همشهری آنلاین: یک بررسی جدید بر روی افراد سالمند در انگلیس نشان می‌دهد که اندازه‌گیری فشار خون بوسیله خود بیماران و تنظیم داروی مصرفی بر اساس آن ممکن است در برخی از بیماران دچار فشار خون بالا بهتر از مراقبت معمول در مطب دکتر عمل کند.

blood pressure

به گزارش رویترز این بررسی نشان داد که افرادی فشار خون‌شان را در خانه‌ اندازه می‌گیرند و داروهای‌شان بر اساس نیاز تنظیم می‌کنند، پس از یک سال فشار خون سالمتری نسبت به افرادی داشتند که از مراقبت استاندارد پزشکان برخودار بودند.

بیمارانی که به این شیوه به خود مراقبتی(Self-care) می‌پرداختند، کاملا به حال خود واگذار نمی‌شدند- و درباره هر تغییری که بخش از طرح درمانی‌شان بود، از قبل تایید دکترهای‌شان را می‌گرفتند. اما لازم نبود این بیماران هر بار که دوز داروی‌شان را افزایش می‌دادند- در صورتی که این کار بخشی از طرح درمانی اولیه بود- با دکترشان مشورت کنند.

علت اینکه این مدیریت درمانی بوسیله خود بیماران بهتر عمل کرد، دقیقا روشن نیست، اما بیمارانی که در این تحقیق شرکت کرده بودند داروهای بیشتری بنسبت به دیگران مصرف می‌کردند و شاید نسبت به گروه با مراقبت معمول بوسیله پزشکان، نسبت به بیماری‌شان گوش‌به‌زنگ‌تر بوده‌اند.

ریچارد مک‌‌‌مانوس، استاد و پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، و سرپرست این پژوهش گفت که ممکن است پزشکان مسئول مراقبت‌های معمول «اینرسی یا لختی بالینی» داشته باشند- پدیده‌ای که در سایر پژوهش‌ها توصیف شده است و در آن پزشکان اغلب در افزایش دادن دوز داروی فشار خون حتی هنگامی که اندازه‌گیری فشار خون در مطب نشاندهنده بالا رفتن بیش از حد آن است، کوتاهی می‌کنند.

نتایج این بررسی در روز سه‌شنبه ۲۶ اوت در ژورنال انجمن پزشکی امریکا (جاما) منتشر شده است.

فشار خون بالا یکی از بیماری‌های شایع است؛ بر اساس آمار مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های (CDC) آمریکا از هر سه فرد بزرگسال آمریکایی یک نفر فشار خون بالا - فشار خون ۱۴۰ روی ۹۰ یا بیشتر- اما تنها فشار خون نیمی از آنها در حد کافی کنترل می‌شود. بررسی‌های بهداشتی در انگلیس هم شیوع مشابهی را نشان می‌دهد.

این بررسی شامل ۴۵۰ بیمار با بیماری‌های پیشین مانند مشکلات قلبی، سکته‌های مغزی، دیابت یا بیماری کلیوی، با میانگین سنی ۷۰ بود که برای یک سال پیشگیری شده بودند. نیمی از این افراد مراقبت معمول دریافت می‌کردند و نیم دیگر خودمراقبتی انجام می‌دادند.

میانگین اندازه‌گیری‌های فشار خون در شروع این بررسی حدود ۱۴۳ روی ۸۰ بود. در پایان این بررسی میانگین فشار خون در بیماران گروه خودمراقبتی به ۱۲۸ روی ۷۴ و در گروه با مراقبت معمول به ۱۳۸ روی ۷۶ رسید.

جاما در سرمقاله (ادیتوریال) خود درباره این نتایج نوشت انتظار می‌رود که این کاهش فشار خون به کاهش در مشکلات قلبی و سایر عوارض فشار خون بالا بینجامد، اما پژوهش‌های بیشتری برای ارزیابی منافع درازمدت این شیوه لازم است.

این پژوهشگران تخمین می‌زنند که اگر میزان پایین‌تر فشار خون در گروه خودمراقبتی را بتوان حفظ کرد، احتمالا ۳۰ درصد کاهش در خطر سکته مغزی در مقایسه با سایر گروه‌ها مشاهده خواهد شد.

خودپایشی (self-monitoring) فشار خون در برخی از کشورها از جمله بریتانیا رایج است، و این بررسی یادآور می‌شود که دستگاه‌های پایشگر فشار خون به طور گسترده و با قیمت‌هایی در حد ۱۵ پاوند (۲۵ دلار) در این کشورها اختیار مردم است.

اغلب بیماران در این تحقیق سفیدپوست و از کارمندان یقه-سفید یا کارگران یدی ماهر بودند؛ اینکه آیا در میان افراد با مهارت یا تحصیلات کمتر می‌توان به نتایج مشابهی رسید، نامعلوم است.

دکتر ماری آن بومن، سخنگوی انجمن قلب آمریکا می‌گوید برای اینکه برنامه‌های خودمراقبتی موفق شوند، باید بیماران به دقت انتخاب شوند. او گفت: «در چنین برنامه‌ای شما باید بیمارانی پذیرا و بااطلاع داشته باشید.»

کد خبر 270239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha