چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

ترجمه علیرضا مجیدی: در ژانویه 2007، اریک ناکاگاوا، یک برنامه‌نویس مقیم هاوایی عکسی از یک گربه چاق در حال لبخند زدن که می‌تواند به راحتی در اینترنت پیدا شود، در سایتش قرار داد. وی روی این عکس این عبارت را قرار داده بود: «می‌توانم یک چیزبرگر داشته باشم؟»

به نظر می‌رسید این عکس فقط یک جوک باشد. اریک به کارش ادامه داد و چندین پست دیگر به شیوه مشابه با عکس‌هایی از گربه‌های زیبا با پانویس‌های خنده‌دار نوشت. پس از آن اریک سایتش را به وبلاگ تبدیل کرد، حالا دیگر بازدیدکنندگان می‌توانستند برای پست‌هایش کامنت بگذارند. ولی همین وبلاگ بی‌اهمیت، ناگهان بازدیدکننده زیادی پیدا کرد.

ناکاگاوا می‌دید که ترافیک وبلاگش که آن را با دوستش با نام مستعار Tofuburger ایجاد کرده بود، هر ماه دو برابر می‌شود. در ماه مارس این وبلاگ 375 هزار بازدیدکننده داشت، در آوریل 750 هزار نفر از این وبلاگ بازدید کردند و در می، تعداد بازدیدکنندگان به 5/1 میلیون نفر رسید. در حال حاضر این وبلاگ روزانه بین 100 تا 200 هزار نفر بازدید کننده دارد و قیمت ارزان‌ترین آگهی در این وبلاگ هفته‌ای 500دلار است، در حالی که قیمت گران‌ترین آگهی در این وبلاگ نزدیک به 4 هزار دلار است.

داستان «چیزبرگر» یک نمونه و مثال غیرمعمول از موفقیت یک وبلاگ در جلب کردن خوانندگان پرشمار است، ‌وبلاگی که در فاصله کوتاهی بعد از تأسیس‌اش به خوانندگان زیادی دست پیدا کرده است. اما بسیاری از وبلاگ‌های محبوب دیگر هم چنین شیوه کار و شروع مشابهی داشتند.

در مقابل، بسیاری از وبلاگ‌های دیگر در گمنامی باقی می‌مانند و تنها به وسیله عده معدودی خوانده می‌شوند.

موفقیت اولیه یک وبلاگ می‌تواند تصادفی باشد، اما تداوم محبوبیت و جلب بازدیدکننده محتاج ترفندهایی است. در مورد مثال ما و وبلاگ چیزبرگر، ناکاگاوا سعی کرد به وبلاگش عملکرد یک جامعه را بدهد و راه‌هایی برای تعامل بیشتر با خوانندگانش پیدا کند. وی ویجیتی در زیر پست‌هایش قرار داد که خوانندگان می‌توانستند به پست‌ها به راحتی نمره یک تا پنج بدهند.

همچنین ابزاری اینترنتی درست کرد که به یاری آن خوانندگان می‌توانستند یک عکس را آپلود کنند و بعد برای آن پانویس با فونت و اندازه دلخواه بگذارند. به این ترتیب خوانندگان هم در نوشتن پست‌ها سهیم شدند و چه بسا، عکس یک بازیدکننده الهام‌بخش بازدیدکننده دیگر در ایجاد یک عکس بامزه می‌شد.

صرف‌نظر از موضوعی که وبلاگ‌نویسان مشهور- این ستارگان وبلاگستان- در مورد آن می‌نویسند، آنها می‌توانند از دلمشغولی شخصی خود سود مالی قابل توجهی ببرند.
بیایید مروری داشته باشیم بر تعدادی از وبلاگ‌های مشهور و محبوب و پولی که صاحبان آنها از طریق وبلاگ‌نویسی به دست می‌آورند:

وبلاگ BoingBoing؛ این وبلاگ فهرست راهنمای چیزهای عجیب و غریب محسوب می‌شود. در سال 98 مارک فرونفلدر به همراه همسرش کارلا سینکلر، علاقه‌مند شدند که وبلاگی در مورد طنز، موضوعات علمی- تخیلی، فناوری و کامپیوتر داشته باشند، «ترافیک BoingBoing به دلایلی که هنوز ما نمی‌دانیم چه هستند، روز به روز بیشتر و بیشتر شد.»

از صفحات این وبلاگ که همیشه در صدر وبلاگ‌های پربازدیدشونده تکنوکراتی می‌ایستد، در ماه ژوئن 22میلیون بار این وبلاگ بازدید شد و تعداد بازدیدکنندگان این سایت به 6/2 میلیون نفر رسید. صاحب این وبلاگ برای یک آگهی کوچک در این وبلاگ 350دلار در هفته دریافت می‌کند و بهای یک آگهی به صورت «‌ بنر» در این وبلاگ 2 تا 3 هزار دلار است.

فرونفلدر می‌گوید: «حالا ما به جایی رسیده‌ایم که وبلاگ‌نویسی ما به یک تجارت تبدیل شده است.»

درآمد BoingBoing از محل آگهی‌ها در سال به یک میلیون دلار می‌رسد.

I Can Has Cheezburger؛‌ ناکاگاوا با نوشتن پست‌هایی که فقط حاوی عکس‌های احمقانه گربه‌ها با پانویس‌های احمقانه‌تر بود، خیلی زود راه موفقیت را پیمود. در واقع در میان وبلاگ‌هایی که از پلت‌فرم وردپرس برای انتشار محتوا استفاده می‌کنند، این وبلاگ در مقام سوم ایستاده است.

حالا ناکاگاوا آنقدر شیفته کارش شده که کار برنامه‌نویسی‌اش را رها کرده و به طور تمام‌وقت وبلاگ می‌نویسد.

این وبلاگ طبق آمار تکنوکراتی در رتبه 26‌ام وبلاگ‌های محبوب ایستاده است. قیمت یک آگهی ساده در این وبلاگ هفته‌ای 500دلار است، در حالی که برای یک آگهی ویژه در این سایت باید مبلغ 5400 دلار پرداخت کرد. این وبلاگ در عین حال از سیستم آگهی کلمه‌ای گوگل و سایت AdBrite هم استفاده می‌کند. تخمین زده می‌شود این وبلاگ، ماهی 5600 دلار درآمد نصیب صاحبش کند.

ShoeMoney؛ خیلی جالب است که آدم از طریق نوشتن ترفندهای درآمدسازی آنلاین، برای خودش درآمد آنلاین جور کند! Jeremy Schoemaker یک کارآفرین 33 ساله اینترنتی، دقیقاً چنین کاری انجام می‌دهد. او روزی نیم ساعت صرف نوشتن وبلاگ می‌کند، وبلاگی که 20 هزار بازدیدکننده دارد و ماهانه 12هزار دلار برای نویسنده‌اش به ارمغان می‌آورد.

این وبلاگ همواره در میان 100 وبلاگ برتر تکنوکراتی قرار دارد و تا ژانویه 2007 آگهی جذب نمی‌کرد. البته این وبلاگ فقط 3 درصد کل درآمد آنلاین Jeremy Schoemaker را تأمین می‌کند.

Overheard in New York؛ مورگان فریمن یک برنامه‌نویس کامپیوتر و 5همکارش به صورت پاره‌وقت، این وبلاگ را می‌نویسند. این وبلاگ در واقع منتخب و مجموعه‌ای از کامنت‌هایی است که به وسیله خوانندگان این وبلاگ گذاشته می‌شود. محتوای پست‌های این وبلاگ از مطالب خنده‌دار تا مطالب چالش‌برانگیز متغیر است.

این وبلاگ در جولای 2003 کار خود را شروع کرد. قیمت یک آگهی ساده در این وبلاگ هفته‌ای 375 دلار است، در حالی که برای درج یک آگهی ویژه فلش در این وبلاگ باید 6 هزار دلار پرداخت کرد. ماهانه 6 میلیون از صفحات این وبلاگ به وسیله بازدیدکنندگان مرور می‌شود و روزانه صد نفر مشترک آن می‌شوند.

سال قبل پست‌های این وبلاگ به صورت یک کتاب به چاپ رسیدند. فریمن آرزو دارد یک شرکت موفق وب 2 تأسیس کند و آن را میلیون‌ها دلار به فروش برساند. تخمین زده می‌شود این وبلاگ ماهانه 8100 دلار برای نویسندگانش درآمد داشته باشد.

منبع: بیزنس ویک

کد خبر 26884

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز