همشهری آنلاین: کارشناسان بهداشت جهانی روز جمعه ۸ آگوست (۱۷ مرداد) اعلام کردند که همه‌گیری ابولا که آفریقای غربی را در برگرفته است به یک وضعیت اضطراری بین‌المللی بدل شده است و نیاز به رویکرد جهانی هماهنگ‌شده‌ای دارد.

Margaret Chan

كشورهاي گينه، ليبريا و سيرالئون با ويروس ابولا در حال پيكار هستند و اين بيماري اكنون به نيجريه هم گسترش يافته است. بر اساس آخرين گزارش سازمان جهاني بهداشت در روز چهارشنبه برآورد مي‌شود كه اين ويروس 1779 نفر را الوده كرده باشد و 961 نفر را كشته باشد.

به گزارش سي ان ان سازمان جهاني بهداشت روز جمعه پس از دو روز جلسات اضطراري اعلام كرد: «پيامدهاي احتمالي انتشار بين‌المللي بيشتر اين بيماري به خصوص با توجه به آسيب‌زايي (ويرولانس) بالاي اين ويروس، الگوهاي انتقالي شديد آن در جامعه و تسهيلات بهداشتي و ضعف نظام‌هاي بهداشتي در كشورهاي مبتلاشده و در معرض بيشتري خطر، بسيار وخيم است.»

اين سازمان وابسته به سازمان ملل متحد وضعيت فعلي را بدترين شيوع ابولا در طول چهاردهه‌اي خواند كه اين بيماري را ردگيري مي‌كند.

سازمان جهاني بهداشت گفت: «يك پاسخ بين‌المللي هماهنگ‌شده براي متوقف و معكوس كردن انتشار ابولا ضروري است»

دكتر مارگرت چان دبيركل سازمان جهاني بهداشت در كنفرانسي خبري در روز جمع در ‍‍ژنو گفت: «كشورهايي كه تا به امروز به اين بيماري مبتلا شده‌اند، به تنهايي نمي‌توانند شيوعي در اين اندازه و پيچيدگي را مديريت كنند. من از جامعه بين‌المللي مي‌خواهم كه به فوري‌ترين وجه ممكن اين حمايت را براي اين كشورها فراهم كنند.»

يك مقام سازمان جهاني بهداشت نيز گفت اطلاعات دروغين انتشار سريع بيمار را مي‌افزايد.

دكتر كيجي فوكودا دستيار امنيت بهداشتي دبير كل سازمان جهاني بهداشت گفت: «شايد يكي از مهمترين عوامل دخيل ترس واطلاعات غلط در اين مورد است.»

فوكودا گفت ابولا بيماري اسرارآميزي نيست و مي‌توان آن را مهار كرد.

در كشور ليبريا كه بيشترين ميزان شيوع ابولا را شاهد بوده است، اين هفته وضعيت فوق‌العاده 90 روزه‌اي اعلام شد كه به دولت امكان مي‌دهد رشته‌اي از اقدامات براي جلوگيري از انتشار بيماري را به كار بندد.

الن جانسون سيرليف رئيس‌جمهور ليبريا اعلام كرد كه شيوع سريع بيماري نظام بهداشتي ملي كشور را از كار انداخته است. او گفت: «گستره و مقياس اين همه‌گيري اكنون فراتر از ظرفيت و مسئوليت قانوني هر سازمان يا وزارت دولتي است.»

دولت نيجريه روز جمع پس از مرگ دو بيمار مبتلا به ابولا و تاييد ابتلاي هفت نفر ديگر در اين پرجمعيت‌ترين كشور قاره آفريقا وضعيت اضطراري ملي اعلام كرد.

از هنگامي كه ويروس ايولا در سال 1976 براي نخستين بار شناسايي شد، بيش از 20 باز شيوع آن در آفريقاي مركزي و شرقي رخ داده است، اما براي نخستين بار است كه اين بيماري در غرب آفريقا شيوع پيدا مي‌كند.

اين ويروس باعث علائمي مانند تب، استفراغ، درد عضلاني و خونريزي مي‌شود. ويروس بيماري با تماس مستقيم با مايعات بدني آلوده مانند خون، عرق، ادرار، بزاق و مدفوع اسهالي منتقل مي‌شود.

کد خبر 268121

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha