یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران دیروزبه‌صورت غیرعلنی برگزار شد که تملک و حفظ چند خانه تاریخی و طرح حمایت از کار داوطلبانه و جهادی در آن مطرح و بررسی شد.

جلسه شورای شهر

در جريان اين جلسه ابتدا دوفوريت طرح تملك منزل شهيد سيدحسن مدرس و شيخ فضل‌الله نوري از علما و مشاهير دوران مشروطه در آستانه صدو هشتمين سالگرد نهضت مشروطه به بحث گذاشته شد. احمد مسجدجامعي، رئيس شوراي شهر تهران با تأكيد بر اهميت و حفظ اين آثار تاريخي در تهران گفت: وجود بناهايي متعلق به مشاهير مشروطه تاريخ منطقه محسوب مي‌شوند چراكه جريان مشروطه در ابتدا در ايران و سپس در كشورهاي منطقه شكل گرفت.

وي بايادآوري اينكه در دوره سوم شوراي شهر سندي تحت عنوان تملك خانه بهبهاني تدوين شد و به تصويب رسيد، اضافه كرد كه نه‌تنها اين خانه تملك نشده بلكه بخشي از آن تبديل به مركز تجاري شده است. وي سپس نتيجه‌گيري كرد تنها تملك اين خانه‌ها مطرح نيست چراكه تاريخ مشروطه با وجود اين خانه‌ها روايت مي‌شود. رئيس شوراي شهر تهران گفت: اگر پول داشتم از هزينه شخصي‌ام خانه‌هاي تاريخي را كه مي‌توانند روايتگر تاريخ اين شهر و منطقه باشند، خريداري مي‌كردم تا از تخريبشان جلوگيري شود.

در اين ميان نايب‌رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا هم با بيان اينكه سردار اسعد بختياري در كنار سرداران بزرگي چون ستارخان و باقرخان در به ثمر رساندن نهضت مشروطه نقش داشته است، پيشنهاد داد تا خانه اين سردار كه در يكي از مجموعه‌هاي در تملك بانك ملي ايران قرار دارد خريداري و نگهداري شود. گفتني است كه سردار اسعد بختياري از روساي ايل بختياري و فرمانده فاتحان تهران بود كه در چهارمحال و بختياري به دنيا آمد و در جريان انقلاب مشروطه با فتح تهران به استبداد محمد علي شاه پايان داد.

رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شورا اما به اين موضوع اشاره كرد در شرايطي كه شهرداري را تشويق به كاهش تراكم‌فروشي مي‌كنيم چرا هزينه ساير ارگان‌هاي اجرايي در شهر نيز بر عهده شهرداري تهران گذاشته مي‌شود. به گفته محمد سالاري در تملك و ساماندهي خانه‌ها و بناهاي تاريخي شهر تهران تنها شهرداري دخيل نيست بلكه اين موضوع در حوزه كاري ميراث فرهنگي و دولت است. در نهايت دوفوريت طرح مذكور توسط نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران قرائت شد.

در ماده واحده اين طرح تأكيد شده است: در آستانه صد و هشتمين سالگرد نهضت مشروطه و به‌منظور حفظ آثار مربوط به اين دوران، شهرداري تهران موظف است نسبت به تملك خانه‌هاي «شيخ فضل‌الله نوري و سيدحسن مدرس» حداكثر ظرف مدت 3ماه اقدامات لازم را مبذول دارد. همچنين تأكيد شد كه اين آثار در جهت مباحث ديني، فرهنگي و پژوهشي طراحي و مرمت شود. از سوي ديگر مقرر شد تا براي تملك خانه سردار اسعد بختياري كه در مجموعه‌هاي بانك ملي قرار دارد شهرداري تهران رايزني‌هاي لازم را انجام دهد.

در ادامه اين جلسه طرح «حمايت از كار داوطلبانه و جهادي» كه يك‌فوريت آن در جلسات قبلي شورا به تصويب رسيده بود، مورد بحث و بررسي قرار گرفت. الهه راستگو، عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران در توضيح اين طرح، گفت: اين طرح بعد از انتخاب شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب با نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي، به‌عنوان نقشه راه سال 1393، توسط ستاد ساماندهي سازمان‌هاي مردم نهاد و كميته مشاركت‌هاي مردمي شوراي شهر تهران تهيه شده است. اينطور كه راستگو عنوان كرد اين طرح با سياست نهادينه كردن و ترويج فرهنگ كار جهادي در عرصه مديريت شهري و زندگي شهروندان تهران، شناسايي زمينه‌هاي كار داوطلبانه و جهادي در حوزه مديريت شهري و همچنين استفاده از ظرفيت مشاركت‌هاي مردمي در شهر تهران، تهيه شده است.

به گفته وي البته سازمان ملل متحد در سال 1985، 5دسامبر معادل 14آذر‌ماه را به‌عنوان روز جهاني كار داوطلبانه درنظر گرفته است. وي به همين‌خاطر گفت: ما هم با توجه به اينكه در دوران 8‌سال دفاع‌مقدس نيز آن را تجربه كرده‌ايم، به شوراي فرهنگ عمومي كشور پيشنهاد داده‌ايم كه اين روز را با درج در تقويم رسمي كشور به رسميت بشماريم.

راستگو در ادامه مفاد ماده دوم طرح كه وظايف شوراي شهر و شهرداري را تشريح مي‌كرد، قرائت كرد، كه به‌دليل اجرايي بودن برخي از بندهاي آن با مخالفت برخي از اعضاي شوراي شهر مواجه شد. غلامرضا انصاري، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر يكي از مخالفان طرح بود كه گفت: ما ابتدا بايد براي كار جهادي شاخص‌هايي را مشخص كنيم تا بتوانيم براساس آن معيار حركت كنيم.

وي سخنانش را اينطور ادامه داد كه كار جهادي شاخص‌هايي همچون توانمندي، تخصصي، كارآمدي، مردمي بودن شفاف‌گويي، توجه به حقوق مردم را دارد كه با مفاهيمي همچون لفاظي، شعار و هوچيگري سياست كاري و غيره مغايرت دارد.  انصاري در ادامه با اشاره به اينكه ايجاد ستادي براي انجام اين كار براي شهرداري بار مالي دارد و اين طرح نيز بايد توسط مركز مطالعات شهرداري مورد بررسي قرار بگيرد، پيشنهاد مسكوت ماندن طرح را داد.

احمد مسجدجامعي، اما در جواب انصاري اظهار داشت: در اين طرح اعتباري براي اين ستاد درنظر گرفته نشده است و انجام اين كار در چارچوب اعتبارات پيش‌بيني شده سازمان‌هاي مردم نهاد است و ما همچنين قانوني داريم كه شهرداري اجازه ندارد تشكيلات خود را توسعه دهد. البته رئيس شورا پيشنهاد داد، نكاتي كه انصاري مطرح كرد به‌عنوان يك بند به طرح اضافه شود.
پس از اين نوبت به رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران رسيد.

مجتبي شاكري گفت: اصل كار اين ستاد تنها سياستگذاري و مديريت است و بودجه آن نيز با توجه به آنكه سمن‌ها (ستاد ساماندهي مردم نهاد) بودجه لازم را دارد مشكلي پيش نمي‌آيد.وي تأكيد كرد كه اين ستاد باعث مي‌شود كه يك امر ذهني و آرزو به يك كار واقعي در چرخه خدمت تبديل شود و اين كار تحسين برانگيز است. مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي شهر تهران هم در موافقت با طرح برآمد و اين طرح را يك گشايش در جهت فعال شدن اقتصاد شهري و حمايت از كارآفريني دانست.

اسماعيل دوستي، عضو كميسيون عمران هم يكي ديگر از مخالفان طرح مذكور بود. وي اشكال اساسي را اين دانست كه تمام بندهاي آن اجرايي است درصورتي كه كار شورا اجرايي نيست، بلكه نظارت است. وي نيز اين طرح را داراي بار مالي عنوان كرد كه چراكه به‌نظرش تمام بندهاي آن اجرايي است و نياز به اعتبار دارد. دوستي پيشنهاد داد اين طرح به مركز مطالعات شهرداري ارجاع داده شود تا به‌صورت يك لايحه كامل ديده شود كه توسط شهرداري قابل اجرا باشد.

فاطمه دانشور، رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر تهران نيز نسبت به اينكه اين طرح در ستاد سازمان‌هاي مردم نهاد مطرح نشده است اعتراض كرد و از رئيس كميسيون فرهنگي شورا خواست تا اين موضوع در اين ستاد و با نظر تمامي اعضا جمع‌بندي شود.

حجت‌الاسلام ميثم امرودي، معاون اجتماعي شهرداري تهران هم در جلسه حضور داشت و با اشاره به اينكه شهرداري تهران با اين طرح موافق است، گفت: مديريت جهادي يك تعريف حقوقي مي‌خواهد كه اگر نشود اين طرح بيشتر تبديل به شعار مي‌شود، بنابراين خواسته‌ها به‌طور مشخص تعريف حقوقي كار جهادي در اين طرح است تا شهرداري بتواند طبق آن كار اجرا كند.
در پايان مقرر شد تا طرح مطرح شده براي اصلاح عبارات و تكميل شدن به كميسيون فرهنگي ارجاع شده تا با كمك ستادهاي مردم‌نهاد، طرح آماده شود.گفتني است ديروز اعضاي شوراي شهر در جلسه خود به خانواده جانباختگان سانحه هوايي پيش آمده تسليت گفتند.

افزايش نرخ كرايه سرويس مدارس

بعد از ظهر ديروز هم پنجاه و هفتمين جلسه هفتگي كميسيون عمران و حمل‌ونقل با حضور عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه، هاشمي تشكري، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، پيمان سنندجي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني و مظفر، رئيس سازمان نظارت بر تاكسيراني تهران به رياست احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل براي تعيين نرخ سرويس مدارس در سال تحصيلي 94-93برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه مديران عامل تاكسيراني و اتوبوسراني درباره چگونگي سرويس‌دهي به مدارس و به‌خصوص مدارس استثنايي توضيحاتي ارائه دادند. دنيامالي در همين ارتباط از مديران اتوبوسراني و تاكسيراني خواست در نحوه سرويس دهي به مدارس موضوعاتي همچون استفاده از رانندگان مجرب، خودروهاي استاندارد و مناسب و رعايت تعداد سرنشين درنظر گرفته شود. وي گفت: «سرويس‌دهي به مدارس به‌خصوص دبستان بسيار اهميت دارد و بايد از رانندگان و خودروهايي استفاده شود كه داراي استانداردهاي لازم و مناسب باشند تا نگراني خاصي براي والدين ايجاد نشود.»

دبير نيز خواستار ايجاد مكانيسم دقيقي از سوي آموزش و پرورش استان، تاكسيراني و اتوبوسراني براي نظارت دقيق بر دريافت نرخ مصوب شورا از دانش‌آموزان شد تا شاهد اخذ نرخ‌هاي چندگانه در سرويس‌دهي به مدارس نباشيم.در نهايت با نظر كميسيون‌هاي عمران و حمل‌ونقل و برنامه و بودجه مقرر شد 20درصد به‌صورت واحد بر نرخ كرايه سرويس مدارس براي سال تحصيلي آينده درنظر گرفته شود. همچنين مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران قول داد تمام 54مدرسه استثنايي را تحت پوشش سرويس‌دهي خود قرار دهد.

کد خبر 268400

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha