همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: استفاده از امکانات متن، صدا، تصویر، عکس و امکان برقراری ارتباط دو طرفه با مخاطب به‌زودی جزء جدایی‌ناپذیر روزنامه‌نگاری خواهد بود.

نشست ماهانه مرکز آموزش همشهری با عنوان "ژورنالیسم چند رسانه‌ای، چشم‌انداز مشترک" با مدیریت دکتر حسن نمک‌دوست تهرانی مدیر مرکز آموزش همشهری به تحولات روزنامه‌نگاری در آینده نه چندان دور پرداخت.

ژورنالیسم چند رسانه‌ای، مبانی و رویکرد‌های مبتنی بر  IT
در این نشست دکتر محمد عطاران عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم به عنوان اولین سخنران  در این نشست علمی با عنوان "ژورنالیسم چند رسانه‌ای، مبانی و رویکرد‌های مبتنی بر  IT " سخنرانی کرد ولی عمدتا با تاکید بر موضوع آموزش و پرورش، فرهنگ آموزش و ژورنالیسم چند رسانه‌ای گفت: آشنایی با صدا و فیلم و تصویر و... سرنوشت مشترکی است که همه روزنامه‌نگاران به آن خواهند رسید.

وی با اشاره به تحقیق "مان‌هایم" در مورد مشکلات علم مدرن گفت: مان‌هایم معتقد است آنقدر در جزییات علوم غرق شده‌ایم که از اصل و کلیت آن غافلیم. ما در دنیای پست مدرن نیازمند یک نگاه کل‌نگر و از منظر تخصص‌های متعدد هستیم.

وی در ادامه به چند نکته اشاره کرد: برای بررسی موضوع فرهنگ یاد‌گیری و ژورنالیسم چند رسانه‌ای ابتدا باید به تأثیر ژورنالیسم چند رسانه‌ای بر آموزش و پرورش داشته باشیم. دیگر این‌که گسترش فن‌آوری دیجیتال بر تمام عرصه‌های زندگی تأثیر گذاشته‌است. این تأثیر در بحث اوقات فراغت که از موضوعات مهم آموزش و پرورش است نیز تسری یافته‌است. حوزه عمومی در اثر تغییرات دنیای مدرن بسیار گسترده شده‌است. حوزه فرهنگ و آموزش و پرورش با ورود فن‌آوری دیجیتال نیز دچار تغییراتی شده‌است.

دکتر عطاران به تحقیقی در مورد فرهنگ آموزش دانشجویان که در انگلستان صورت گرفته بود اشاره کرد و گفت: محققان به این نتیجه رسیده‌اند که دانشجویان ایرانی در حفظ جزئیات بسیار کوشا هستند اما در جاهایی که قرار است در مورد موضوعی به صورت کلی صحبت و اظهار نظر شود دانشجویان ایرانی به مانند بقیه دانشجویان آسیایی جرئت و جسارت لازم را ندارند.

وی به تحقیق دیگری اشاره کرد و گفت: خانم تویوکو موریتا با تسلطی که به زبان فارسی داشت چند سال قبل تحقیقی مشابه با موضوع وضعیت یاددهی و یادگیری در مدرسه‌‌های ایران انجام داد. بر اساس نتایج آن تحقیق مشخص شد دانش‌آموزان ایرانی با وجود این‌که به یاد‌گیری گروهی ترغیب می‌شوند ولی انگیزه‌ای برای این کار ندارند. معلمان ایرانی بر خلاف معلمان ژاپنی بر شنیدار و گفتار بیشتر از نوشتار تأکید داند. این مشکل تا دوران دانشجویی ادامه پیدا می‌کند.

وی در ادامه گفت: در دنیای مدرن که یاد‌گیری و یاد‌دهی به حالت بصری در حال تغییر است می‌توان دو رویکرد را در پیش گرفت: یکی این‌که به مانند "پستمن" که اساساً معتقد است تفکر انتقادی دچار رکود شده‌است. او بر خواندن بیشتر تأکید می‌کند و می‌گوید در خواندن فرصت باز‌خوانی برایمان ایجاد می شود و در نتیجه تفکر انتقادی رشد می‌کند. او جامعه آمریکایی را به خاطر پخش فیلم و عکس و تصویر  .... فراوان مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید این امر باعث سطحی شدن جامعه می‌شود.

رویکرد دوم این است که می‌تواند همراهی و همگام شدن با این تحولاتی باشد که گریزی از آن نیست. ما در دنیای مدرن بصری می‌اندیشیم و تخیل می‌کنیم و حرف می‌زنیم.

با توجه به دو تحقیقی که در مورد فرهنگ آموزش در دانش‌آموزان و دانشجویان شده است به نظر می‌رسد استفاده از ژورنالیسم چند رسانه‌ای می‌تواند برای بهره‌برداری از این خصلت و تغییر آن استفاده کرد. در واقع از آن‌ جایی که  در نظام تعلیم و تربیت ما که خواندن به جای حرف زدن بیشتر استفاده می‌شود ژورنالیسم چند رسانه‌ای می‌تواند ابزاری کارساز‌تر باشد.

وی در پایان به یک معلم روستای چند پایه اشاره کرد که هر روز کیلومتر‌ها راه را برای تدریس به روستای دور‌افتاده می‌رفت. وبلاگ‌نویسی این معلم روستای حوالی بندر خمیر با گلایه از وضعیت موجود شروع شد ولی حالا او با تمام دنیا در ارتباط است و تجربیات خود را با آنها در میان می‌گذارد.

ویژگی‌های یک بسته مولتی‌مدیا
در ادامه نشست "ژورنالیسم چند رسانه‌ای، چشم انداز مشترک" دکتر علی صباغیان عضو تحریریه همشهری آنلاین، با موضوع ویژگی‌های یک بسته مولتی‌مدیا سخنرانی کرد.

وی با اشاره به اینکه ساختار همگرای سازمان های خبری که در آن چند رسانه مختلف در شکل یک رسانه جدید ترکیب شده است از اواسط دهه 1990 ظهور کرد گفت: در پرتو این تحول که سرعت زیادی نیز به خود گرفته اکنون بسیاری از سازمان های خبری که قبلا در یک نوع خاص روزنامه نگاری فعال بودند بسمت ترکیب همه اشکال این نوع روزنامه نگاری گام بر می دارند.

دکتر صباغیان گفت در شرایط کنونی، روزنامه نگاری مولتی‌مدیا در سه حوزه عمل، آموزش و پژوهش به شدت مورد توجه قرار گرفته و در عرصه عمل اکنون تلویزیون ها به استفاده از عناصر صوتی،متنی وگرافیکی،رادیوها به عناصر تصویری و متنی و خبرگزاری های به عناصر صوتی و ویدئویی و نشریات به عناصر صوتی و ویدئویی در کنار عناصر رسانه ای که هرکدام از آنها به طور سنتی مورد استفاده قرار می دادند گرایش پیدا کرده اند.

وی افزود: در این چارچوب نه تنها تعداد زیادی از روزنامه‌ها ونشریات در سال های اخیر به سمت انتشار نسخه های الکترونیکی و آنلاین حرکت کرده اند بلکه بسیار از این نشریات برای تبدیل شدن به یک رسانه مولتی مدیا با سرعت زیادی به طراحی مجدد وب سایت های خود اقدام کرده اند که 6 بار تغییر طراحی سایت روزنامه لوموند در فاصله سالهای 1995 تا 2005 نمونه از این نوع اقدامات است.

عضو تحریریه همشهری آنلاین در خصوص گسترش آموزش روزنامه نگاری مولتی مدیا گفت اگرچه به دلیل توسعه سریع این پدیده بخش عمده ای از ادبیات مرتبط با روزنامه نگاری مولتی مدیا در وهله اول از عرصه عمل اتخاذ شده اما اکنون آموزش جنبه های مختلف روزنامه نگاری چند رسانه ای به عنوان واحد یا رشته درسی مستقل و تخصصی در بسیاری از مراکر آموزشی و دانشگاهی روزنامه‌نگاری دنیا تدریس می‌شود.

دکتر صباغیان گفت در عرصه پژوهش روزنامه‌نگاری نیز اکنون مباحث مرتبط با روزنامه نگاری چندرسانه‌ای به شدت مورد توجه قرار گرفته به طور ی که درسال‌ها اخیر نشست‌ها و سمینار‌های متعدد روزنامه‌نگاری با موضوع مولتی‌مدیا در سطح ملی و بین‌المللی کشورها برگزار می‌شود و یا پایانه نامه ها و پژوهش های دانشگاهی به بررسی آن اختصاص یافته است.

دکتر صباغیان در خصوص تعریف روزنامه‌نگاری مولتی‌مدیا گفت: از روزنامه نگاری مولتی مدیا تعاریف مختلفی به عمل آمده است که نقطه مشترک همه این تعاریف استفاده بیش از یک رسانه برای خبر و گزارش رویداد هاست.

وی افزود: اگرچه نام های مختلفی همچون روزنامه نگاری تقاربی (Convergence Journalism)، روزنامه‌نگاری فلش (Flash Journalism) نیز به جای روزنامه‌نگاری مولتی‌مدیا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما مفهوم رونامه‌نگاری مولتی مدیا به سمت یک روزنامه‌نگاری بسته ای یا آنچه بسته مولتی مدیا (Multimedia package) خوانده می‌شود، متحول می‌شود که تعریف یک بسته مولتی‌مدیا نیز عبارت است از ادغام بیش از یک رسانه مرتبط با رویداد و گزارش همراه با تعامل با مخاطب.

عضو تحریریه همشهری آنلاین درخصوص اهداف بسته مولتی مدیا به مواردی همچون اثر گذاری بیشتر، ایجاد عنصر انتخاب برای مخاطب، ایجاد مخاطبان جدیدو ایجاد فضای بیشتر برای انتشار اطلاعات اشاره کرد.

وی در خصوص نقش روزنامه نگاری مولتی مدیا در ایجاد و جذب مخاطبان جدید برای سازمانهای خبری گفت: با توجه به اینکه نسل جدید بیشتر با فضای دیجیتال و وب دمساز است، انتشار نشریه یا استفاده از قابلیت های موجود در این فضا می تواند مخاطبان تازه ای از نسل جدید که با فضای چاپی و کاغذی ارتباط چندانی ندارند را جذب کند.

دکتر صباغیان در این خصوص به نمونه روزنامه لوموند اشاره کرد که اولا تا حد زیادی مخاطبان آنها با هم فرق می کنند به طوری که بر اساس بررسی های انجام شده 75 درصد خوانندگان لوموند کاغذی از سایت لوموند اطلاع ندارند و در مقابل 76 درصد مخاطبان سایت روزنامه لوموند هرگز روزنامه چاپی لوموند را نمی خوانند و ثانیا بخش عمده مخاطبان روزنامه چاپی لوموند را افراد مسن وبخش عمده مخاطبان سایت اینترنتی لوموند را نسل جوان تشکیل می‌دهد.

عضو تحریریه همشهری آنلاین در خصوص اثرگذاری بیشتر انتشار اطلاعات در شکل مولتی مدیا گفت: اطلاعاتی که به اشکال مختلف همچون متن و صدا یا متن و تصویر ارائه می‌شود به دلیل مرور و تمرین شناختی به حفظ و یادآوری موضوع کمک بیشتری می‌کند.

وی در خصوص عنصر انتخاب در رسانه مولتی مدیا گفت در این نوع رسانه با توجه به اینکه اطلاعات در اشکال مختلف ارائه شده بر خلاف رسانه های سنتی که مخاطب مجبور به استفاده از یک شکل ارائه شده بودند، کاربران انتخاب می کنند که رسانه اضافی را بخوانند، ببینند، بشنوند، تماشا کنند،و یا کلیک کنند.

دکتر صباغیان در خصوص امکان ایجاد فضای بیشتر برای انتشار اطلاعات از طریق بسته مولتی مدیا گفت: در رسانه های سنتی اعم از نوشتاری، شنیداری و دیداری معمولا اصحاب رسانه و خبرنگاران و گزارشگران با محدودیت فضای چاپ یا زمان پخش روبرو بودند که فضای چند رسانه ای با فراهم آوردن امکان وسیع برای انتشار اخبار و گزارش های در اشکال مختلف متنی،گرافیکی،عکس،صوتی و تصویری بر این مشکل غلبه کرده است.

وی در خصوص ویژگی‌های یک بسته مولتی مدیا در عصر وب به سه عنصر اساسی استفاده همزمان بیش از یک رسانه ،اینتراکتیو بودن و تعامل با مخاطب ودارای زمینه بودن به معنی ارتباط ما بین چند رسانه مورد استفاده در‌ بسته‌‌های مولتی‌مدیا اشاره کرد.

عضو تحریریه همشهری آنلاین در خصوص ویژگی استفاده بیش از یک رسانه در بسته مولتی مدیا گفت در همه تعاریفی که از روزنامه نگاری مولتی مدیا یا بسته مولتی مدیا به عمل آماده برغم اختلافاتی که بین آنها وجود دارد برترکیب حداقل بیش از یک رسانه و یا چند رسانه گونان گون با وجود عنصر تعامل با مخاطب تاکید شده است که البته چگونگی ترکیب عناصر رسانه‌های مختلف اعم از رسانه‌های ایستا همچون متن ،عکس و گرافیک که به طور سنتی در رسانه های نوشتاری مورد استفاده بود و یا عناصر رسانه ای پویا همچون صوت و تصویر که در رسانه ای شنیداری و دیداری مورد استفاده قرار می گرفت در بسته مولتی مدیا از اهمیت خاصی برخوردار است و هرکدام از آنها می تواند به اقتضای مورد اشکال مختلفی در ترکیب بسته بگیرد.

دکتر صباغیان در مورد شیوه‌های مختلف استفاده از رسانه‌ها در مولتی‌مدیا گفت: متن در مولتی‌مدیا به صورت متحرک، ثابت و یا به صورت لینک استفاده می‌شود.عکس‌ها که معمولا تک عکس، بیش از یک عکس و مجموعه هستند به صورت مستقل و اسلاید شو استفاده می‌شوند.

به‌کارگیری گرافیک نیز به شکل ثابت، اینفوگرافیک،متحرک و منفعل است.صدا در بسته‌های مولتی‌مدیا به صورت لحظه‌ای، مستمر و غیر مستمر است.

وی ویژگی اینتراکتیو بودن(interactivity) بسته مولتی مدیا به معنای تعامل با مخاطب را مهمترین ویژگی این بسته و تفاوت رسانه‌ای مولتی‌مدیا در دوران قبل از وب و دوران بعد از وب دانست و گفت : این تعامل و ارتباط مخاطب با رسانه معمولا از طریق تعبیه فرم‌های نظرسنجی، تست،پرسشنامه، ایمیل، و ایجاد زمینه مباحثه در تالارهای گفتگو، چت، اعلام نظر و انتشار مطلب در یک سایت صورت می‌گیرد.

دکتر صباغیان در خصوص ویژگی دیگر یک بسته مولتی مدیا یعنی زمینه داشتن رسانه های مختلف در ترکیب این بسته گفت: این امر به این معناست که باید تمام رسانه های مختلفی که در یک بسته مولتی مدیا برای انتشار یک خبر یا گزارش مورد استفاده قرار می گیرد با موضوع ارتباط داشته باشد و نقش تکمیل کننده یکدیگر را داشته باشد.

وی گفت برای ایجاد زمینه مناسب بین عناصر رسانه ای یک بسته مولتی مدیاروزنامه نگاران مولتی مدیا در خصوص هر موضوع باید در باره افزودن عکس،گرافیک،صدا، تصویر و لینک به متن باید تصمیم بگیرند و برای نیل به یک تصمیم صحیح در این خصوص برای افزودن هر رسانه اضافی به بسته این سئوالات را از خود بپرسند: آیا این رسانه(وسیله) گزارش را تقویت می کند؟آیا این رسانه(وسیله) گزارش را بهتر می کند؟ آیا این رسانه (وسیله) گزارش را واقعی تر می کند؟آیا این رسانه (وسیله) موجب اثر گذاری بیشتر مطلب بر مخاطب می شود؟

دکتر صباغیان در مورد دلایل کلیک کردن بر روی لینک عناصر مولتی‌مدیا گفت: برخی نظر سنجی های انجام شده در این خصوص نشان می دهد که عواملی همچون علاقه مندی به موضوع، دستیابی به اطلاعات بیشتر پس از خواندن متن، فهم بهتر گزارش، کنجکاوی شخصی، لذت بردن از شنیدن یا دیدن آنچه در باره آن خوانده شده،شنیدن یا دیدن در باره آنچه از دست شده، سرگرمی، وجود خط ارتباطی پر سرعت،و فهم بهتر مطلب به همراه صوت و تصویر بالاترین انگیزه ها در این خصوص بوده است.

وی افزود: این بررسی های دلایل کلیک نکردن مخاطبان بر روی عناصر مولتی مدیا در یک بسته مولتی مدیا را مواردی همچون داونلو کند،کیفیت عمدتا ضعیف،عدم سودمندی برای مخاطب،عدم وجود اطلاعات بیشتر از متن در آنها،عدم مطابقت با خواسته مخاطب،تردید در مجاز بودن به استفاده ازآن،بی علاقگی مخاطب به گزارش هایی مندرج در آنها و ناپیدا بودن لینک های عناصر مولتی مدیا در سایت ها اعلام کرده است.

دکتر صباغیان در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه روزنامه نگاری مولتی مدیا به یکی از شیوه های غالب عرصه روزنامه نگاری تبدیل می شود درخصوص چشم انداز روزنامه نگاری مولتی‌مدیا در ایران گفت: در جامعه ما توسعه روزنامه‌نگاری مولتی‌مدیا نیازمند ایجاد زیر ساخت‌های قدرتمند ارتباطی، گسترش آموزش‌های تخصصی، حرکت به سمت رویکرد همگرا و تقاربی بین رسانه‌ها، ایجاد ساختارها و سازمان‌های رسانه‌ای مناسب با این شیوه و نیز جستجوی پاسخ مناسب برای پرسش‌های جدیدی که درباره هویت حرفه‌ای این نوع از روزنامه‌نگاری مطرح شده، می‌باشد.

تفاوت خبرنگاری مکتوب و تلویزیونی
حسن عابدینی مدیر کل اخبار شبکه تلویزیونی العالم نیز با موضوع تفاوت خبرنگاری مکتوب و تلویزیونی گفت: ساختار، ابزار و سبک روزنامه‌نگاری نوین به صورت شتابان در حال دگردیسی است. روزنامه‌نگاری که 15سال پیش بازنشسته شده‌است اگر سری به تحریریه‌های جدید بزند بی تردید مشاهداتش را بیشتر به رویا شبیه می‌داند.

وی افزود: لپ‌تاب جایگزین قلم و کاغذ شده است. خبر از صدها کیلومتری، از طریق تلفن همراه برای سردبیر خوانده یا نسخه مکتوب آن برای رایانه سردبیر ارسال می‌شود.

افکارعمومی نیز به رسانه‌های جدید تمایل بیشتری پیدا کرده‌است. خبرنگاران هم می‌کوشند به نیاز مخاطبانشان به نحو شایسته‌ای واکنش نشان دهند.

لشکری از خبرنگاران در فضای مجازی صاحب ستون هستند. بسیاری از روزنامه‌ها پیش از آن که  روی دکه‌‌ها قرار گیرند در اینترنت قابل دستیابی است.

شمار کسانی که روزنامه‌ها را از طریق فضای مجازی مشاهده می‌کنند بعضاً چند برابر مشترکان است. تب نوشتن در فضای مجازی به قدری بالاست که هر فردی مایل است به او روزنامه‌نگار چندرسانه‌ای گفته شود.

هیاهوی فراوان موجب شده است مرز خبرنگاری چندرسانه‌ای اندکی مبهم باشد. روزنامه‌نگار ‌همین که نخستین مطلبش را روی اینترنت قرار داد مایل است نشان رسانه‌نگار بگیرد.

به نظر می‌رسد روزنامه‌نگاری چند رسانه‌ای را بایستی در بهره‌گیری توأمان متن، صدا و تصویر تلقی کرد. تبلور این شیوه در خبرنگاری تلویزیونی قابل مشاهده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های خبرنگاری نوشتاری و دیداری گفت: بی‌تردید میان نوشتن یک خبر برای چاپ در روزنامه و تدوین یک خبر برای پخش از تلویزیون تفاوت وجود دارد. گستره این تفاوت از تعریف و  ابزار سنجش حجم خبر تا نحوه ارائه و ابزار انتقال خبر پراکنده است.

“گزارش عینی از یک رویداد واقعی “ تعریفی است که بیشتر کارشناسان ارتباطات بر سر آن  در مورد خبر مکتوب هم نظرند. خبرنگاران تلویزیونی اما معتقدند که رویداد را گزارش نمی‌کنند  بلکه رویداد را مقابل چشم مخاطب قرار می‌دهند تا درباره آن داوری کنند.

وی افزود: ابراز اندازه‌گیری حجم خبر در بنگاه‌های خبری نوشتاری و دیداری متفاوت است. کلمه برای بیان حجم خبر در رسانه‌های مکتوب به کار می‌رود. ثانیه ملاک سنجش در خبر تلویزیونی‌است.

فرآورده‌های خبری در رسانه های نوشتاری بیشتر مبتنی بر سبک نگارش و  نحوه چینش اطلاعات است. سبک تاریخی، هرم وارونه، دایره‌ای و گزارش‌های توصیفی، تحقیقی و ... در این تقسیم‌بندی می‌گنجند.

فرآورده‌های خبری تلویزیونی اما به صورت مستقیم با تصویر در ارتباط است. تصویر در خبر تلویزیونی از اصالت برخوردار است. بهره‌گیری از تصویر موجب می‌شود باورپذیری رویداد برای مخاطب آسان‌تر باشد.

خبرنگار تلویزیونی به این اصل طلایی باور دارد که چنانچه متن و تصویر با هم همخوان نباشد مخاطب اطلاعات تصویری را بر متن ترجیح می‌دهد. در حقیقت تصویر منبع خبر است.

حسن عابدینی افزود: داشتن شم خبری، توان قلمی و دانش حرفه‌ای شرط لازم و حتی کافی برای خبرنگاران در بنگاه‌های خبری نوشتاری‌است اما داشتن این سه ویژگی برای خبرنگاران تلویزیونی کافی نیست. حجم صدا و چهره مناسب برای کار در خبر تلویزیون هم به شرط‌های لازم بایستی افزود.

وی در مورد تفاوت ابزار این دو گروه خبرنگار گفت: ابزار لازم برای پیوستن به صف خبرنگاری رسانه‌های نوشتاری یک قلم و کاغذ است. هم اکنون می‌توان رایانه قابل حمل(لپ تاپ) و تلفن همراه را نیز به آن اضافه کرد؛ اما خبرنگاری تلویزیونی بدون دوربین و نور ممکن نیست. برای سرعت در ارسال هم داشتن "اس ان جی" یا دست کم  اینترنت پرسرعت برای ارسال فایل‌های "اف تی پی" ضرورتی غیر قابل انکار است.

مدیرکل اخبار شبکه تلویزیونی العالم گفت: موفقیت خبرنگاران میدانی رسانه‌های مکتوب اغلب با توان فردی رابطه مستقیم دارد. خبرنگاری تلویزیونی کاری گروهی‌است که ناهماهنگی در گرفتن تصویر مناسب، نوشتن متن و ارسال به‌موقع سبب خدشه‌دار شدن پوشش رویداد می‌شود.

آرشیو برای استفاده در سابقه خبر که نقش تکمیل‌کنندگی و جهت‌دهندگی خبر را دارد در حوزه روزنامه‌نگاری مکتوب در شرف بالندگی است. آرشیو تصویری دیجیتالی که با سرعت قابل دسترس باشد هنوز اندکی با دشواری همراه است.

خبرنگاری تلویزیونی ترکیبی از دو عنصر تصویر و صدا است که به صورت افقی در کنار یکدیگر قرار دارد. اولویت در این حوزه با تصویر است. صدا نیز علاوه بر استوار بودن بر ویژگی‌های فیزیکی بایستی از متنی شیوا برخوردار باشد. خبرنگاری مکتوب بیشتر بر محتوا متمرکز است و این فقط بخشی از کار در حوزه خبر تلویزیونی است.

وی افزود: برجسته‌سازی در  رسانه‌های نوشتاری بیشتر با استفاده از بار کلمات، فونت، رنگ و عکس صورت می‌گیرد. تلویزیون اما از تصاویر حرفه‌ای، گوینده خوش لحن، صدای طبیعی،  موسیقی مناسب، نور لازم و  بک و دکور مطلوب هم می‌تواند برای این منظور بهره‌برداری کند.

هم اکنون صدها نفر برای حوزه خبرنگاری نوشتاری در مراکز آموزش عالی ایران تربیت شده‌اند اما شمار استادان و دانش‌آموختگان خبرنگاری تلویزیونی شاید به سختی بیشتر از انگشتان دو دست باشد.

بنابر این گسترش حوزه فعالیت چندرسانه‌ای در ایران به نظر می‌رسد در گرو آموزش نیروی انسانی مجرب باشد که بخشی از این آموزش در ارتباط تنگاتنگ با تصویر است.

گزارش‌نویسی غیرخطی
در ادامه نشست "ژورنالیسم چند رسانه‌ای، چشم‌انداز مشترک" برمک بهره‌مند سردبیر سایت جدید نیوز سخنرانی کوتاهی با عنوان گزارش‌نویسی غیرخطی انجام داد و گفت: بسته مولتی‌مدیا مثل سفره‌ای‌است که نمی‌توان غذا را در ظروف نامناسب ریخت. به این معنا که هر کدام از ابزارهای مولتی‌مدیا را باید برای روایت یک داستان اصلی به کار برد.

اگر می‌خواهید گزارشی پر از عدد و رقم مثلاً در مورد روند چاپ کتاب هری پاتر بدهید، بهتر است از گرافیک اطلاع رسان infograph استفاده کنید.

مهم‌ترین نکته استفاده نکرده از یک محتوا برای دو ابزار در یک رسانه مولتی مدیا است. به این معنا که در رسانه‌های مولتی‌مدیا محتوای تکراری تولید نکنید. [روزنامه نگاری مالتی مدیا (چند رسانه‌ای)]

روزنامه‌نگاری مولتی مدیا؛ یک مطالعه موردی
در ادامه مرتضی مجدفر روزنامه‌نگار و عضو مرکز آموزش همشهری، در سخنرانی خود تحت عنوان روزنامه‌نگاری مولتی مدیا؛ یک مطالعه موردی، گزارشی از تولید یک سی‌دی چند رسانه‌ای برای دانش‌آموزان ارائه کرد.

وی گفت: بر اساس برنامه بلند مدت دفتر نشریات کمک آموزشی فرار بود مجله رشد دانش‌آموز را به صورت چند رسانه‌ای در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند ولی این طرح با موفقیت به اجرا در نیامد.

او در مورد دلایل ناموفق بودن این طرح گفت: عدم دسترسی سریع اکثریت دانش‌آموزان، گران بودن نسخه الکترونیکی در مقابل نسخه چاپی، قدمت انتشار نسخه چاپی، کنترل وقت‌گیر نسخه الکترونیکی و ممیزی‌های فراوان آن، سرعت کم روند تصحیح نسخه الکترونیکی، تطابق دادن نسخه الکترونیکی با استاندارد‌‌های نانوشته، عدم آشنایی تحریریه نسخه الکترونیکی با IT از دلایل عدم موفقیت نسخه الکترونیکی ‌است.

کد خبر 26861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز