همشهری آنلاین: قائم مقام و معاون آموزشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: آمارهای سازمان‌های جهانی از جمله برنامه و توسعه سازمان ملل (UNDP) نشانگر آن است که درصد مرگ و میر کشورمان در زلزله بالاتر از دیگر کشورهای زلزله‌خیز است.

به گزارش ایرنا، ساسان عشقی روز شنبه در نشست خبری هفتمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله (see7) افزود: تعداد مرگ و میر در ایران به دلیل ساخت و ساز بد و نیز انجام عملیات امداد و نجات نامطلوب بالا است.

در زمین لرزه‌های معمول دنیا نسبت کشته به مجروح سه به پنج است اما در ایران میزان کشته‌شدگان از مجروحان بیشتر است.

متاسفانه بعد از زلزله اطلاعات دادن به مردم اگر منجر به عمل نشود تکراری است و اثرپذیر نیست.

در کشور موازی کاری در زمینه زلزله زیاد است و این اتفاقات با تهیه بروشور و دستورالعمل‌ها و ایجاد مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی اکنون انجام می‌شود و ما باید به یک روش گفتمان واحد در زمینه زلزله برسیم.

وی گفت: قبل از این که اتفاق رخ دهد باید کاری کرد، وقتی اتفاق افتاد دیگر دیر است. عشقی افزود: اکنون در زمینه بیمارستان‌ها و مدارس باید کار شود، ما از دستگاه می‌خواهیم که از 45 هیات علمی تمام وقت این سازمان در جهت کاهش خرابی و خسارات زلزله کمک گیرند.

وی با اشاره به این که اکنون در زمینه زلزله و ایمنی در کشور قانون کم داریم گفت: سیاست کلی نظام در زمینه زلزله باید به آیین‌نامه و دستورالعمل تبدیل شود.

وی یادآور شد: در تهران بافت مسکونی و شهری نداریم، ساخت و سازها شبیه حلبی‌آباد مدرن است و فقط ارتفاع، شکل و شمایل ساختمان‌ها با هم فرق می‌کند.

ما در تهران ساختمان مسکونی بسیار داریم و یکی از مشکلات ما در زمینه زلزله با توجه به این حجم ساختمان خطرات ثانویه زلزله است.

تعداد نیروها و تجهیزات آتش‌نشانی، وجود کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها و نیز نقل و انتقال از مشکلات بعد از زلزله در این کلان‌شهر و دیگر نقاط کشور است.

کد خبر 269038

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha