سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

حادثه سقوط هواپیمای ایران۱۴۰ صبح روز یکشنبه موجب شد تا شورای اسلامی شهر تهران یکی از دستورهای مهم کاری خود را به تهیه طرح انتقال فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام‌خمینی اختصاص دهد.

شورا

احمد مسجدجامعي رئيس شوراي اسلامي شهر تهران از اين طرح به‌عنوان مهم‌ترين اقدام در سطح شهر تهران نام برد و گفت: آنچه شوراي اسلامي شهر تهران را در دور چهارم متمايز مي‌كند ارائه طرح‌ها و ايده‌هاي بزرگ است. به گزارش همشهري، يكي از پيشنهادهاي مطروحه براي اراضي فرودگاه مهرآباد بعد از انتقال، اختصاص آن به فضاهايي است كه به ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان منجر شود.

در اين‌باره رئيس شوراي شهر تهران كميسيون‌هاي فني وعمراني، معماري و شهرسازي و محيط‌زيست، سلامت و خدمات شهري را مأمور كرد تا طرح انتقال فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام‌خميني را تهيه كنند. مسجدجامعي در توضيح دلايل اين انتقال گفت: هر هواپيما معادل 3هزار وسيله نقليه ايجاد آلودگي مي‌كند بنابراين با درنظر گرفتن اينكه هر روز بيش از 200پرواز از فرودگاه مهرآباد صورت مي‌گيرد مي‌توان حدس زد كه حجم آلودگي صوتي و هوا چقدر زياد است ضمن اينكه تا‌كنون 7مورد سقوط هواپيما نشان د اده كه شهروندان ساكن در اطراف فرودگاه مهرآباد امنيت جاني نيز ندارند.

احمد دنيا مالي رئيس كميسيون فني و عمراني شوراي شهر نيز ضمن تأييد تهيه طرحي براي انتقال فرودگاه مهرآباد گفت: در اين فرودگاه علاوه بر پروازهاي نظامي و غيرنظامي، كار تست موتور هواپيماها نيز صورت مي‌گيرد. بنابراين كار انتقال به سادگي ميسر نيست آن هم در شرايطي كه انتقال فرودگاه مهرآباد درصورت تكميل فازهاي بعدي فرودگاه امام ميسر مي‌شود. با اين همه وي از طرحي خبر داد كه براساس آن قرار است تعداد پروازهاي فرودگاه مهرآباد در فاصله ساعات 11 تا 12شب و 5 تا 6 صبح كاهش و تنها به پروازهاي اضطراري اختصاص يابد.

در ادامه اين اظهارات الهه راستگو عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران كه بازديدي از مجروحان حادثه سقوط هواپيما داشت با اشاره به شرايط نامناسب همراهان حادثه ديدگان سانحه هواپيما گفت: دوشنبه گذشته بنده با حضور در بيمارستان سوانح سوختگي شهيد مطهري به ملاقات 8نفر از سانحه ديدگان رفتم، ديدن شرايط آنها بسيار سخت و غمبار بود و سخت‌تر از آن ديدن شرايط نامناسب همراهان حادثه ديدگاني بود كه از شهرهاي ديگر به تهران آمده بودند.

راستگو ادامه داد: البته پيرو دستور رياست‌جمهوري به وزارت بهداشت، وزارت راه و ديگر سازمان‌هاي مرتبط، نمايندگاني به‌منظور رسيدگي به وضعيت بازماندگان در بيمارستان حاضر بودند، ولي متأسفانه همچنان خانواده‌هاي اين عزيزان در گرماي تهران در پياده‌رو يا حياط بيمارستان اسكان داشتند. وي در ادامه گفت: همان عصر ديروز به‌دنبال پيگيري‌هايي كه صورت گرفت، با همكاري شهردار منطقه2 كار اسكان اين عزيزان در نزديكي بيمارستان و تأمين وسيله رفت‌وآمد براي آنها انجام شد كه جاي قدرداني دارد.

يك سال و يكصد تذكر با هدف توسعه شهر

بنا بر اين گزارش، ديروز احمد مسجدجامعي رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در سخنان پيش از دستور خود با اشاره به اينكه شوراي شهر چهارم ظرف يك سال كه از فعاليتش مي‌گذرد بيش از يكصد تذكر فردي و جمعي درباره مديريت شهري ارائه كرده است، گفت: نكته مهم اينكه اين تذكرات هيچ ربطي به گرايش سياسي و گروهي اعضاي شورا ندارد و مبناي تذكرات، آباداني و توسعه شهر و آرامش و رفاه شهروندان بوده است. وي با اشاره به روز خبرنگار نيز گفت: مطبوعات به‌عنوان ركن چهارم دمكراسي ناظر بر عملكرد دستگاه‌هاي اجتماعي، قانونگذاري و قضايي است.

رئيس شوراي شهر تهران ادامه داد: شايد اين رفتار رسانه‌اي را بايد نظارت پيش از اجرا دانست كه اهميت آن بيش از نظارت حين اجرا يا پس از آن است و از اين حيث، كار شوراي شهر و رسانه‌ها از يك جنس است زيرا كاركرد اصلي شوراي شهر كه نظارت است تنها حوزه پس از اجرا را دربرنمي‌گيرد بلكه شامل مراحل پيشين نيز مي‌شود. وي اظهارداشت: اما به هر حال نظارت چه در شورا و چه در مطبوعات در شرايطي ميسر است كه آزادي وجود داشته باشد تا زمينه و امكان تعامل دوسويه را فراهم سازد.

در اين دوره از شورا نسبت به اين اصل اهتمام ويژه‌اي به عمل آمد و همه اعضا مي‌توانستند از تريبون خود براي بيان ديدگاه‌ها و نظراتشان چه در سخنراني‌هاي پيش از دستور، چه در شكل تذكر، سؤال و چه در قالب گفت‌وگو‌ها بي‌هيچ محدوديتي استفاده كنند و همين امر شادابي ويژه‌اي به جلسات شورا و مباحث شهري بخشيد هرچند برخي چنين فضايي را چندان خوشايند نمي‌دانند.

يك‌سوم حريق‌هاي تهران در منطقه 12

همچنين كميسيون فني و عمراني شوراي شهر به ارائه گزارشي ازحريق اخير بازار تهران پرداخت. به گفته احمددنيا مالي اين آتش‌سوزي روز دوشنبه در پاساژ آهن در تقاطع پانزده خرداد رخ داد. وي نوع كاربري اين محدوده را تجاري دانست كه بخش اعظم آن فعال نبود يعني از 85 واحد تجاري موجود تنها 11واحد آن فعال بودند.

دنيا مالي زمان رسيدن نيروهاي امداد آتش‌نشاني بر سر صحنه را 6دقيقه و 29ثانيه اعلام كرد كه از نظر استاندارد متوسط دير است اما دليل اين ديركرد به‌خاطر اوج ترافيك، حضور وانت‌هاي تخليه بار، موتورهاي حمل بار و ازدحام جمعيت بود. دنيامالي در بخش ديگري از گزارش خود گفت: 3 ايستگاه و 70نيروي عملياتي با 15خودرو در اين عمليات شركت داشته‌اند. وي عملكرد نيروهاي آتش‌نشاني را خوب ارزيابي كرد به‌نحوي كه منجر به نجات 9نفر شد. همچنين 2نفر در اين آتش‌سوزي جان باخته‌اند كه يك نفر 64ساله صاحب واحد طبقه چهارم بود و يكي ديگر هم مراجعه كننده‌اي در طبقه دوم بود.

رئيس كميسيون فني و عمراني مساحت كل حريق را 110مترمربع و خسارت وارده را حدود يك ميليارد ريال اعلام كرد وگفت: علت نهايي بروز حادثه هنوز در دست بررسي است. بنابراين گزارش معصومه آباد رئيس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي اسلامي شهر تهران نيز با اشاره به اينكه در 9‌ماه اول سال92 حدود 100حريق تجاري در تهران رخ داده، گفت: اين آمار نشان مي‌دهد يك سوم اين حوادث در منطقه12 رخ داده و نكته مورد توجه اين است كه تمامي ساختمان‌هاي حادثه ديده قبلا تذكر ايمني دريافت كرده بودند.

آباد با انتقاد از اينكه شهرداري هيچ اختياري ندارد تا اگر واحدي به تذكرات ايمني‌اش عمل نكرد آن را تعطيل كند، گفت: در قانون سال1332 شهرداري‌ها مقرر شده بود كه اگر كارگاهي يا واحد تجاري غيرايمن بود شهرداري مي‌تواند آن را ايمن‌سازي كند و 15درصد از سهم اين ايمن‌سازي‌ را از آن فعاليت بگيرد. اين امر از نظر آباد نشان‌دهنده مديريت يكپارچه شهري در آن سال‌ها بود درحالي‌كه امروزه موازي كاري‌ها اجازه نمي‌دهد تا درصورت بي‌توجهي به اخطار مكرر شهرداري آن فعاليت ناايمن تعطيل شود.

باغ ايراني نماد شهروندمداري

رئيس كميته عمران شوراي شهر ديروز از بابت ساخت باغ ايراني در منطقه ده‌ونك تقدير كرد و از همه اعضاي شوراي شهر تهران خواست تا بازديدي از اين باغ داشته باشند. اقبال شاكري باغ ايراني را نماد شهروندمداري دانست و از متوليان آن بابت چنين اقدامي تقدير كرد. وي هچنين خواستار آن شد تا اعضاي شوراي شهر و مسئولان اجرايي هنگام ارائه گزارش به احكام برنامه 5ساله توجه داشته باشند و بررسي كنند كه چند درصد از احكام اين برنامه محقق شده تا كار نظارت به درستي انجام شود.

عبدالحسين مختاباد رئيس كميته هنري شوراي شهر نيز به بازديد اخير خود از منطقه 18 اشاره كرد و گفت: متأسفانه عمليات معادن شن و ماسه تقريبا كل منطقه را تاريك كرده است و مي‌تواند منجر به نابودي فضاي سبز اين منطقه شود. وي گفت: اين منطقه در مسير باد است بنابراين گردوخاك ناشي از فعاليت اينگونه معادن به كل شهر تهران تسري مي‌يابد؛ به همين دليل خواستار تعطيلي هرچه سريع‌تر اين معادن هستم.

کد خبر 268662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha