به موازات پیشروی‌های میدانی ارتش عراق در ۲شهر موصل و تکریت علیه داعش، احزاب و جریان‌های سیاسی با اعلام آمادگی برای پیوستن به ترکیب دولت جدید، یک گام به سوی وفاق ملی در کشور نزدیک شدند.

باز پس گیری صد موسل

به گزارش شبكه تلويزيوني السومريه، مقام‌هاي عراقي تأكيد كردند كه در 2روز عمليات گسترده ارتش و نيروهاي پيشمرگه كرد در شمال غرب كشور سد موصل به‌طور كامل به كنترل درآمده و اكنون نيروهاي نظامي به سوي شهر موصل مركز استان نينوا حركت مي‌كنند. ارتش عراق تأكيد كرد كه توانسته است كنترل 2روستا در مسير منتهي به موصل را به‌دست گيرد و اكنون مي‌كوشد شهر زمار را هم از داعش بازپس‌گيرد. در شهر زمار انبارهاي نفت خام عراق واقع شده‌اند؛ از اين‌رو براي ارتش، استراتژيك تلقي مي‌شود. داعش در 2 كشور عراق و سوريه مي‌كوشد كنترل شهرهاي نفتي را به‌دست گيرد تا با فروش نفت، بخشي از هزينه‌هاي خود را تأمين كند.

به موازات پيشروي ارتش عراق در شمال غرب، يگان‌هاي ديگري از ارتش در استان صلاح‌الدين در مجاورت استان نينوا ضمن پيشروي‌هاي گسترده توانستند وارد شهر تكريت مركز استان شوند. نيروهاي عراقي در حملات ناگهاني و پيشروي‌هاي سريع خود توانستند ديروز كنترل ساختمان استانداري را به‌دست گرفته و در برخي از مناطق تكريت مستقر شوند. شهر تكريت دومين مركز استاني بعد از موصل است كه در حمله 2‌ماه پيش به‌دست داعش افتاد و اين گروه تروريستي در حومه اين شهر، ده‌ها دانشجوي دانشكده جنگ را تيرباران كرد. يك مقام عراقي با تأكيد بر اينكه ارتش همچنين توانسته است كنترل منطقه شيشين در جنوب غرب تكريت را به‌دست گيرد، افزود: نيروهاي ارتش هم‌اكنون در حال پيشروي به سوي ديگر مناطق اين شهرند. كنترل تكريت مي‌تواند راه ارتباطي و پشتيباني تسليحاتي ميان افراد داعش در 2 استان صلاح‌الدين و ديالي را قطع كند.

در اين ميان، جنگنده‌هاي آمريكايي هم به حملات خود در عراق ادامه دادند و رئيس‌جمهور آمريكا با تأكيد بر اينكه گرگ‌هاي گرسنه پشت دروازه‌ها كمين كرده‌اند، اذعان كرد كه حملات هوايي نمي‌تواند دستاوردهاي بيش از انتظار داشته باشد. وي قول داد كه استراتژي درازمدتي را براي مبارزه با داعش تدوين كند. آمريكا از 10روز پيش حملات هوايي خود را عليه داعش در شمال عراق آغاز كرد. جان كربي سخنگوي پنتاگون اعلام كرد كه تاكنون اين جنگنده‌ها 35حمله هوايي صورت داده و 90هدف را بمباران كرده‌اند.
اين درحالي است كه داعش در روزهاي گذشته با انتشار بيانيه‌اي، تهديد كرد كه آمريكا را نابود مي‌كند.

اما در گرماگرم پيشروي‌هاي ميداني ارتش عراق، سياستمداران هم كوشيدند از حركت قطار همگرايي در كشور جا نمانند و اعضاي ائتلاف كردستان با پيوستن به تركيب دولت جديد موافقت كردند. اين ائتلاف تأكيد كرد كه به‌زودي هيأتي را براي مذاكره با ائتلاف‌هاي ديگر به‌منظور تشكيل دولت جديد اعزام خواهد كرد. پيش از اين، جريان‌هاي سني‌مذهب هم براي كمك به دولت در رويارويي با گروه داعش اعلام آمادگي كرده بودند. ريپوار طه با اعلام موافقت كردها با پيوستن به دولت، خواستار تعيين تكليف شهرهاي مورد نزاع، پرداخت حقوق كارمندان كردستان، حل و فصل اختلافات درباره نفت و گاز و نيز دريافت 17درصد بودجه عراق شد.

کد خبر 269381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha