همزمان با آغاز گسترده‌ترین عملیات مشترک ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه کرد علیه تروریست‌های داعش، مقامات عراقی از کشتار ده‌ها نفر توسط این گروه در شمال عراق خبر دادند.

داعش

در همين حال، قبايل اهل سنت براي همكاري با دولت در رويارويي با داعش اعلام آمادگي كردند تا بدين‌ترتيب جبهه دولت عليه اين گروه تقويت گردد. شوراي امنيت سازمان ملل هم قطعنامه‌اي را به اتفاق آرا عليه داعش تصويب كرد.به گزارش خبرگزاري رويترز، ارتش عراق و نيروهاي پيشمرگه كرد روز شنبه عمليات گسترده‌اي را با پشتيباني هوايي جنگنده‌هاي آمريكايي به‌منظور آزاد‌سازي سد موصل در شمال غرب كشور آغاز كردند. داعش 10روز پيش كنترل اين سد را در 50كيلومتري شمال موصل به‌دست گرفته بود.

با اين عمليات كه با حضور زره‌پوش‌ها و تفنگداران عراقي صورت مي‌گيرد، اتاق عمليات مشترك ارتش و نيروهاي كرد عراق در مقابل داعش فعال مي‌شود. اين اتاق عمليات مشترك حدود يك‌ماه پيش با هماهنگي 3طرف عراقي، كرد و آمريكايي تشكيل شده و هدف از آن بازپس‌گيري مقرهاي استراتژيك ازجمله سد موصل است.

اما ديروز خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از ساكنان نزديك سد موصل گزارش داد كه بخشي از سد به‌علت بمباران جنگنده‌هاي آمريكايي آسيب ديده است. شاهدان عيني افزودند: بمباران جنگنده‌هاي آمريكايي بخش‌هايي از سد را دچار اختلال كرده‌است. سد موصل بزرگ‌ترين سد عراق و چهارمين سد جهان عرب به شمار مي‌رود.

پس از پيشروي‌هاي گسترده تروريست‌هاي داعش در شمال عراق در روزهاي گذشته، عمليات ديروز ارتش و پيشمرگه در موصل جزو مهم‌ترين عمليات‌هاي مشترك بغداد و اربيل تلقي مي‌شود.در اين بين و تنها يك روز پيش از آغاز اين عمليات گسترده، تروريست‌هاي داعش در اقدامي خونين، 80شهروند از اقليت ايزدي را سر بريدند. محما خليل از نمايندگان ايزدي پارلمان عراق با اشاره به اين جنايت تأكيد كرد كه تروريست‌هاي داعش 100زن را هم ربوده‌اند. وي با اشاره به اظهارات افراد نجات يافته از اين كشتار، ‌تصريح كرد كه قتل اين 80شهروند در روستاي كوجو در 45كيلومتري شهر سنجار، طي يك ساعت صورت گرفته است.

به گفته او، داعش با چند كاميون وارد روستا شده و يك ساعت، بعد از انجام كشتار، محل را ترك كرده‌اند. يك هفته پيش، محمد شياع سوداني وزير حقوق بشر عراق اعلام كرده بود كه تروريست‌هاي داعش 50ايزدي را در حمله به شمال كشور كشته‌اند. وي گفته بود كه داعش حدود 300زن را هم اسير كرده و به اردوگاه‌هاي خود در شهر تلعفر يا به جنگل‌هاي موصل منتقل كرده است.
به موازات اين جنايات و يكه‌تازي داعش در مناطق شمالي و همزمان با تعيين نخست‌وزير جديد، شماري از رهبران قبيله‌اي و ديني اهل سنت براي حمايت مشروط از دولت جديد اعلام آمادگي كردند.

علي حاتم سليمان از رهبران بانفوذ و سرشناس اهل سنت در استان آشوب‌زده الانبار در جنوب غرب كشور با اعلام اين آمادگي، عملي شدن آن را به احترام دولت جديد به حقوق اهل سنت پيوند زد. سليمان همكاري با دولت جديد مانند همكاري با دولت سابق طي سال‌هاي 2006و 2009در مبارزه با القاعده را امري محتمل دانست. طه محمد الحمدون سخنگوي جماعت تحرك مردمي در استان‌هاي سني‌نشين هم اعلام كرد كه نمايندگان اهل سنت در الانبار و ديگر استان‌ها فهرستي از خواسته‌هاي خود را براي نخست‌وزير جديد آماده كرده‌اند.

همكاري قبايل در استان‌هاي سني‌نشين مي‌تواند در تضعيف داعش و بيرون راندن آن از مناطقي كه به تازگي اشغال كرده و نيز مهار خشونت‌هاي قومي تأثير چشمگيري داشته باشد.از سوي ديگر، ديروز سفر مقام‌هاي اروپايي به عراق ادامه يافت و اين بار فرانك والتر اشتاين ماير وزير خارجه آلمان با مقام‌هاي بغداد و اربيل رايزني كرد. پيش از اين، لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه به بغداد سفر كرده بود. آلمان در كنار فرانسه جزو نخستين كشورهايي است كه با مسلح‌سازي كردهاي عراق براي رويارويي با داعش موافقت كرده بود.

کد خبر 268984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha