گروه ادب و هنر: پنجمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم بانکوک پنج‌شنبه شب با نمایش فیلم «کودکان افتخار» محصول سال 2006 مجارستان آغاز به‌کار کرد.

در جشنواره‌ امسال فیلم بانکوک که 10 روز به طول می‌انجامد، بیش از 100 فیلم به نمایش درمی‌آید اما به درخواست سفارت ایران در بانکوک، فیلم ضدایرانی پرسپولیس در این فهرست نخواهد بود.

این اقدام مسئولان جشنواره بانکوک که سعی دارد با جشنواره‌ فیلم بوسان کره رقابت کند، چندی پیش و پس از نمایش این فیلم در جشنواره کن اتفاق افتاد و بازتاب جهانی گسترده‌ای نیز به همراه داشت.

همزمان و کیلومترها دورتر، امروز جشنواره فیلم جیفونی نیز که از 21 تیر آغاز شد، پس از نمایش پرسپولیس در بخش خارج از مسابقه به پایان می‌رسد. اما مسئولان این جشنواره نیز توضیح قابل توجهی را درباره حضور پرسپولیس داده‌اند.

کلودیو گوبیتوسی، دبیر جشنواره جیفونی ایتالیا در نامه‌ای خطاب به مدیر عامل فارابی می‌نویسد: ما غنای فرهنگ ایرانی و سینمای ایران را ارج می‌نهیم و انگیزه ما برای انتخاب پرسپولیس آن هم در بخش خارج از مسابقه، نگاه انتقادی یک بخش از فیلم نسبت به فرهنگ غرب است.

به گفته امیر اسفندیاری، مدیر بخش بین‌الملل فارابی، دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان جیفونی افزوده است: با توجه به تمایل زیاد ما به ادامه همکاری مستمر میان جشنواره جیفونی و کشور ایران تلاش خواهیم کرد فیلم‌هایی را که برای سال 2008 ارسال می‌شود با دقت مضاعف بازبینی کنیم و از هم اکنون نوجوانان ایرانی را برای حضور در جشنواره فیلم 2008 دعوت می‌کنیم.

به دنبال انتخاب فیلم پرسپولیس در جشنواره جیفونی ایتالیا، نامه‌ای از سوی علیرضا رضاداد، مدیر عامل مستعفی بنیاد سینمایی فارابی به دبیر این جشنواره ارسال شد و با انتقاد از انتخاب فیلم یادشده برای نمایش در آن جشنواره اعلام شد که داوران نوجوان ایرانی به جیفونی نخواهند رفت.

کد خبر 27016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز