چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

صدف کوه کن: بیماری های ویژه ای در فصل تابستان با افزایش گرمای هوا گسترش پیدا می‌کنند که سلامت مردم به ویژه کودکان را به خطر می‌اندازند.

به عنوان مثال،عفونت هاى روده اى و اسهال یکى از مهمترین علت هاى بسترى شدن و حتى مرگ و میر کودکان در فصل تابستان است و مهمترین دلیل بروز این نوع از بیمارى ها در فصل گرما، عدم رعایت موارد بهداشتى نظیر مصرف آب و یا غذاى آلوده به خصوص میوه ها و سبزیجات ضدعفونى نشده است که به مسمومیت غذایى منجر مى شود.

از آنجا که زیاد شدن باکترى ها در محیط گرم و در غذاهایى با رطوبت بالا مثل غذاهاى نشاسته اى و یا غذاهاى حاوى تخم مرغ با سرعت بالا انجام مى گیرد، توجه به سلامت مواد غذایى از زمان خرید تا پخت براى جلوگیرى از بروز هرگونه مسمومیت و عفونت روده اى بسیار ضرورى است.

در این میان،راهکار هاى زیادی وجود دارد که با به کارگیرى آنها مى توان از ابتلای افراد به بیمارى هاى فوق پیشگیری کرد؛  جالب است بدانید که این راهکارها،گرچه بسیار ساده و پیش پا افتاده اند ولى در کمتر خانه اى رعایت مى شوند:

1-از آنجایی که خطر شیوع بیماری هایی از قبیل وبا و از طریق سبزیها ومیوه های آلوده که به شکل مناسبی شسته نمی شوند، در فصل هایی مثل تابستان، بیشتراست از این رواولین توصیه این است که هر آنچه از میوه وسبزی را که خریداری می کنید، قبل از قراردادن در یخچال به خوبی بشویید تا مانع از انتقال این میکروبها به داخل یخچال وسایرمواد غذایی شوید.

2-به دلیل گرم بودن دمای هوای اتاق در روزهای تابستانی، لازم است تا  میزان اضافی غذاهای پخته شده را بعد از مصرف اگر قصد استفاده زودهنگام دارید، دریخچال وبرای استفاده بلندمدت تردر فریزر نگهداری کنید وبه خاطرداشته باشید که در زمان مصرف مجدد،مواد غذایی به شکل کامل،حرارت ببیند.

3-سعی کنید به هنگام خرید ، آخرین اقلام روزانه خود را به خرید غذاهاى دریایى، گوشت و دیگر غذاهاى فاسدشدنى اختصاص دهید تا مدت کمترى در هواى گرم و در ساک خرید بمانند.

4-مواد غذایی نظیر شیر،بستنی وماست را از انواع پاستوریزه انتخاب کنید و سعی کنید تا می توانید از مصرف بستنی های سنتی،شیرها ودوغهای باز وماست های فله خودداری کنید.

5- بهتراست بستنی را در فریزر نگهداری کنید تا هم بافت آن سالم تر بماند و هم ازآب شدن و سفت شدن مجدد آن پیشگیری شود.

6-برخی از میوه های تابستانی، خلل وفرج زیادی دارند(شاتوت)و یا پوشیده ازکرک هستند(هلو)، در شستن این میوه ها دقت بیشتری به خرج دهید.

7-نوشیدنی های رنگی یخی که با عنوان یخ در بهشت به فروش می رسند، اغلب حاوی رنگ های شیمیایی بوده و در شرایط غیربهداشتی عمل آوری می شوند بنابراین بهتراست برای رفع تشنگی، اول از آب سالم و گوارا و در مراحل بعدی از آب میوه های بهداشتی که تاریخ مصرف مشخصی  دارند، استفاده کنید.

8- هنگام خرید، ابتدابه تاریخ تولید و انقضاى محصول دقت کنید و هرگز مواد غذایى که تاریخ مصرف مشخصی ندارند یا تاریخ آن قابل خواندن نیست را خریدارى نکنید و سعى کنید مواد غذایى را انتخاب کنید که از تاریخ تولید آن مدت کوتاهى گذشته باشد. در این صورت ،با خیال راحت مى توانید آن را براى مدت بیشتر در یخچال یا فریزر قرار دهید.

9- تا حد امکان مواد غذایى  را انتخاب کنید که بسته بندی شده باشد و از خرید مواد غذایی فله خودداری کنید چرا که مواد غذایی بسته ندی شده از سوی شرکت ها وکارخانه هایمواد غذایی که مورد تائید وزارت بهداشت هستند، قبل از بسته بندی تحت آزمایش های گوناگون کمی و کیفی قرار می گیرند  امادر زمان خرید همین محصولات هم باید به خاطر داشته باشید که انواعی را خریداری کنید که بسته بندی مناسبی داشته باشند.

10-  همانطورکه می دانید،چاقوى آشپزخانه یکی از مهمترین عوامل انتقال باکترى است، بر همین اساس، توصیه مى شود از دو چاقوى متفاوت براى تهیه و آماده سازى مواد غذایى خام و پخته استفاده کنید تا از انتقال میکروب جلوگیرى شود.

11- از خریدن کنسروى که روى آن آثار برآمدگى، فرورفتگى و یا نشت مواد غذایى مشاهده مى شود خوددارى کنید، همچنین،قوطى هاى کنسرو را قبل از بازکردن بشویید تا از ورود آلودگى موجود در سطح خارجى به داخل مواد غذایى جلوگیرى شود.

12-آب زرشک و آب آلبالوهایی که در کنار خیابان ها به فروش می رسند،علاوه بر اینکه برای رنگین تر شدن آنها از رنگ های مصنوعی استفاده می شود، در بسیاری از مواردبه شدت شور هستند ونوشیدن آنها نه تنها به سالمندان که به جوانان هم توصیه نمی شود.همچنین در اغلب موارد یخ های مورد استفاده و لیوان هایی که این نوشیدنی ها در آنها به فروش می رسند، خود ناقل بسیاری از میکروب های خطرناک هستند.

کد خبر 26862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز