سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

کمال اطهاری: برنامه جامع مسکن که در وزارت راه و شهرسازی در حال تدوین است باید با درنظر گرفتن همه جوانب شامل سیاست‌های تشویقی و تنبیهی وارد فاز عملیاتی شود تا این برنامه بتواند برای زمان باقیمانده تا برنامه ششم توسعه، ‌مفید و کارساز باشد چراکه برنامه پنجم فاقد کارایی لازم در این بخش است.

کمال اطهاری

ساماندهي بازار مسكن از موضوعاتي است كه بايد طبق برنامه مدون دنبال شود تا سياست‌هاي موردي و جزيره‌اي بيش از اين به آن آسيب وارد نكند. در شرايط فعلي موضوع ماليات بر خانه‌هاي خالي در حالي در مجلس مطرح است كه اين سياست تنبيهي بايد در كنار ساير سياست‌هاي تشويقي در اين بخش به‌كار گرفته شود. اجراي اين سياست بدون آنكه سياست‌هاي مكمل براي فعاليت‌هاي اثباتي طراحي شود، مي‌تواند آسيبي به بخش مسكن وارد سازد.

طبق اصولي كه بانك جهاني و ديگر مؤسسات تحقيقاتي مورد تأكيد قرار داده‌اند هر بازار بايد داراي 2توانمندي شامل تحرك لازم و پوشش فراگير باشد كه بازار مسكن اين دو خصلت را ندارد به همين دليل حساسيت تصميم‌گيري براي اين بازار بسيار بالاست. بازار مسكن در كلانشهرها خصوصيت‌هاي سوداگرانه دارد و مسكن روي زمين رانتي ساخته مي‌شود درحالي‌كه وام‌هاي بانكي كفاف خريد واحد مسكوني را براي متقاضيان نمي‌دهد.

با اين شرايط طبقه متوسط هم نمي‌تواند نقدينگي خريد مسكن را تأمين كند چه برسد به اقشار كم‌درآمد. به همين دليل بازارهاي غيررسمي در اين بخش در حال رشد است. با اين مختصات بازار نيازمند برنامه جامع است كه بخشي از آن مي‌تواند سياست‌هاي مالياتي باشد اما در زماني كه هنوز طرح جامع مسكن عملياتي نشده، اجراي قوانيني نظير اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي كه ذات آن مي‌تواند خوب باشد را با آثار بد همراه خواهد كرد. اين طرح مالياتي بايد تحت چارچوب برنامه جامع باشد تا آثار سوء نداشته باشد. در شرايط فعلي اقتصاد و نابرابري‌هاي آن، بازار مسكن طاقت مصيبت جديدي را ندارد به همين دليل نبايد به طرح‌هاي اينچنيني بدون برنامه جامع عمل كرد.

وزارت راه و شهرسازي نيز بايد هرچه سريع‌تر برنامه‌هاي جامع خود را وارد دور عملياتي كند. سياست مالياتي نيز مي‌تواند به‌عنوان مكمل، سياست‌هاي بخش‌هاي واقعي را راه بيندازد. در شرايط كنوني كه بخش صنعت نمي‌تواند از نظام بانكي استفاده درستي ببرد و در واقع از تشويق براي افزايش توليد خبري نيست، سياست مالياتي به بخش مسكن ضربه مي‌زند. اخذ ماليات از مسكن براي جلوگيري از سوداگري در بخش مسكن است تا در نهايت صنعت ساختمان از آن بهره ببرد اما زماني كه هنوز سياست جامعي براي راه‌اندازي اين صنعت اجرايي نشده، اين نظام مالياتي عملا، مرده را چوب زدن است. بنابراين بايد از اين تعجيل‌ها كه بخشي از آن ناشي از رفتار سياسي است پرهيز شود و مدافعان آن به ضرورت جامعيت سياست‌هاي اينچنيني توجه بيشتري داشته باشند.

کد خبر 268658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha