مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون عمرانی و امورتوسعه شهری وزارت کشور از تدوین لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها خبر داد و گفت: این لایحه بزودی تقدیم دولت خواهدشد و پس از بررسی در کمیسیون کلانشهرها برای تصویب به مجلس ارسال می‌شود.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، هوشنگ خندان‌دل در هفتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها افزود: امروزه کمتر کسی است که به نقش شوراها، مدیریت محلی بهبود امور و سرعت بخشیدن این گروه از جامعه معتقد نباشد.

وی گفت: چنانچه منابعی که در اختیار شوراها و شهرداری‌ها قرار می‌گیرد، در مسیر تعیین شده هزینه نشود، این تصور پیش می‌آید که منابعی که در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد در مسیر درست هزینه نمی‌شود و در نهایت اعتماد عمومی سلب می‌شود.

خندان‌دل با اشاره به صحبت‌های مهدی چمران در خصوص پرداخت نشدن حقوق کارمندان یکی از شهرداری‌ها گفت:‌ عدم توفیق در پرداخت حقوق به چند موضوع بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده و همچنین افزایش حقوق در هر سال اشاره کرد.

وی گفت: در سال‌های اخیر شاهد گسترش نیروی انسانی در شهرداری‌ها بوده ایم که این امر به دو صورت از جمله به صورت رسمی و همچنین غیر رسمی شکل گرفته است.

خندان‌دل از اعضای شورای عالی استان‌ها درخواست کرد که برای حفظ اعتماد عمومی به عدم خدشه‌دار شدن این اعتماد اقداماتی را از جمله در بخش شفاف‌سازی اداری و ساده‌سازی در امور اداری داشته باشند.

وی گفت: مهمترین موضوعی که می‌تواند در شوراها و شهرداری‌ها تاثیرگذار باشد بحث فساد اداری است که در این زمینه نیز باید مراقب بود و در این زمینه شوراها نقش کلیدی را با نظارت خود دارند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: بیشترین نظارت و مراقبت باید در هنگام تصویب بودجه صورت گیرد.

وی بیان داشت: در سال گذشته منابعی که شهرداری‌ها برای آبادانی شهرها هزینه کردند بیشتر از منابعی بود که دولت هزینه کرد.

خندان‌دل در ادامه جلسه به موضوع محیط زیست و توجه مدیریت شهری به این امر اشاره کرد و گفت: اگر این سرمایه مورد بی مهری قرار گیرد به این سادگی‌ها قابل جبران نیست.

وی به دفع نامناسب پسماندهای شهری و زباله‌های شهری و همچنین سفره های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: شاهد هستیم که دفع نامناسب پسماندها شرایط ناگواری را برای محیط زیست ایجاد کرده است و آن را تهدید می‌کند.

خندان‌دل گفت: چندین سال است که کشور ما وارد چرخه‌ی خشکسالی در بسیاری از مناطق شده است و در واقع ما با مشکل جدی و محدودیت آب روبرو هستیم.

معاون عمرانی و امور توسعه شهری وزارت کشور بیان داشت: موضوع دیگری که چهره برخی از کلانشهرها را نازیبا کرده است مربوط می‌شود به مسئله حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده شهری که این موضوع به عنوان یک معضل جدی امنیتی در برخی از کلانشهرها شده است.

خندان‌دل اظهار داشت: ظرف پیامدهای منفی و نازیبای حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده صرفا با پول خرج کردن صورت نمی‌گیرد و در این زمینه باید اقدامات اجرایی انجام داد.

وی در ادامه جلسه به ایجاد کمیسیون ویژه برای امور شهرداری‌ها در دولت اشاره کرد و گفت: هر چند این کمیسیون خاص کلانشهر تهران و سایر شهرها است ولی فرصت مناسبی برای بیان موضوعاتی است که به شهرداری‌ها مربوط می‌شود.

خندان‌دل اضافه کرد: در اواخر سال گذشته با نشستی که با شهرداران و روسای شوراهای اسلامی برگزار شد موفق شدیم لایحه درآمد‌های پایدار شهرداری را تدوین کنیم و به زودی این لایحه تقدیم دولت خواهد شد تا پس از بررسی در کمیسیون کلانشهرها به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

معاون عمرانی و امور توسعه شهری وزارت کشور گفت: موضوع دیگری که در دستور کار کمیسیون تخصصی شوراها قرار دارد بحث مدیریت یکپارچه شهری است که قرار است این موضوع نیز به صورت لایحه به دولت ارسال شود.

  • چمران: میزان پرداختی به شهرداری‌ها اعلام شود

رئیس شورای عالی استانها در این جلسه با اشاره به حضور هوشنگ خندان‌دل معاون وزیر کشور اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده باید بر طبق جدول به شهرها و روستاها پرداخت شود و مبالغی که برای بنزین باید به شهرداری اختصاص یابد، باید پرداخت شود.

وی گفت : یارانه بلیط اتوبوس و مترو در شهرهایی که مترو دارند باید پرداخت شود.

چمران گفت: سال گذشته هیچ شهری در کشور از دولت اتوبوسی نگرفته است و سال ماقبل آن نیز تعداد اندکی اتوبوس توزیع شد که در حال حاضر این ناوگان فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد.

وی گفت: وزارت کشور طبق قانون باید 82.5 درصد بهای اتوبوس‌ها را بپردازد و باقیمانده آن را شهرداری‌ها یا بخش خصوصی تقبل کند که ما همچنان در انتظار دریافت مبالغ از سوی وزارت کشور هستیم.

رئیس شورای عالی استانها ابراز امیدواری کرد: وضع مالی دولت شرایط خوبی را داشته باشد تا دولت بتواند این ارقام اشاره شده را صد در صد پرداخت کند.

وی گفت: در حال حاضر شهرداری‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند به طوری که یکی از دوستان ما در شورای عالی استانها می‌گفت که یکی از شهرداری‌ها 6 ماه حقوق کارمندان و کارگران خود را پرداخت نکرده‌اند.

چمران در خصوص ارقام پرداختی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به شهرداری‌ها گفت: ما خواهش داریم که طبق قانون این ارقام اعلام شود چرا که جداول ارائه شده کنونی کارآمد نیست.

کد خبر 268033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha