چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

گروه اجتماعی: این یک خبر رسمی‌است: اگر فرهنگ رانندگی اصلاح نشود و نظارت بر جاده‌ها صورت نگیرد در خوش‌بینانه‌ترین حالت طی مرداد و شهریور باید شاهد مرگ حداقل 6هزار نفر از شهروندان ایرانی در تصادفات رانندگی باشیم.

سردار محمد رویانیان در تشریح ضرورت‌های اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی و انضباط  ترافیکی در بزرگراه‌ها اظهار داشت: جامعه امروز ما نیازمند اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی است، چرا که در غیر این  صورت مانند سال گذشته حداقل باید شاهد مرگ 6هزار نفر از شهروندان عزیزمان در جاده‌ها باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که راهنمایی و رانندگی کشور بسیار خوب کار کند چرا که از سال گذشته تاکنون یک میلیون دستگاه خودرو و راننده جدید وارد سیستم شده‌اند.

وی در ادامه افزود: اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی هم اکنون در بزرگراه‌ها و جاده‌های منتهی به تهران شروع شده و از اول مرداد  نیز این طرح در سراسر کشور اجرا خواهد شد.
رویانیان تصریح کرد: همه تلاش راهنمایی و رانندگی بر این است تا از برخورد جریمه‌ای به سمت کنترل بازدارنده‌ حرکت کند.

به گفته وی سیاست راهنمایی و رانندگی مبنی بر افزایش قبض‌های جریمه شهروندان ایرانی نیست بلکه هدف در ناجا حرکت به سوی ایجاد فرهنگ دوستی بین مردم و پلیس است.

سردار رویانیان در عین حال خواستار افزایش اختیارات پلیس در برخورد با متخلفین رانندگی شد و گفت: ما معتقدیم در کشور ایران می‌توان تخلفات رانندگی 99 درصد از مردم را با فرهنگ‌سازی تصحیح کرد اما در عین حال اعتقاد صریح داریم با یک درصد دیگر که به هیچ عنوان اصلاح‌پذیر نیستند باید با قاطعیت برخورد نماییم.

وی گفت: ما معتقدیم اگر میزان جریمه تخلفات رانندگی این افراد حتی به 100 هزار تومان هم برسد لطمه‌ای به سیستم اقتصاد خانواده‌ها نخواهد زد.

رئیس راهنمایی و رانندگی ادامه داد: هدف ما این است که اگر اختیاراتمان افزایش پیدا کرد آن یک درصد متخلف را حتی زندانی کنیم و یا گواهینامه شان را باطل نماییم. وی گفت: من روزانه پدران و مادران و زنانی را می‌بینم که از ما خواهش می‌کنند کاری که آنها نتوانسته‌اند انجام دهند را ما انجام دهیم.

رویانیان ادامه داد: ما نمی‌توانیم موتورسواری را جریمه نکنیم که به خاطر بی‌مبالاتی و سهل‌انگاری و فقط به علت عدم استفاده از کلاه ایمنی می‌تواند خانواده‌ای را بی‌سرپرست، فرزندانی را یتیم و یا خانواده‌ای را داغدار کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا همچنین از تجهیز اتوبوس‌ها و کامیون‌ها بین جاده‌ای به سیستم GPS خبر داد و گفت: متاسفانه در این رابطه وزارت راه به دلیل پاره‌ای از مسائل که بر ما پوشیده است کارشکنی‌هایی می‌کند اما ما کارمان را ادامه می‌دهیم. وی تصریح کرد: در حال حاضر عامل 40 درصد از مرگ‌ومیرهای جاده‌ای کامیون‌ها هستند و تاکنون راهنمایی و رانندگی هیچ نظارتی بر آنها نداشته است.

 نصب 800 دوربین کنترل سرعت تا پایان سال

از سوی دیگر رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی کشور نیز گفت: به منظور جلوگیری از تخلفات حادثه ساز، تا پایان سال 86 بیش از 500 واحد کنترل نامحسوس و 800 دستگاه دوربین کنترل سرعت در سراسر کشور نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

سرهنگ علیمردانی گفت: به دنبال آن هستیم که تمام فعالیت‌های خود را در قالب سیستم‌های الکترونیکی  ارائه نماییم.

وی یکی از برنامه‌های مهم راهنمایی و رانندگی را تجهیز  تیم‌های پلیس نامحسوس به دستگاه‌های تشخیص مصرف مواد مخدر، الکل و قرص‌های روان‌گردان تا پایان سال‌جاری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیشترین موارد مصرف مواد مخدر در بین رانندگان کامیون و بعضاً اتوبوس است که پلیس نامحسوس در سال‌جاری با جدیت بیشتر با این مسئله برخورد خواهد کرد.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به تلاش راهنمایی و رانندگی در جهت کاهش ارتباط ماموران با مردم تصریح کرد: سعی برآن است تا با ثبت تخلف در جاده‌ها، میادین و مناطق پر تردد، این دوربین‌ها را جایگزین ماموران نماییم.

وی تاکید کرد: پیشرفت و پیشبرد کار ما در بحث کنترل الکترونیکی و ثبت تخلفات، مستلزم همکاری شهرداری‌ها و راهداری‌هاست.

کد خبر 26872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز