یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

فیلمسـاز سـرشــناس بریتانیایی که در سال‌های اخیر یکی از مطرح‌ترین چهره‌های سینمای جهان در مخالفت با سیاست‌های نژادپرستانه و اشغالگرانه رژیم صهیونیستی بوده، در مراسم تقدیر از ۲فیلمساز فلسطینی در حاشیه جشنواره فیلم سارایوو خواستار تحریم تمام رویدادهای فرهنگی رژیم جنایتکار صهیونیستی شد.

تلاش فیلمساز انگلیسی برای تحریم فرهنگی اسرائیل


به گزارش همشـهري بـه نقل از اسكرين‌ديلي، كن لوچ در جشنواره فيلم سارايوو آمريكا را يك رژيم «قلدر» توصيف كرد و از مردم خواست همه برنامه‌هايي را كه در آنها رد پايي از رژيم كودك‌كش صهيونيستي ديده مي‌شود، تحريم كنند. فيلمساز تحسين‌شده بريتانيايي اين سخنان را در مراسمي كه براي تجليل از 2فيلمساز جوان فلسطيني در جشنواره سارايوو برپا شده بود گفت و حرف‌هايش با تأييد و تشويق حاضران در سالن روبه‌رو شد.

خــالــق فيلـــم‌هــاي سينمايي«در جست‌وجوي اريك» و «16سالگي شيرين» در اين مراسم جايزه بنياد كاترين كارتليج را به عبدالسلام شهاده و اشرف مشهراوي كارگردانان فلسطيني اهدا كرد. لوچ اين دو را از بزرگ‌ترين فيلمسازان جهان امروز خواند چرا كه از غزه براي جهان فيلم مي‌سازند. او با اشاره به خاطره خود از محاصره سارايوو در سال‌هاي 1992تا 1996گفت: مي‌دانم مردم اين سرزمين تلاش و شجاعتي را كه در شرايط محاصره مورد نياز است، مي‌شناسند و شما بيش از هر جاي ديگر با مردم غزه همدردي مي‌كنيد. اين دو كارگردان هم علاوه بر تلاش براي بقا، فيلم‌هاي فوق‌العاده مي‌سازند.

فيلمساز 78ساله انگليسي با بيان احساس خشم و نوميدي خود از كشتار مردم غزه گفت: كشور من در نهايت شرمندگي رفتارهاي قلدرانه آمريكا را دنبال مي‌كند اما ما هم بدون قدرت نيستيم و مي‌توانيم با هم وارد عمل شويم. او با اشاره به پيشنهاد تحريم همه فعاليت‌هاي فرهنگي مربوط به رژيم صهيونيستي افزود: اين پيشنهاد شامل تحريم فيلم، موسيقي، مطالعات دانشگاهي و همه‌‌چيز مي‌شود. اسرائيل بايد به يك رژيم كاملا منفور تبديل شود و حتي نبايد در رقابت‌هاي موسيقي يوروويژن هم حضور داشته باشد.

لوچ با لحني طعنه‌آميز و اشاره به شكل‌گيري رژيم صهيونيستي گفت: من نمي‌دانم اسرائيل از چه زماني جزو اروپا شده است؛ انگار جغرافي من خوب نيست. به‌نظر من هيچ تيم فوتبال نبايد در رقابت‌هاي اروپايي با تيم‌هاي اين كشور بازي كند. او كه از محبوب‌ترين فيلمسازان جشنواره كن است و چندبار موفق به بردن نخل طلا و جايزه ويژه هيأت داوران شده، پيش از اهداي جوايز 2كارگردان فلسطيني، نوع فيلمسازي آنها را ستود.

مشهراوي كه به‌عنوان مهاجر در غزه زندگي مي‌كند و براي پوشش خبرها و گزارش‌هاي حمله‌هاي اسرائيل به غزه در سال‌هاي 2008و 2009بارها تحسين شده، پس از گرفتن جايزه خود از دستان كن لوچ گفت: من اين قلب سارايوو را به مردم غزه تقديم مي‌كنم چون مي‌دانم اين قلب مردم است كه همان چيزي را كه ما تلاش مي‌كنيم نشان بدهيم، تجربه مي‌كند. من اينجا هستم تا صداي بچه‌هايي را كه كشته شده‌اند به گوش شما برسانم.

کد خبر 269757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha