شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یکی از عوامل شناسایی شده تخریب دریاچه هامون رفت و آمد و چرای شترها است که برای جلوگیری از ورود آنها به شترداران اخطاریه داده شده است.

به گزارش ايرنا، "خسرو افسری" روز چهارشنبه گفت: با توجه با خاک چسبنده دریاچه، وزن سنگین شترها موجب تکان دادن خاک و در نتیجه حرکت ریزگردها از بستر دریاچه هامون می‌شود.

ورود شترها و چرای آنها موجب تخریب مراتع و از بین رفتن بوته‌زارهای بستر دریاچه می‌شود و وزش باد نیز سبب حرکت خاک این بستر و ریزگردها به سمت شهرها و روستا و در نتیجه آلودگی محیط زیست و خسارت به منابع طبیعی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به این که جمع‌آوری شترها با جدیت بیشتری نسبت به گذشته انجام می‌شود تاکید کرد: چندین اکیپ برای جمع‌آوری شترها در بستر دریاچه حضور دارند.

وی تصریح کرد: پس از اعلام اخطاریه نخست به شترداران، قرار است با همکاری معاونت استانداری سیستان و بلوچستان و فرمانداری شهرستان ویژه زابل و دادگستری این شهرستان شترها از بستر دریاچه جمع‌آوری و خارج شوند.

با توجه به گستره 400 هزار هکتاری تالاب بین‌المللی هامون و کمبود نیرو امکان کنترل تمامی قسمت‌های این تالاب وجود ندارد به همین علت از عموم مردم به ویژه حاشیه‌نشینان تالاب و صاحبان احشام و شترها انتظار است برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی بیش از پیش با ماموران این اداره همکاری کنند.

افسری اظهار داشت: تالاب هامون و مشکلات و معضلات آن در سال‌های گذشته کم‌تر مورد توجه مسئولان مرتبط با این تالاب قرار داشت و در واقع موضوع تالاب هامون را جدی نمی‌گرفتند و همکاری نزدیکی با محیط زیست نداشتند.

وی تشکیل کارگروه نجات تالاب بین‌المللی هامون برای مدیریت یکپارچه آن را بسیار مهم و ضروری دانست و تصریح کرد: همکاری بیش از پیش گروه‌های مردم نهاد و مسئولان برای مدیریت یکپارچه تالاب هامون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

افسری ادامه داد: در خصوص کشت جالیزی و تردد ماشین‌ها در بستر تالاب در کارگروه نجات دریاچه در حال بررسی است تا به نوعی ساماندهی شود.

وی خاطر نشان کرد: تمام مباحث مرتبط با تالاب هامون در کارگروه نجات هامون تصمیم‌گیری خواهد شد.

کد خبر 268135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha