همشهری آنلاین: رئیس مرکز رشد انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه علم و صنعت گفت: محققان دانشگاه علم و صنعت در حال طراحی آب شیرین‌کن‌هایی با صرفه‌جویی بالا در مصرف انرژی هستند که از طریق انرژی خورشیدی کار می‌کنند.

سید مصطفی حسینعلی پور گفت: در تلاش هستیم تا در مرکز رشد انرژی، آب، محیط زیست دانشگاه علم و صنعت دستاوردهایی را ارائه دهیم که در حوزه کاهش مصرف انرژی، مفید و موثر واقع شود.

وی عنوان کرد: یکی از مسائلی که مصرف بیش از حد انرژی را به دنبال دارد، بحث آب‌شیرین‌کن‌های قدیمی است که در سواحل جنوبی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وي با بیان این که آب شیرین‌کن‌های فعلی مصرف انرژی بالایی دارند، اظهار داشت: آب شیرین‌کن‌هایی که در سواحل جنوبی کشور برای شیرین‌سازی آب دریا به کار می‌روند، باید برق زیادی مصرف کنند تا آب را شیرین کنند.

حسینعلی پور خاطر نشان کرد: اکنون در مرکز رشد انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه علم و صنعت در حال طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی دستگاه شیرین‌کننده آب دریا هستیم تا بتواند انرژی خیلی کمی را در فرایند شیرین‌سازی آب دریا مصرف کند.

وی درخصوص ویژگی‌های آب‌شیرین‌کن کم مصرف توضیح داد و گفت: دستگاه شیرین‌کننده‌ای که در حال طراحی آن هستیم، علاوه بر شیرین‌سازی آب دریا، قابل شرب نمودن آب، قابلیت آبیاری زمین‌های باغی و محصولات گلخانه‌ای را دارد.

این دستگاه با هدف شیرین‌سازی آب دریا، با مصرف انرژی پایین و استفاده از انرژی خورشیدی و بادی ساخته می‌شود.

استفاده از آب‌شیرین‌کنی که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند تا یک، هشتم در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهد شد.

وی با بیان این که آب شیرین‌کن برای مردم سواحل جنوبی کشور می‌تواند اشتغال‌زا باشد، یادآور شد: از آنجایی که استقرار مردم در کشور، آبادانی را به همراه خواهد داشت و در این صورت ضریب امنیت ملی با اشتغال و افزایش جمعیت در مناطق جنوبی افزایش پیدا می‌کند، استفاده از آب‌شیرین‌کن کم مصرف در مناطق جنوبی کشور هم می‌تواند در اشتغال و افزایش ضریب امنیت ملی موثر واقع گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان این که آب شیرین‌کن‌های کم‌مصرف می‌تواند به صورت محلی تولید ثروت کند، گفت: این دستگاه به دلیل این که قطعات مکانیکی کم‌تری در آن به کار برده می‌شود هزینه ساخت، تعمیر و نگه‌داری کم‌تری نسبت به دستگاه‌های دیگر دارد.

کد خبر 269332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha