شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

می‌گویند وقتی امکانی پا به یک شهر می‌گذارد، فرهنگ استفاده از آن را هم با خود می‌آورد. در هر ساعتی از روز بوستان‌ها و مراکز آموزشی و فرهنگی و مراکز تفریحی و دیگر فضاهای شهر، گروهی از مخاطبان را در خود جا می‌دهند.

بفرمایید  داخل شهر بانوان

بانوان هم براي استفاده از امكانات شهر برنامه‌ريزي مي‌كنند و همين موضوع سبكي از زندگي را براي دختران و زنان شهر رقم مي‌زند. اما بانوان تهراني، در اين ابرشهر براي خودشان محل‌هاي اختصاصي هم دارند؛ يعني شهر برايشان امكاناتي اختصاصي تدارك ديده است. با هم بعضي از اين امكانات اختصاصي را مرور مي‌كنيم.

شهربانوها تو را مي‌خوانند

پيشنهاد مي‌خواهيد؟ يك بسته پيشنهادي حاضر و آماده براي بانوان تهراني روي ميز است؛ مراكز فرهنگي، هنري و آموزشي شهربانو. مجموعه‌اي از تمامي اتفاقات رخ‌داده در شهر مرتبط با بانوان در اين مراكز گردآوري شده است. مراكز شهربانو، تمام خدمات خود را به بانوان شهر اختصاص داده‌اند. آموزش، بخشي از اين خدمات است؛ از آموزش هنرهاي مختلف مثل نقاشي، تئاتر و فيلمسازي گرفته تا هنرهاي دستي، آشپزي و... . تازه شهربانوها محل خوبي هم براي ورزش بانوان هستند. استخر روباز و مجموعه آبي سر‌پوشيده، زمين چمن مصنوعي براي فوتبال و ورزش‌هاي ديگر، سالن چندمنظوره، پيست دوچرخه‌سواري و دووميداني، ورزش‌هاي رزمي، بدنسازي و... را مي‌توانيد در اين مجموعه‌ها ببينيد.

مجموعه‌هاي ورزشي براي زنان

اسم ورزش كه مي‌آيد همه ابتدا سراغ ورزشگاه‌ها را مي‌گيرند. تعدادشان در محله‌ها و مناطق شهر كم نيست. اكثر ورزشگاه‌هاي شهر در چند سال اخير نيمي از وقتشان را به بانوان و نيمي ديگر را به آقايان اختصاص داده‌اند اما خانم‌ها، محل‌هايي هم براي ورزش اختصاصي دارند. سالن‌هاي ورزشي الزهرا(س)، مجموعه‌هاي خاص بانوان شهر هستند. انواع رشته‌هاي ورزشي در اين مجموعه‌ها قابل پيگيري است. حتما در نزديكي محل زندگيتان يكي از اين مجموعه‌ها و ورزشگاه‌هاي اختصاصي بانوان را پيدا خواهيد كرد. در ضمن حدود 1200ايستگاه تندرستي در بوستان‌هاي شهر برپا مي‌شود كه در اين بين 700 ايستگاه مختص بانوان است. ورزش در اين ايستگاه‌ها مقدمه‌اي است براي پيگيري جدي‌تر ورزش.

خانه‌هاي تسنيم در همسايگي شما

خانه‌هاي تسنيم، خانه‌هايي هستند كه به‌دست بانوان اداره مي‌شوند. ششدانگ اين خانه‌ها و اتفاقاتي كه در آن‌ها رقم مي‌خورد، به نام بانوان است. اين خانه‌ها كه بخشي از ساختار سراي محله‌ها هستند، 5كانون دارند؛ كانون دختران، كانون همياران خانواده، كانون بانوان ايثارگر، كانون بانوان موفق و كانون بانوان هميار. حضور مادران و دختران شهر در اين كانون‌ها، چراغ خانه تسنيم هر محله را روشن كرده است. بانوان در خانه تسنيم و كانون‌هاي آن براي محله خود و رفع مشكلات آن تصميم مي‌گيرند و چاره‌انديشي مي‌كنند؛ مشكلات محله، از مشكلات در زمينه حمل‌ونقل گرفته تا مسائل فرهنگي و هر موضوعي كه به‌نظر بانوان هر محله قابل بحث باشد، در خانه تسنيم مطرح مي‌شود و براي رفع آنها روشي انتخاب خواهد شد.

تفريح و هيجان در پارك بانوان

همه كاركنان فني و غيرفني بوستان‌هاي بانوان، خانم هستند. اصلا براي اين اسمش را گذاشته‌اند بوستان بانوان كه پاي هيچ مردي به اين پارك‌هاي زيباي كاملا زنانه باز نمي‌شود. در حال حاضر 4بوستان ويژه بانوان در نقاط مختلف شهر افتتاح شده است. هر يك از اين بوستان‌ها امكانات تفريحي، فرهنگي و ورزشي متفاوتي دارند؛ استخر و مجموعه آبي، درياچه مصنوعي، پيست دوچرخه و اسكيت، امكانات تفريحي و... . بوستان پرديس بانوان در منطقه 15، بوستان نرگس در منطقه 18، بوستان بهشت مادران در منطقه 3و بخشي از بوستان ولايت در منطقه 19 همان پارك‌هايي هستند كه جلوي آنها با يك تابلو بزرگ اعلام شده« ورود آقايان ممنوع». اين بوستان‌ها حصاركشي هم شده‌اند.

سفر به جشنواره‌هاي اختصاصي

بانوان پاي ثابت جشنواره‌هاي شهري هستند. علاوه بر ريز و درشت جشنواره‌هايي كه در شهر رقم مي‌خورد و تمام شهروندان مي‌توانند در آنها شركت كنند، جشنواره‌ها و برنامه‌هايي هم مختص بانوان در شهر تدارك ديده شده است. جشنواره تسنيم، جشنواره بانوان تهراني است كه در 2بخش خلاقيت‌هاي فرهنگي و هنري و ابتكارات جامعه‌محور برگزار مي‌شود. عكس زنان و زندگي شهري، بهترين‌ها از دور‌ريختني‌ها و جشنواره خوشنويسي كوثر 3 بخش خلاقيت‌هاي فرهنگي و هنري اين جشنواره است كه تقريبا هر سال برگزار مي‌شود. عكس زنان و زندگي شهري، مخاطب عام دارد اما پرداختن به موضوع زنان را محور قرار داده است. 2بخش ديگر و قسمت ابتكارات جامعه‌محور تنها مخصوص بانوان هستند.

گردشگري بدون حضور آقايان

بانوان شهر، دوست دارند ساعتي را بدون دغدغه‌هاي زندگي روزمره بگذرانند و روحيه تازه‌اي پيدا ‌كنند. فرقي نمي‌كند كجا باشند؛ نزديك‌ترين بوستان به محل زندگيشان، سينما و ديدن فيلم، يا هر برنامه ديگر. دورهمي‌هاي زنانه و تفريح با دوستان كه ديگر جاي خود دارد. مراكز فرهنگي شهر مثل فرهنگسراها، خانه‌هاي فرهنگ و سراهاي محله و البته مراكز اختصاصي بانوان چند سالي است كه تورهاي گردشگري ويژه بانوان برگزار مي‌كنند. كافي است به اين مراكز شهري سري مي‌بزنيد و از برنامه اين تورها مطلع شويد. اين تورها معمولا بانوان را براي يك تفريح نيم‌روزه ميهمان مي‌كنند. در بسياري از موارد اين برنامه‌هاي تفريحي با آموزش‌هاي موضوعي همراه هستند.

بانوان رقابت مي‌كنند

پاي بانوان شهر به رقابت‌هاي ورزشي محلي و منطقه‌اي هم باز شده است. 2سال قبل مسابقات ورزشي محلات در ۹ رشته براي زنان برگزار شد. بانوان براي شركت در اين رقابت‌ها سنگ تمام گذاشتند و از آن به‌خوبي استقبال كردند. نشان به آن نشان كه سال گذشته اين رقابت‌ها در ۱۵ رشته برگزار شد.

تأثير فرهنگي زياد در خانه

خانم‌ها، سربازان خط مقدم انقلاب بودند و اين به‌معناي واقعي كلمه است و من به‌عنوان يك مبالغه نمي‌گويم. ما در جريان انقلاب شاهد بوديم كه زن در كشور ما، سرباز خط مقدم انقلاب شد. اگر زن‌ها با انقلاب سازگار نبودند و اين انقلاب را نمي‌پذيرفتند و به آن باور نداشتند، مطمئنا اين انقلاب واقع نمي‌شد. من به اين معنا اعتقاد دارم؛ اولا اگر آنها نبودند، نيمي از گروه انقلابيون مستقيما در ميدان نبودند. ثانيا به‌طور غيرمستقيم روي فرزندان، شوهران، برادران و محيط خانه- كه زن در محيط خانه داراي تأثير فرهنگي زيادي است- اثر مي‌گذاشتند. اين حضور آنها بود كه توانست ستون فقرات دشمن را بشكند و مبارزه را به‌معناي واقعي كلمه پيش ببرد.  بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعي از بانوان پزشك

هدف؛ مادران خانواده

مادران، تأثيرگذارترين فرد در خانواده هستند و اگر در جامعه مادران را آموزش دهيم، يك خانواده را آموزش داده‌ايم. براي همين هم مديريت شهري در مجموعه‌ها و مراكز فرهنگي طي اين سال‌ها تمركز زيادي روي فرهنگسازي براي مادران شهر داشته است. در هر برنامه آموزشي، بانوان شهر پاي ثابت گروه مخاطبان هستند؛ براي مثال در فرهنگسازي براي شهرنشيني و حقوق شهروندي.

كارآفريني زنانه در مراكز كوثر

مراكز كارآفريني كوثر، مراكزي هستند كه ستاد توانمندسازي بانوان براي زنان سرپرست خانوار مهيا كرده است. در اين مراكز بانوان با مهارت‌آموزي مي‌توانند در زمينه‌هاي خاص به‌صورت حرفه‌اي كار كرده و در واقع يك حرفه درآمدزا براي خودشان دست و پا كنند. زنان سرپرست خانوار اين مهارت‌ها را با توجه به توانايي و ظرفيتشان فرا مي‌گيرند.

 

کد خبر 269650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha