جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

صهیونیست‌ها با شروط حماس برای رفع حصر غزه موافقت نکردند و آتش‌بس ۳ روزه، پایان یافت.

غزه پایان آتش بس

مخالفت رژيم صهيونيستي با خواسته‌هاي فلسطينيان در نشست قاهره و ترك اين نشست، به‌معناي پايان آتش‌بس موقت در غزه و ادامه جنگ نابرابري بود كه به محض آغاز آن، يك كودك فلسطيني در حملات هوايي شهيد شد و همزمان، مبارزان فلسطيني شليك موشك به اراضي اشغالي را از سرگرفتند.

به نوشته روزنامه لبناني السفير، درگيري‌هاي در نوار غزه درحالي ازسرگرفته شد كه مذاكرات 6ساعته در قاهره هيچ نتيجه‌اي در پي نداشت و مقام‌هاي رژيم صهيونيستي با اصلي‌ترين پيش‌شرط‌هاي فلسطينيان مخالفت كردند. در پي اين امر، ‌مقام‌هاي مصري پيشنهاد تمديد آتش‌بسي 72ساعته را مطرح كردند اما 2طرف دراين باره سكوت اختيار كردند.

در اين مذاكرات، مقام‌هاي رژيم صهيونيستي 2خواسته اصلي فلسطينيان يعني ايجاد بندرگاه دريايي و فرودگاه در غزه و آزادي اسراي آزاد شده در مبادله با گلعاد شاليت را رد كردند. مقام‌هاي اين رژيم همچنين حق انجام هرگونه اقدام عليه تونل‌هاي فلسطينيان و ادامه ترور فلسطينيان را براي خود محفوظ دانستند. هيأت مذاكره‌كننده رژيم صهيونيستي تنها اين موضوع را پذيرفت كه بازگشايي گذرگاه رفح مسئله‌اي فلسطيني مصري است.

آزادي گروه چهارم از اسراي فلسطيني، گسترش منطقه صيد دريايي در نوار غزه، ورود مبالغ لازم به‌منظور پرداخت حقوق كارمندان در نوار غزه، تسهيل صرفا حركت شهروندان از طريق گذرگاه ايريز و وارد كردن مصالح ساختماني براي بازسازي غزه تنها با نظارت بين‌المللي از ديگر مواردي بود كه مورد موافقت رژيم صهيونيستي قرار گرفت. هيأت مذاكره‌كننده فلسطيني هم ضمن مخالفت با اين امر، پيشنهاد اسرائيلي‌ها درباره تسليم پيكرهاي 8شهيد و 15اسير در مقابل دريافت اجساد 2تن از نظاميانش را رد كرد. در پي شكست اين مذاكرات، 2جنبش حماس و جهاد اسلامي اعلام كردند كه به‌علت مخالفت صهيونيست‌ها با لغو محاصره نوار غزه تمديد آتش بس موقت را نمي‌پذيرند. محاصره نوار غزه از سال 2006تاكنون ادامه دارد.

به موازات اين مخالفت‌ها، شليك موشك به سوي اراضي اشغالي از سرگرفته شد. ‌مقام‌هاي اسرائيلي نيز تمامي پروازها به فرودگاه بن گوريون در نزديكي تل‌آويو را متوقف كردند و پناهگاه‌ها را در مناطق واقع در مسافت 80كيلومتري نوار غزه مجددا گشودند.
همزمان، جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به محض دريافت دستور ازسرگيري بمباران غزه، حملات خود را از سرگرفتند. توپخانه و قايق‌هاي جنگي اين رژيم هم بيت‌لاهيا در غرب نوار غزه را هدف گرفتند. بمباران هوايي، منطقه شيخ عجلين در جنوب نوار غزه را هدف گرفت و همزمان توپخانه اين رژيم كوي الزيتون را بمباران كرد.

در اين حملات ‌يك كودك 10ساله شهيد شد و 4فلسطيني ديگر هم زخمي شدند.به موازات اين درگيري‌ها، موضع‌گيري‌هاي بين‌المللي هم ادامه دارد و در تازه‌ترين آنها، رئيس‌جمهور آمريكا براي نخستين بار اعلام كرد كه نوار غزه نبايد منزوي بماند. باراك اوباما بدون ذكر نام رژيم صهيونيستي، با تأكيد بر ضرورت دستيابي به راهكاري كه ضامن امنيت رژيم صهيونيستي و بازسازي نوار غزه باشد گفت: بايد اذعان كرد كه غزه نمي‌تواند براي هميشه محصور و گسسته از جهان بماند.

کد خبر 268106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha