همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار پیامی، روز خبرنگار را به تمامی تلاشگران این عرصه تبریک گفت.

به گزارش مهر، معصومه ابتکار با تأکید بر این که به حرفه خبرنگاری و دشواری‌های آن آگاه است، گفته است: "می‌دانم خبرنگار برای دسترسی به حقایق و نشر آگاهی تلاش می‌کند و در این مسیر با موانع و هزینه‌های فراوان مواجه می‌شود. این البته نشانگر اهمیت حرفه خبرنگاری در روزگار ماست. در همه جای دنیا خبرنگاران خط مقدم تنویر افکار عمومی هستند و نقش به سزایی در آگاه کردن مردم نسبت به حقایق، اصلاح نگاه‌ها و رویکردها و ترویج فرهنگ صحیح دارند و از این زاویه دچار آسیب‌های فراوانی هم می‌شوند".

ابتکار در بخشی از این پیام با تبریک این روز به خبرنگاران، آورده است: "دعا می‌کنم تا آستانه تحمل مسئولین در مقابل انتقادات افزایش یابد و راه خودرایی و نشنیدن صدای مردم بسته شود؛ همچنان که آرزو دارم مسیر نقد و اصلاح در فضای رسانه‌ای مورد احترام و اهتمام قرار گیرد".

متن یادداشت دکتر معصومه ابتکار به مناسبت روز خبرنگار که در صفحه شخصی وی از فیس بوک در روز جمعه 17 مرداد منتشر شده بدین شرح است:

با دشواری‌ها و پیچیدگی‌های حرفه خبرنگاری و میزان از خودگذشتگی و فداکاری بچه‌های خبرنگار آشنا هستم. می‌دانم خبرنگار برای دسترسی به حقایق و نشر آگاهی تلاش می‌کند و در این مسیر با موانع و هزینه‌های فراوان مواجه می‌شود. این البته نشانگر اهمیت حرفه خبرنگاری در روزگار ماست. در همه جای دنیا خبرنگاران خط مقدم تنویر افکار عمومی هستند و نقش به‌سزایی در آگاه کردن مردم نسبت به حقایق، اصلاح نگاه‌ها و رویکردها و ترویج فرهنگ صحیح دارند و از این زاویه دچار آسیب‌های فراوانی هم می‌شوند.

بی‌تردید باید قدر این تلاش‌ها و زحمات را دانست و به ویژه دولت‌ها باید ساز و کارهای حمایتی برای به حداقل رساندن آسیب‌ها و سهولت فعالیت‌های خبرنگاری را فراهم کنند. متاسفانه چندی شاهد این بودیم که حرفه خبرنگاری در کادری امنیتی و نشر آگاهی و اطلاعات نیز امری امنیتی تلقی شد؛ چنانچه اخبار هر حوزه حتی حوزه‌ای مثل محیط زیست که غیرسیاسی بوده و باید در چارچوب کارشناسی دیده شود گاه رنگ و بوی امنیتی گرفت، از خبرنگاران این حوزه شکایت‌های متعددی شد و عده‌ای سعی در ساکت کردن صداهای منتقد و تلاش خبرنگارانی کردند که جز اصلاح امور، افشای بی‌قانونی‌ها، فرار از مسئولیت صاحب‌منصبان و تامین امنیت و ثبات جامعه دغدغه‌ای نداشتند.

این روند، مورد اعتراض بسیار قرار گرفت و در نهایت با انتخابات 24 خرداد92 مردم خط بطلانی بر آن روندها کشیدند و دولت یازدهم به صراحت از آن شیوه‌ها اعلام برائت کرد و خواستار ایجاد فضایی سالم برای نقد، طرح مشکلات، جلوگیری از رانت و فساد، خویشاوند سالاری و سوء استفاده شد؛ فضایی که در آن خبرنگاران نقش مهم و برجسته‌ای دارند. در واقع مفاسدی از این دست، موضوعاتی نیازمند به مقابله‌ای همیشگی هستند و خبرنگاران و رسانه‌ها تأثیر قابل توجهی در این زمینه دارند.

خوشبختانه نحوه تعامل دولت با خبرنگاران از برخوردهای سلبی و ایجاد محدودیت، به سوی استقبال از منتقدین و ایجاد فضای سالم به منظور طرح دیدگاه‌ها و انتقادات و نشر آگاهی در حوزه‌های مختلف گرایش یافته است. در این میان البته نگاه تخصصی و دقیق خبرنگاران بسیار اهمیت دارد. خبرنگار موفق می‌بایست دقت کاری خود را بالا ببرد و خبر صحیح را از شایعات، اخبار نادرست و غیردقیق تفکیک کند. همچنین اخبار را با داده‌های علمی و اطلاعات کارشناسی منطبق کند و اجازه ندهد کارش به وسیله شایعات و اخبار نادرست آسیب ببیند. در واقع دقت و صحت می‌بایست مبنای کار قرار گیرد و اینجاست که تخصص در حیطه کاری اهمیت خود را نشان می‌دهد. به عنوان مثال در عرصه محیط زیست، خبرنگار مسلط بر این حوزه می‌داند که کار تا چه حد تخصصی و علمی بوده و یک خبر غیردقیق چگونه می‌تواند به کارش لطمه زند. از این جهت دستگاه‌ها نیز باید تلاش کنند تا خبرنگاران تخصص لازم را پیدا کرده و آنها را در کسب اطلاعات یاری رسانند. همچنین مشکلات خبرنگاران مانند مسایل صنفی آن‌ها باید مد نظر دولت قرار گیرد.

سازمان حفاظت محیط زیست در 11 ماه اخیر تلاش کرده تا با رسانه‌ها همکاری و تعامل خوبی داشته باشد و رسانه‌ها نیز سازمان را در انجام وظیفه یاری کرده‌اند. خبرنگاران و حتی شهروند خبرنگاران از راه‌های مختلف از جمله شبکه‌های مجازی، خبرهایی از وضعیت محیط زیست را به اطلاع رسانده‌اند که در بسیار مواقع مبنای پیگیری‌های سازمان قرار گرفته است. قرار دادن اهم برنامه‌های روزانه‌ام بر روی پورتال سازمان حفاظت محیط زیست نیز قدمی برای شفاف‌سازی و امکان رصد اقدامات صورت گرفته از سوی مردم و رسانه‌ها بوده است.

به مناسبت روز خبرنگار ضمن تبریک به همه تلاشگران عرصه رسانه، خبرنگاران و شهروندان عزیز، دعا می‌کنم تا آستانه تحمل مسئولین در مقابل انتقادات افزایش یابد و راه خودرایی و نشنیدن صدای مردم بسته شود؛ همچنان که آرزو دارم مسیر نقد و اصلاح در فضای رسانه‌ای مورد احترام و اهتمام قرار گیرد.

کد خبر 268332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha