همشهری آنلاین: معاون اقتصادی و سرمایه گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد گفت: امروزه مناطق آزاد ایران مستعدترین مناطق آزاد منطقه و به نوعی دنیا برای پذیرش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی محسوب می شوند،

دبیرخانه شورای مناطق آزاد

به گزارش ایرنا، محمد معزالدین؛ موقعیت مکانی و جغرافیایی را عوامل کلیدی موفقیت هر منطقه آزاد دانست و افزود: یکی از عوامل موفقیت مناطق آزاد، قرار گرفتن در موقعیت‌های استراتژیک و داشتن قابلیت‌های طبیعی است که زمینه را برای بهبود و توسعه منطقه مساعد می‌کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اهداف مختلف تاسیس مناطق آزاد، رشد و گسترش این مناطق آزاد تجاری - صنعتی، مزیت‌های بسیاری برای کشور ایجاد کرده و ما را در فرآیند صنعتی شدن هدایت خواهد کرد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، افزایش صادرات و عایدات ناشی از مبادلات خارجی، ایجاد فرصت‌های شغلی، تحریک منابع سرمایه‌گذاری و شتابدهی به توسعه منطقه‌ای را از جمله اهداف کوتاه مدت ایجاد این مناطق عنوان کرد.

وی اهداف بلندمدت این طرح‌ها را در انتقال فناوری، اکتساب و ارتقا مهارت‌های مدیریتی و بهبود ارتباطات اقتصاد کشور میزبان با سایر اقتصادها در عرصه بین‌المللی ارزیابی کرد.

معزالدین، گسترش صادرات و مبادلات در بازارهای بین‌المللی را از جمله مزایای مناطق آزاد دانست و افزود: ارایه استراتژی‌های صنعتی شدن در کشورهای در حال توسعه و محدودیت کشش بازارهای داخلی این کشورها را در ورود به عرصه‌های بین‌المللی از طریق افزایش صادرات ترغیب کرده است.

وی افزود: در کشورهای در حال توسعه به دلیل عدم تعادل تراز تجاری، واردات بیشتر از صادرات صورت می‌گیرد و براثر واردات بخش عمده‌ای از مواد خام مورد نیاز صنایع داخلی و کالاهای واسطه ای تامین می‌شود و این موضوع مسئولان کشورها را به این باور می‌رساند که باید با افزایش صادرات به تراز تجاری خود سامان بخشند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، ایجاد فرصت‌های شغلی را هدف دیگر تاسیس این مناطق دانست و افزود: با ورود سرمایه گذار به کشور، رونق اقتصادی ایجاد و اشتغال فعال‌تر می‌شود، از این رو افزایش نرخ رشد نیروی کار کشورها را بر آن داشته تا با راه اندازی مناطق آزاد اقتصادی برای نیروی کار خود مشاغل مناسب را تامین کنند.

وی، انتقال دانش از مناطق آزاد به داخل مرزها را منوط به آماده بودن شرایط در داخل کشور دانست و افزود: یکی از دلایل انتقال فناوری‌ها بحث نیروی انسانی است که در مناطق آزاد به دلیل نبود روادید، تبادل اطلاعات راحت تر صورت می‌گیرد و این راحتی در تبادل اطلاعات و کالا موجب افزایش روزافزون فناوری و دانش می‌شود.

این مقام مسئول؛ ثبات سیاسی را عامل مهم جریان ورود سرمایه به مناطق آزاد اقتصادی کشور میزبان خواند و افزود: بنگاه‌های اقتصادی معتبر و بین‌المللی همواره از سرمایه گذاری در کشورهای بدون ثبات سیاسی اجتناب می‌کنند از این رو هرچه میزان تعهد دولت به تجارت آزاد بیشتر باشد، ضمانت بقای بنگاه‌های خارجی در مناطق آزاد افزایش یافته و جذابیت این مناطق را برای سرمایه گذاری افزایش خواهد داد.

به گفته معز‌الدین؛ موقعیت استراتژیک مناطق آزاد، در دسترس بودن، پایین بودن هزینه نیروی کار و نیز مهیا بودن تسهیلات و زیرساخت‌های مناسب از دیگر عواملی هستند که در موفقیت این مناطق تاثیر بسیار دارند.

کد خبر 267971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha