شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

«شخصیت یونس در «امروز» به نقطه‌ای رسیده که قضاوت دیگران برایش مهم نیست بلکه به انجام وظیفه‌ای که بر عهده دارد فکر می‌کند.

سکوت بهترین اعتراض است

 در برابر نقدهايي كه به يونس مي‌شود بايد بگويم اگر كسي جهان فيلم را نپذيرد، نمي‌توان با منطق او را قانع كرد.» اين خلاصه حرف‌هاي سيدرضا ميركريمي در نشست نقد و بررسي فيلم تازه‌اش در فرهنگسراي نياوران بود.

به گزارش همشهري، كارگردان امروز در اين نشست گفت: در فيلم با گذشته آدم‌ها كاري نداريم و فقط مي‌خواهيم آنها را در وضعيت موجود نشان دهيم تا ببينيم هر فرد در هر موقعيت چه تصميمي مي‌گيرد. توجه به جزئيات براي من از زمان «خيلي دور خيلي نزديك» شروع و در «به همين سادگي» بيشتر شد. اين تجربه در «يه حبه قند» بسيار خودنمايي كرد.

ميركريمي ادامه داد: فيلمنامه اوليه در دوره‌اي به ذهن من رسيد كه فضايي تلخ بر جامعه حاكم بود و همه از وضع موجود ناراحت بودند اما من هم مي‌خواستم اين تلخي را ناديده نگيرم هم اينكه نمي‌خواستم مانند ديگران بنالم. برايم اين سؤال مطرح بود كه چرا هيچ‌كس سهم خودش را در مشكلات موجود و تلخي‌ها به رسميت نمي‌شناسد؟

كارگردان امروز با اشاره به‌معنادار بودن سكوت شخصيت فيلم افزود: وقتي در جامعه بسياري از ما كمترين كار را با بيشترين شعار انجام مي‌دهيم، بهترين راه اعتراض عمل به وظيفه و سكوت است. اصلاح جامعه در گرو انجام وظايف فرد‌فرد افراد است و اينكه بپذيريم مشكلات جامعه با يك نگاه از بالا به پايين به تنهايي حل مي‌شود درست نيست.

وي گريزي هم به پخش نامناسب امروز در جشنواره فجر زد و گفت: من معتقدم جشنواره فجر سال‌هاست از مسير حرفه‌اي خود خارج و تبديل به جشنواره‌اي شده كه هم مي‌خواهد نخبه‌گرا باشد هم كمي‌گرا. شما هرگز داوري را در دنيا پيدا نمي‌كنيد كه بتواند 35فيلم را در چند روز ببيند و در پايان درباره 15جايزه حرفه‌اي نظر بدهد.

شادمهر راستين يكي از نويسندگان فيلمنامه امروز، سهيلا گلستاني بازيگر فيلم و اميد نجوان منتقد سينما ديگر حاضران در اين نشست بودند. نجوان درباره امروز گفت: فيلم از به‌روزترين و امروزي‌ترين فيلم‌هاي سينماي ايران است.

کد خبر 268128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha