سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

گروه بین الملل: یوری بالیفسکی، رئیس ستاد ارتش روسیه در واکنش به نتیجه دیدار اخیر رؤسای جمهور لهستان و آمریکا در واشنگتن که طی آن مکان دقیق استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در لهستان هم مشخص شد، به ورشو درباره عواقب این کار هشدار داد.

بالیفسکی بلند‌پایه‌ترین ژنرال ارتش روسیه در گفتگو با خبرنگاران در مسکو در پاسخ به خبرنگار لهستانی که گفت، شاید لهستانی ‌ها باید در انتظار واکنش روسیه  لباس‌های گرم خود را برای رفتن به اردوگاه کار اجباری در سیبری آماده کنند، گفت: نه لهستانی‌ها به تجهیزات حفاظتی بیشتری مانند ماسک ضد گاز نیاز دارند.

این ژنرال روسی گفت: تصمیم به استقرار سیستم دفاع موشکی در خاک لهستان را دولت لهستان گرفته‌است و حتما کاملا می‌داند چه عواقبی در پس این تصمیم وجود دارد.

او در سخنانی که نوعی هشدار و تهدید جدی برای لهستان تلقی می‌شود گفت: لهستانی ها باید از زمانی نگران باشند که این سیستم کار خود را شروع کند. آن وقت موشک‌های سرگردان رهگیری‌ شده در سراسر کشور پخش می‌شود  و آن وقت است که لهستانی‌ها نه فقط باید نگران لباس گرم باشند که باید به دنبال تجهیزات و ماسک ضد گاز هم بگردند.

بالیفسکی در ادامه این مصاحبه گفت، حتی طراحان سپر دفاع موشکی ارزیابی گذشته خود را مبنی بر اینکه کره شمالی تهدید موشکی برای آمریکا و اروپا به شمار می‌آید، رد می‌کنند و ادعای تهدید موشکی از سوی ایران هم به زودی تکذیب می‌شود. در دکترین آمریکا این سپر موشکی بخشی از استراتژی گسترده‌تری است که سلاح‌های تهاجمی هم بخش دیگر آن است.

این ژنرال بلندپایه روسی در انتهای سخنانش با تشریح نقشه سیستم دفاع موشکی و طراحی و ساختار آن گفت، تک تک بخش‌ها و اجزای این سیستم برای مقابله با روسیه طراحی شده و کشور روسیه را هدف گرفته‌است.

وی گفت، مسکو می‌داند که در آینده نزدیک دیگر توانایی‌های نظامی ضد روسی آمریکا و اروپا نیز تقویت خواهد شد.

رئیس جمهور لهستان دوشنبه شب بعد از دیدار و گفتگو با جورج بوش در کاخ سفید به خبرگزاری رویتر گفت، در این دیدار مکان دقیق استقرار سیستم دفاع موشکی هم مشخص شده‌ و به زودی این مکان اعلام خواهد شد.

آمریکا قصد دارد تا سال 2013 بیش از 10 فروند موشک رهگیر در لهستان مستقر کند. اولین مجموعه از این موشک‌ها اوائل سال 2011 آماده شلیک می‌شوند.

اگر چه لهستان به وجود آمدن توافق رسمی برای میزبانی بخشی از سپر دفاع موشکی آمریکا را به تاخیر انداخته و خواستار توافق‌ در موضوعاتی از جمله قراردادهای نظامی شده است، لخ کاچینسکی رئیس جمهور لهستان نسبت به استقرار این سپر در لهستان ابراز اطمینان کرد.

کاچینسکی در یک کنفرانس خبری به دنبال نشست خود با جورج بوش تصریح کرد: موضوع سپر دفاع موشکی واشنگتن یک نتیجه‌ از پیش تعیین شده است.

وی افزود: این سپر در لهستان استقرار خواهد یافت، چون به نفع ورشو است.

کد خبر 26805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز