات در چارچوب گروه پنج بعلاوه یک امیدوارند و روسیه برای لغو تحریمهای بین المللی علیه ایران تلاش می کند.

لاوروف گفت: جایگزینی برای راه حل سیاسی در سوریه وجود ندارد و روسیه و ایران درباره پرونده های مختلف در منطقه خاورمیانه دیدگاه های نزدیک دارند.وی خاطر نشان کرد: روابط روسیه و ایران به نفع ملت های دو کشور است و علیه هیچ طرف دیگری نیست.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به لزوم گفتگوهای داخلی در سوریه اوکراین اذعان نمی کند. غرب تعامل دوگانه ای با مسئله مبارزه با تروریسم در سراسر جهان دارد. غرب از مبارزه با دولت اسلامی در عراق حمایت می کند، اما خواهان مبارزه با آن در سوریه نیست.لاوروف گفت: درباره ضرورت تقویت امنیت و ثبات در جهان بویژه تحولات عراق ، افغانستان و سوریه رایزنی کردیم. ما در این خصوص دیدگاه مشترکی با ایران داریم و آن این است که درباره بحران سوریه هیچ گزینه ای به جای حل و فصل سیاسی وجود ندارد و در این خصوص مرجعیت استوار بین المللی وجود دارد که همان بیانیه ژنو سال دو هزار و دوازه است. همچنین، توافق کردیم که در همه گام های بین المللی برای حل و فصل مسالمت آمیز در سوریه، ایران مشارکت کند زیرا در جهت امنیت و ثبات سوریه و دیگر کشورهای منطقه قرار دارد، به ویژه در شرایط کنونی که شاهد خطر گسترده پیشروی تروریسم و تندروی در منطقه هستیم.

سرگئی لاوروف افزود: روسیه و ایران بر لزوم فعال شدن تلاش ها در زمینه مبارزه با تروریسم بین الملل تاکید دارند. ما همه تلاش خود را برای حل پرونده هسته ای ایران در چارچوب گروه پنج بعلاوه یک به کار می گیریم. حل کشمکش های منطقه ای بدون مشارکت ایران در تلاش های بین المللی امکان پذیر نیست.

وی خاطر نشان کرد: ناتو هیچ دلیلی درباره دخالت روسیه در امور اوکراین ارائه نکرده است. هیچ دلیلی درباره دخالت روسیه در امور اوکراین وجود ندارد. یادداشتی درباره اعزام دومین کاروان کمک ها برای وزارت امور خارجه اوکراین ارسال شده است. سازمان اطلاعات آمریکا در هدایت کردن نیروهای اوکراینی مشارکت دارد. ما به تلاش های خود برای آتش بس در اوکراین به منظور متوقف کردن خونریزی ها در این کشور ادامه خواهیم داد.وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد کشورش درباره مسائل مختلف با ایران دیدگاه مشترکی دارد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم در این نشست خبری گفت: تحریمهای خارجی علیه ایران به دستیابی به توافق با گروه پنج بعلاوه یک کمک نمی کند. تحریمها شیوه غیرقانونی برای تحمیل سیاست خارجی است. روسیه به ما برای دستیابی به نتیجه مثبت در مذاکرات با گروه پنج بعلاوه یک کمک می کند.

ظریف افزود: همکاری ما با روسیه شامل بخش ها و زمینه های مختلف است. ما با روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری داریم.

محمد جواد ظریف گفت:«ما معتقدیم دو رئیس جمهور( ایران و روسیه ) خواهان روابط عمیق و طولانی مدت و راهبردی بین دو کشور هستند.

مقامات دو کشور در سطح وزرای اقتصاد و وزرای امور خارجه ، توافقهایی را دنبال کرده اند که امضاء شده است. بحثهایی در گذشته انجام شده است و ما به توافق های کلیدی دست یافته ایم. امیدواریم به توافقهای بیشتری در آینده دست پیدا کنیم. روسیه و ایران ، دو همسایه کلیدی در منطقه هستند.»

وی افزود: ایران و روسیه کشورهایی هستند که منافع مشترکی در عرصه روابط بین المللی و دوجانبه دارند. آنها مشترکات زیادی و نگاه راهبردی به مسائل بین المللی ازجمله مقابله با افراط گرایی و خشونتهای افراطیون دارند. افراط گرایی که در سوریه شاهد آن هستیم و تهدیدی برای مردم سوریه است، با کشتار همراه شده و توجه جامعه جهانی را به خودش جلب کرده است. این جریان افراط گرایی می تواند در دیگر کشورهای منطقه و در پهنه گسترده تر جغرافیایی یعنی در اروپا و آمریکا نیز ظهور پیدا کند. این وضع می تواند به بی ثباتی و کشتار منجر شود. ایران و روسیه نگاه جدی به این پدیده بسیار خطرناک دارند.»

کد خبر 270319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha