محمد باریکانی: یک‌سال است که سختگیری‌ها برای ورود ایرانی‌ها به برخی کشورهای خارجی در سفارتخانه هایشان در تهران و در مرزهای زمینی و هوایی آن کشورها در جریان است اما کارشناسان معاونت گردشگری از این موضوع بی‌اطلاعند.

گردشگری - هند

 

پيگيري يكي از گزارش‌هاي منتشر‌شده درباره تشديد سختگيري‌ها براي ورود ايراني‌ها به برخي كشورهاي خارجي نشان داد كه گرجستان يك‌سال است موضوع سختگيري ورود ايراني‌ها به آن كشور را اجرايي كرده است.

يكي از كاركنان سفارت گرجستان به روزنامه همشهري مي‌گويد كه سختگيري در صدور رواديد براي ايراني‌ها از حدود يك‌سال پيش در ايران انجام شده و گرجستان نيز يك‌ماه پيش از اجراي اين قانون، وزارت خارجه ايران را در جريان تغيير شرايط صدور رواديد براي اتباع ايراني قرار داده است.

اگرچه او جزئيات بيشتري از چگونگي صدور رواديد و برخورد با ايراني‌هاي درخواست‌كننده رواديد از آن كشور ارائه نمي‌دهد ولي تأييد مي‌كند كه ورود ايراني‌ها به گرجستان سخت شده است.

دست رد گرجي‌ها به گردشگران ايراني

گرجستان از كشورهاي هدف گردشگري ايران است كه در سال‌هاي گذشته سرمايه‌گذاري زيادي براي سفر ايراني‌ها به آن كشور انجام شده است. ايجاد خط پروازي مستقيم به آن كشور و ايجاد زيرساخت‌هاي گردشگري براي سفر گردشگران ايراني به آن كشور حتي توسط بخش خصوصي ايران، آن كشور را در موضوع گردشگري تقويت كرده است.

سايت دولتي آلمان چندي پيش در گزارشي خبر سختگيري گرجستان، هند و كامبوج براي ورود اتباع ايراني به اين كشورها را منتشر كرد. در آن گزارش آمده بود كه اتباع ايراني بايد براي ورود به كشورهايي چون گرجستان، كامبوج و هند از سفارتخانه‌هاي اين كشورها در تهران ويزا دريافت كنند و صدور ويزاي فرودگاهي براي ايراني‌ها در اين كشورها نيز متوقف شده است.

براساس گزارش منتشر شده در سايت دولتي آلمان، كامبوج يكي از توسعه‌نيافته‌ترين كشورهاي جهان نيز از چند‌ماه پيش صدور ويزاي فرودگاهي براي ايراني‌ها را ممنوع كرده و ايراني‌هاي علاقه‌مند به سفر به اين كشور مي‌بايست پيش از سفر ويزاي ورود به آن كشور را دريافت كنند.

اين در حالي است كه پيگيري‌هاي همشهري مشخص كرد كه كامبوج حتي دفتر يا سفارتخانه در ايران ندارد.مصر نيز كه پيش‌تر براساس تفاهمنامه گردشگري با ايران قرار بود ميزبان گردشگران ايراني شود به‌دليل اتفاقات اخير آن كشور براي سفر ايراني‌ها امن نماند و سفر ايراني‌ها به آن كشور ممنوع شد.

اندونزي و مالزي نيز سختگيري‌هاي خود براي ورود اتباع ايراني به كشورهايشان را پيش از اين تشديد كرده بودند.ايراني‌هاي بسياري در زندان‌هاي مالزي به اتهام مواد‌مخدر زنداني شده‌اند تا جايي كه دولت آن كشور پيش‌تر براي چند ايراني حكم اعدام صادر كرده بود. اندونزي نيز با ادعاي جلوگيري از سفر غيرقانوني ايراني‌ها به استراليا توسط قاچاقچيان انسان، ورود ايراني‌ها به آن كشور را سخت‌تر كرده است.

محدوديت سفر براي ايراني‌ها در بخشنامه هندي

اكنون اما براساس آنچه سايت دولتي آلمان اعلام كرده است حتي سفارت هند در تهران نيز اعطاي ويزاي هند به ايراني‌ها را مشروط به انگشت نگاري و مصاحبه حضوري در سفارت آن كشور در تهران كرده است؛ اقدامي كه در تماس خبرنگار همشهري با سفارت هندوستان تأييد و تكذيب نشد و كاركنان سفارت هندوستان در تهران در تماس خبرنگار همشهري اعلام كردند كه نمي‌توانند اطلاعاتي در اين زمينه در اختيار همشهري قرار بدهند.

اگرچه هيچ رد و نشاني از وجود دفتر يا سفارتخانه كامبوج در كشور نيست اما گفته مي‌شود دولت كامبوج نيز ورود ايراني‌ها به آن كشور را دشوار كرده و آنها را از مرزهاي زميني و هوايي خود بازمي‌گرداند. در جست‌وجوي اينترنتي اما در يك سايت فارسي زبان نشاني سفارت كامبوج در مالزي براي دريافت ويزاي سفر ايراني‌ها به آن كشور آمده است.

اگرچه گزارش‌ها بيانگر سختگيري برخي كشورهاي آسيايي و آفريقايي براي سفر ايراني‌ها به آن كشورهاست اما در ايران هيچ مقام مسئولي در معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي پاسخگوي خبرنگاران ايراني داخل كشور درباره اين موضوع نيست.

در آخرين تماس خبرنگار همشهري با محمد كاظم خلدي نسب،مديركل ارزيابي و توسعه گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، او هرگونه اظهارنظر در اين خصوص را منوط به اجازه معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي دانست.

اين خبر البته به گوش مسئولان معاونت گردشگري رسيده اما هنوز هيچ واكنشي از سوي سازمان ميراث‌فرهنگي نشان داده نشده و اقدام متقابل وزارت خارجه در برخورد با اين كشورها نيز گزارش نشده است.

 

کد خبر 270018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha