همشهری آنلاین: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد که ۴ پروژه مهم دفاعی و نمایشگاه جلوه‌های خودباوری و مدیریت جهادی با حضور رئیس جمهور رونمایی می شود.

حسین دهقان

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست خبری که صبح امروز با حضور خبرنگاران رسانه های گروهی داخلی برگزار شد با بیان اینکه فردا نمایشگاه جلوه های خودباوری و مدیریت جهادی وزارت دفاع با حضور رییس جمهور افتتاح می‌شود گفت: در این روز همچنین 4 دستاورد جدید در حوزه های موشکی ،هوایی و نقشه برداری با حضور رئیس جمهور اسلامی ایران رونمایی می شود.

وی درباره حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه افزود: ایران لنگرگاه ثبات در منطقه بوده و به دنبال حفظ امنیت در منطقه است اما تا زمانی که نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه حضور داشته و سیاست‌های کشورهای منطقه در راستای تعامل با این نیروها باشد، امنیت و ثبات منطقه دچار بی‌تعادلی می‌شود.

وزیر دفاع گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه چشم‌داشتی به کشورهای همسایه نداشته و به دنبال مشکل‌سازی در مرزها نیست، اما ایران با عوامل بی‌ثباتی در منطقه مبارزه می‌کند. با این وجود ما آماده همکاری با کشورهای منطقه برای تامین امنیت و ثبات هستیم.

سردار دهقان با اشاره به تلاش های ایران برای مقابله با بی ثباتی در منطقه، اظهار داشت: ایران برای استقرار ثبات در منطقه با عوامل نا امنی مبارزه کرده است.

وزیر دفاع پدیده داعش را عینی شدن توطئه های رژیم صهیونیستی برای ایجاد اختلاف درون مسلمانان خواند و افزود: داعش گروهی تکفیری صهیونیستی بوده و تضمین کننده منافع رژیم صهیونیستی است و کسانی که دیروز آنها را حمایت می کردند و الان هم می‌کنند به حرف ایران که اینها عامل نا امنی در منطقه هستند، رسیده اند.

سردار دهقان ادامه داد: امروز امریکا و فرانسه در پشیمانی از حمایت های خود باید اقدامی انجام دهند و همه علیه داعش متحد شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی کمک ایران به عراق در مقابله با داعش تصریح کرد: ما رسما اعلام کردیم در کمک رسانی و پشتیبانی از دولت و ملت عراق در زمینه مقابله با ترویست ها کوتاهی نمی کنیم اما در بخث کمک نظامی معتقدیم که ملت و دولت عراق با محوریت مرجعیت توان مقابله با داعش را دارند و نیازی به حضور مستقیم ایران در عراق برای مقابله با داعش نیست.

وزیر دفاع تاکید کرد: در مذاکرات و برنامه اقدام مشترک مورد توافق ایران و غرب بحث موشکی مطرح نبوده و نیست و هیچگاه توان موشکی ایران موضوع مذاکره با هیچکس نبوده و نخواهد بود.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: امروز ما با استقبال و پیشگامی کشورها در همکاری با ایران و تعریف همکاری های جدید مواجه هستیم که همان دیپلماسی دفاعی است و گام های جدی در دیپلماسی دفاعی برداشته شده است.

وی تصریح کرد: اقبال جدی برای همکاری دفاعی و تسلیحاتی با ایران از سوی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای دیده می‌شود.

وزیر دفاع درباره قرارداد موشک‌های S-300 اظهار داشت: این قرارداد پس از تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان از سوی روسیه لغو شد. در حالی‌که لغو این قرارداد هیچ نسبتی با قطع‌نامه‌های سازمان ملل نداشت. چون در آنجا هیچ بندی درباره نقض قراردادها نداریم.

سردار دهقان افزود: اقدام روسیه یک بده بستان سیاسی بین آمریکا و روسیه است. ما این قرارداد را توقف شده نمی‌دانیم و در دولت یازدهم رییس جمهور و من در ملاقات با مسئولان روسیه پیگیر این مساله بوده‌ایم. آن‌ها علاقه‌مندند این قرارداد به صورت دیگری جز S-300 عملیاتی شود. با این وجود امروز اراده سیاسی ایران و روسیه به گونه‌ای است که این قرارداد اجرایی شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر دیپلماسی دفاعی در تغییر نگاه نظام بین‌الملل به ایران نیز گفت: در دولت یازدهم فضای عمومی جهان نسبت به قبل دستخوش تغییر جدی شد و ما امروز شاهد استقبال و پیشگامی سایرین برای همکاری‌ها هستیم. ما امروز شاهد حضور شرکت‌های غربی و منطقه‌ای در جهت همکاری با ایران هستیم. دیپلماسی دفاعی کشور در آینده توسعه می‌یابد زیرا ما دنبال ایجاد یک فضای ذهنی منطبق با واقعیت‌های دفاعی کشور هستیم و می‌خواهیم به دنیا بگوییم کشور رویکرد تهاجمی ندارد.

وزیر دفاع تصریح کرد: وقتی که دیپلماسی دفاعی فعال‌تر شود همکاری بیشتر شده و سوءتفاهم‌ها رفع می‌شود. من در این زمینه دورنمای خوبی می‌بینم.

سردار دهقان در ادامه درباره پرسش‌های آژانس انرژی اتمی درباره چاشنی‌های انفجاری اظهار کرد: آژانس پرسش جدیدی را مطرح نکرده و موضوع چاشنی‌ها به قبل تعلق دارد و ابهام جدیدی از سوی آژانس مطرح نشده است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاعات دانشمندان صنعت دفاعی در اختیار آژانس انرژی اتمی قرار می‌گیرد یا خیر گفت: ما اطلاعات دانشمندان را در اختیار آن‌ها قرار نداده و هیچ‌گاه هم قرار نمی‌دهیم.

وزیر دفاع همچنین درباره بازدید آژانس انرژی اتمی از پارچین گفت:آژانس بازدیدهای مختلفی از پارچین داشته و نمونه‌برداری خود را انجام داده و به هیچ مورد غیرقانونی دست نیافته است. متاسفانه آژانس اطلاعات خود را از دشمنان نظام و منافقین می‌گیرد که تاکنون این اطلاعات هیچ‌گاه صحت نداشته است. زیرا جمهوری اسلامی ایران دنبال شفاف‌سازی است بنابراین هیچ دلیلی برای دسترسی مجدد به پارچین وجود ندارد، زیرا هیچ اتفاقی بعد از آخرین بازرسی آن‌ها در پارچین رخ نداده است.

سردار دهقان در ادامه این نشست درباره موضوع موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: توان موشکی ایران موضوع مذاکره نیست و نخواهد بود زیرا مقوله دفاعی با هیچ مرجعی قابل مذاکره نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه نیروهای مسلح همواره تلاش دارند تا اقتدار دفاعی کشور را ارتقا دهند خاطرنشان کرد: ما تهدیدهای فراروی کشور را رصد کرده و متناسب با آن سیستم دفاعی خود را تولید می‌کنیم. ما هیچ‌گاه از توانمندی دشمن غافلگیر نشده‌ایم و دنبال غافلگیری آن‌ها و بازدارندگی موثر هستیم.

وزیر دفاع در ادامه دلیل بازدید وزیر امور خارجه از دستاوردهای صنایع دفاعی را افزایش اطمینان مسئولان کشور به توان دفاعی کشور دانست.

سردار دهقان درباره کمیته بررسی سانحه سقوط هواپیمای آنتونوف 140 نیز گفت: این هواپیما در صنایع هسا تولید شده اما هر هواپیمایی که بخواهد وارد ناوگان هوایی کشور شود باید استانداردهای ایکائو و سازمان هواپیمایی کشور را کسب کند که این هواپیما این استانداردها را داشته است. اکنون وزارت دفاع تیم‌هایی را در اختیار سازمان هوایی کشور قرار داده تا موضوع سقوط این هواپیما را مورد بررسی دهد و وزارت دفاع مستقلا به این موضوع وارد نشده است. در این راستا یک تیم از اوکراین و یک تیم از روسیه به ایران آمده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت درباره رزمایش‌های نیروهای مسلح نیز گفت: دولت هیچ‌گاه مخالف برگزاری رزمایش‌ها نبوده و خبر توقف رزمایش موشکی هم صحت ندارد.

وزیر دفاع همچنین اظهار داشت: تا پایان سال یک هواپیمای جت آموزشی رونمایی می‌شود که سرعت آن زیر صوت بوده و از آن می‌توانیم برای پشتیبانی آموزشی استفاده کنیم.

سردار دهقان در ادامه با بیان این‌که مقدمات سفر وزرای دفاع کشورهای بزرگ به ایران فراهم شده و به زودی شاهد حضور آن‌ها در کشور خواهیم بود اظهار کرد: وزارت دفاع به دنبال حمایت از نخبگان و دانشگاهیان و حرکت به سمت سازمان‌های دانش‌بنیان است.

وی درباره فعالیت در زمینه ماهواره‌ای نیز گفت: ما به تمام تجهیزات ارسال ماهواره دست یافته‌ایم و طبق زمان‌بندی حرکت کرده و امیدوارم در زمان خود خبرهای خوشی به مردم بدهیم.

وزیر دفاع درباره همکاری وزارت دفاع با سایر شرکت‌ها نیز گفت: ما امروز با بیش از هزار و 300 شرکت بیرون از صنایع دفاعی همکاری داریم و به دنبال همکاری با بخش خصوصی نیز هستیم.

سردار دهقان در ادامه با بیان اینکه همکنون 91 دانشگاه کشور در حوزه نیروهای مسلح فعالند و وزارت دفاع توانسته است 6 هزار نخبه وظیفه را جذب نماید افزود:وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امروز بیش از 3 هزار پایانه نامه دکتری را در حوزه دفاعی ساماندهی نموده است.

وی در پایان با بیان اینکه وزارت دفاع با کشورهای مختلفی همکاری و قرارداد دارد اظهار داشت: در این راستا ما آماده همکاری با کشور لبنان هستیم.

کد خبر 269690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha