سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

بعد از هفته‌ها کشمکش سیاسی برسر انتخاب نخست‌وزیر در عراق و بعد از یک روز پرالتهاب، پیام‌های استقبال گروه‌های داخلی و واکنش محتاط و عاقلانه نوری مالکی به انتخاب و معرفی نخست‌وزیر جدید، این کشور را به آرامش سیاسی رساند.

عراق

به نوشته روزنامه عراقي الدستور، در پي انتخاب حيدر العبادي به سمت نخست‌وزيري عراق و مكلف شدن وي به تشكيل دولت، عمارالحكيم رئيس مجلس اعلاي عراق از اين رويداد استقبال كرد. مقتدي‌صدر رهبر جريان صدر در واكنش به اين تحول، آن را مقدمه‌اي براي برون‌رفت از بحران جاري در كشور دانست و ديگر گروه‌هاي سياسي و مذهبي عراق ازجمله كردها هم از اين رويداد استقبال كردند.

بازخوردهاي اين رويداد اما به داخل عراق منحصر نماند و علاوه بر دبيركل سازمان ملل، رهبران اروپا و آمريكا هم در پيام‌هايي از اين تحول استقبال كردند.همسو با اين واكنش‌ها، وزير دفاع آمريكا اعلام كرد كه كشورش آماده افزايش حمايت نظامي از عراق است. چاك هگل اعلام كرد كه كشورش منتظر خواسته‌هاي دولت جديد به‌منظور بررسي آنهاست.

اما حيدر العبادي پس از تعيين شدن به اين سمت، نيروهاي امنيتي و افراد داوطلب و عشاير را به ادامه حمايت از كشور در مقابل داعش فراخواند و از تمامي احزاب خواست فارغ از هرگونه سختگيري سياسي در ترسيم نگرش ميهني مشتركي به‌منظور حل اختلافات همكاري كنند. وي در بيانيه‌اي نقش مرجعيت ديني را در اتخاذ مواضع شجاعانه در دفاع از عراق ستود. وي همچنين نقش نوري مالكي در مبارزه با تروريسم را ستود. اين اظهارنظر وي مي‌تواند به‌معناي نگرش وي در ايجاد اتحاد در كشور باشد. اين در حالي است كه جنگ با تروريست‌هاي داعش در شمال عراق ادامه دارد. نيروهاي نظامي عراق و پيشمرگه‌هاي كرد ديروز به پيشرفت‌هايي در نبرد با اين تروريست‌‌ها دست يافتند.

حيدر العبادي كيست؟

حيدر جواد العبادي 62ساله، در سال 1967به حزب دعوت اسلامي عراق پيوست. پس از آن به‌علت اعمال فشارهاي حزب حاكم در زمان صدام، عازم انگليس شد. وي در سال 1980موفق به اخذ دكتري مهندسي برق از دانشگاه منچستر انگلستان شد. با سقوط نظام حاكم در عراق در سال 2003، مرحله جديدي از فعاليت‌هاي سياسي عبادي آغاز شد و به نمايندگي از ائتلاف دولت قانون به رهبري نوري مالكي توانست به پارلمان راه يابد و در دوره سابق رياست كميسيون مالي پارلمان را به‌دست گرفت. وي در پارلمان جديد به سمت معاون رئيس برگزيده شد و در پي اختلاف‌نظرهاي فراوان درون ائتلاف ملي درباره انتخاب نخست‌وزير، وي به‌عنوان نماينده ائتلاف دولت قانون به اين سمت برگزيده شد.

کد خبر 268666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha