همشهری آنلاین: مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام با بیان این‌که «افراط‌گری امروز مرض عظیمی است که به جان جهان تدین افتاده است»، گفت: امروز همه علمای ادیان الهی باید در جهت بازگرداندن اتباع ادیان به حالت عقلانیت و طبیعی خود تلاش کنند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله تسخیری در مراسم افتتاحیه نهمین دور گفت‌وگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای ارتدوکس روسیه، با اشاره به افراطی‌گری‌های گوناگونی که در سطح دنیا صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: افراطی‌گری در مسیر روابط بین علمای ادیان اعم از علمای مسیحی، یهودی و مسلمان دارای آثار بسیار منفی است.

وی همچنین با اشاره به روابط میان علمای ادیان مختلف در دوران قبل از اسلام، به مشاهدات خود در مطالعات متفرقه‌ای که در رابطه با وضع رابطه میان علمای مسیحیت و یهودیت در زمان قبل از ظهور اسلام داشته است اشاره كرد و گفت: تفرقه عظیمی میان علمای مسیحی با یکدیگر و همچنین علمای یهودی وجود داشته است. قرآن کریم نیز در آیاتی به این تفرقه‌ها و افراط‌گری‌ها اشاره کرده است.

تسخیری با اشاره به روابط علمای اسلام از ابتدا تا کنون، گفت: ما می‌دانیم که اصحاب پیامبر (ص) از وحدت قلبی شدیدی برخوردار بودند به گونه‌ای که قرآن کریم علت پیروزی اسلام در آغاز راه را تأییدات الهی و همچنین وحدت اسلامی مطرح می‌کند.

ما در اسلام مشاهده می‌کنیم که با وجود اختلافات نظری که میان اصحاب وجود داشت، به جز گروه کوچکی که به تکفیر دیگران مبتلا شدند و پس از خلق فجایعی در تاریخ محو شدند، به هیچ وجه آنها دچار افراط نشدند.

وی در ادامه با اشاره به عواملی که باعث از بین رفتن وحدت میان ادیان مختلف شد، اظهار کرد: ما مشاهده می‌کنیم که عوامل سیاسی و همچنین افراط تأثیرات منفی از خود به جای می‌گذارد.

تسخیری تأکید کرد: عامل سیاسی عاملی منفی در رابطه با اقدامات میان علمای مسیحیت، یهودیت و اسلام به شمار می‌آید.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام همچنین با بیان این‌که «افراط محبت میان علما را تبدیل به تکفیر می‌کند»، خاطرنشان کرد: افراطي‌گری، ضربه‌های شدیدی به رابطه میان علمای اسلام و همچنین علمای ادیان دیگر زده است. امروز نیز هم در جهان اسلام و هم در جهان مسیحیت حالت‌هایی از افراطي‌‌گری مشاهده می‌کنیم.

وی با تأکید بر این‌که «فرقه‌های تکفیری فرقه‌هایی افراطي هستند»، تصریح کرد: افراطی‌گری امروز به مرضی عظیم در جهان تبدیل شده است که برای مقابله با آن همه علما باید وظیفه خود را که بازگرداندن اتباع ادیان به حالت عقلانیت و طبیعی است انجام دهند.

تسخیری در پایان خاطرنشان کرد: همه ادیان باید فعالیت کنند که مسیر متدینین را به سمت تعادل بازگردانند در غیر این صورت درگیری‌ها به مأیوس شدن توده‌ها از دین و از بین رفتن محبت منتهی می‌شود. همکاری میان ادیان باید به گونه‌ای صورت بگیرد که مرض افراطی‌گری از جامعه متدینین دور شود.

کد خبر 269971

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha