مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه موضوع سلامت طی ۳۰ سال گذشته مورد غفلت واقع شده است، آماری تکان دهنده از آلودگی آب، هوا و غذا در پایتخت اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، رحمت‌الله حافظی در جلسه امروز روسای شورای شهرهای کلانشهرها و مراکز استان‌ها با اشاره به تشکیل کمیسیون سلامت برای اولین بار در دوره چهارم شورا، گفت: موضوع سلامت طی سی سال گذشته مورد غفلت واقع شده است. در دوره‌های پیشین زمانی که گفته می‌شد کمیسیون سلامت باید تشکیل شود عده‌ای در اعتراض می‌گفتند مگر اینجا وزارت بهداشت است و در شورا باید به مسائل عمرانی پرداخته شود.

وی با اشاره به انجام مطالعاتی که در حوزه سلامت در کمیسیون تشکیل شده است، گفت: آلودگی آب، هوا و غذا نخستین موردی بود که مشخص شد. آمارها نشان می‌داد در شهر تهران سالانه 2400 مورد مرگ در اثر آلودگی هوا، 4500 مورد بستری و 2500 مورد بستری بیمار قلبی در ارتباط با آلودگی هوا صورت می‌گیرد.

حافظی با بیان اینکه به این سمت رفتیم که افکار عمومی را متوجه این موضوع کنیم، ادامه داد: یک بار در آنتن زنده آمار مرگ و میرهای مربوط به آلودگی هوا را اعلام کردم و نماینده وزارت بهداشت آنرا تکذیب کرد. من در پاسخ گفتم آمار متوفیان در تهران روزانه 160 نفر است اما در روزهای اضطرار آلودگی هوا 22 نفر بیشتر می‌شود. این موضوع ناشی از چیست؟

وی با بیان اینکه در مطالعات ما مشخص شد سوختی که توسط پتروشیمی‌ها تحت عنوان بنزین تولید می‌شود بیش از حد استاندارد بنزن دارد، گفت: علاوه بر این خودروهای ما استاندارد نبودو ما این موارد را مطالبه کردیم.الان چند ماه است که خودروسازها شروع به تولید خودرو با موتور استاندارد کرده‌آند.

وی همچنین به گزارش‌هایی در مورد آلودگی مواد غذایی اشاره کرد و گفت: مصرف پیاز در کشور ما زیاد است اما نیترات که ماده‌ای سرطان زاست در پیاز پنج برابر میزان استاندارد وجود دارد. یکی از مشکلاتی که ما داشتیم این بود که با محصولات آلوده چکار کنیم؟ الان موضوع بارکدگذاری را دنبال می‌کنیم تا از محل تولید محصول بارکدگذاری شود و مشخص گردد در کدام مرحله آلودگی رخ می‌دهد.

حافظی با اشاره به مشاهده مواردی از آلودگی آب به نیترات گفت: نمونه گیری از آب منازل نشان می‌دهد نیترات در برخی مواقع بسیار زیاد است. استانداردهای بین المللی میزان نیترات در آب را زیر 20 PPM اعلام کرده‌اند که میزان آن بهتر است زیر 10PPM باشد. این در حالی است که استاندارد ملی ما 45 PPM‌است و در یکی از مناطق حتی به 48 PPM رسیده بود.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به مسائل زیست محیطی مطرح در مورد دریاچه ارومیه تاکید کرد: دریاچه ارومیه حاصل 20 سال خطای اقتصادی ماست. زمین‌های کشاورزی اطراف دریاچه از 158 هزار هکتار به 700 هزار هکتار رسیده‌اند. سدسازی‌ها راه ورود آب را بسته و حجم بسیار زیاد خاک و شن و ماسه گردش طبیعی آب را مانع شده‌اند. شرایط به گونه‌ای است که نگرانیم مبادا ریزگرد نمکی کشور ما را تهدید کند.

وی همچنین با بیان اینکه مصرف انرژی در کشور ما چهار برابر مصرف در دنیاست، گفت: نباید با افزایش قیمت مصرف انرژی را مدیریت کنیم بلکه باید به سمت همراه کردن مردم برویم. هم اکنون دولت تسهیلاتی 50 درصدی در هزینه استفاده از انرژی‌های پاک به مردم می‌دهد. این گونه موضوعات باید اطلاع رسانی شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه روغن پالم روغنی صنعتی است و نباید در مواد غذایی مصرف شود، گفت: در سال 85 طی تحقیقاتی متوجه شدیم میزان اسیدهای چرب به نام اسیدهای ترانس در محصولات غذایی بین 40 تا 50 درصد است که استاندارد آن زیر 10 درصد است در نتیجه تکلیف شد کارخانه‌ها در یک مقطع یک ساله میزان اسید چرب را کاهش دهند که این اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه در روغن پالم اسید ترانس بین 45 تا 50 درصد است و جز در مواردی مانند پنیر پیتزا نباید استفاده شود، گفت: به عنوان نمایندگان مردم درخواست کردیم که این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نظارت‌های لازم اتفاق افتد تا اگر جایی تخلف رخ می‌دهد اطلاع رسانی شود و دستگاه‌های نظارتی هم به این موضوع ورود کنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری همچنین تاکید کرد: حوزه ما حوزه‌ای خدماتی و اجتماعی است و نباید به هیچ عنوان به آن رنگ و بوی سیاسی بدهیم.

وی افزود: در بحث فضای سبز آنچه مهم است حفظ باغات است و این موضوع از ایجاد فضای سبز جدید مهمتر است. همانطور که ما میراث فرهنگی داریم باید میراث طبیعی را نیز ثبت کنیم تا کسی حق تخریب و ورود به آن را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه ارزش یک درخت 30 ساله از نظر تولید اکسیژن برابر 100 میلیون تومان در سال است، گفت: ما در شهر رنگ سبز ایجاد کرده‌ایم اما ارزش خاصی ندارد.

کد خبر 267961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha