دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: امیدوارم دلیلش تابستان و تعطیلی مدرسه باشد، امیدوارم بعد از پایان تابستان آن‌ها به مدرسه برگردند و در این قطارها نمانند، امیدوارم این تصویر را دیگر نبینم...

تابستان امین

این روزها تعداد کودکان و نوجوانان دستفروش در مترو و اتوبوس‌ها زیاد شده است. بیش‌تر آن‌ها آدامس می‌فروشند و دفترچه‌های کارتونی، جوراب و کش سر، بادکنک و حباب‌ساز و حتی لباس بچگانه هم می‌آورند.

چهره و رفتار برخی از آن‌ها نشان می‌دهد که مدت زیادی است كه دستفروشی ‌كرده‌اند؛ با هم دوستند و می‌خندند و از این کار شادند. به نظر می‌آید همان کودکان کاری که در خیابان‌ها گل و فال می‌فروختند، حالا این‌بار به مترو آمده‌اند. آن‌ها جسورند و صورتشان آفتاب‌سوخته است.

اما امین با آن‌ها فرق دارد. امین و پسردیگری که نامش را نمی‌دانم همانی كه تی‌شرت طرح‌دار بن‌تن پوشیده بود و شلوار جین به‌ پا داشت. کیف کوچکی هم همراهش بود و خیلی زود پیاده شد و نتوانستم با او صحبت کنم و ندانستم چه می‌فروشد. اما امین دنبال مادرش راه می‌رفت، ۱۲ساله بود، مرتب و خجالتی.

مادر، اول وسایل آشپزخانه خودش را معرفی کرد. امین از پشت سر مادرش آهسته گفت: آدامس فِرِش... مادر جلوتر رفت و او بالأخره پیدا شد و آدامس‌ها را نشان داد و آهسته تکرار کرد آدامس! او امسال دبستان را تمام كرده و امیدوارم به دبیرستان برود. نکند فروش و پول جمع‌کردن به او بچسبد! نکند رفتارش عوض شود، نکند روزهای دیگر بدون مادرش برای فروش بیاید!

امین سه تا آدامس فروخت و مادرش هیچ جورابی نفروخت! دوتا ایستگاه بعد پیاده شدند و منتظر قطار بعدی ماندند.

این‌جا مترو در زیرِ زمین، شهر دیگری است در آن همه جور شهروندی پیدا می‌شود، از مدیر و کارمند گرفته تا دانشجو و خانه‌دار.

این‌جا در زیرِ زمین، مشاغل مختلف حضور دارند و همه‌جور كالایی پیدا می‌شود. کودکان کار هم هستند و گداهایی که هیچ‌چیزی برای فروش ندارند، ضجه می‌زنند و از مشکلاتشان می‌گویند و زنانی که کودکان همیشه خوابیده را به‌ کول بسته‌اند... این‌جا سرچهارراه نیست، زیرِ زمین است و امین و نوجوانانی شبیه به او، تابستان‌ها را و شاید دیگر برای همیشه شغلی زیرِ زمین پیدا کرده‌اند که سختی آن برای جثه‌ی نحیف و روحیه‌ی خجالتی‌شان کم‌تر از کار در معدن نیست.

کد خبر 269815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha