مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

در پی افزایش شکایات مردمی درخصوص رسیدگی به وضعیت پارکبان‌ها در سطح شهر، معاون شهردار تهران از برخورد جدی با پارکبان‌های متخلف خبر داد.

 در ‌ماه اخير بيشترين مطالبه شهروندان تهراني از سامانه1888 در حوزه حمل‌ونقل عمومي به اين موضوع مربوط بوده است.به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي، تيم‌هاي ويژه‌اي براي رسيدگي، گشت‌زني و نظارت بر عملكرد پاركبان‌ها تشكيل شده كه از نزديك بر عملكرد پاركبان‌ها نظارت دارند تا درصورت مشاهده تخلف از سوي پاركبان‌ها با آنها نيز برخورد شود. موضوع رايگان‌بودن نيم ساعت اول پارك مشكلات خاص خود را به همراه داشته و بعضا تخلفاتي در اين زمينه از سوي پاركبان‌ها صورت مي‌گيرد.

اگرچه پاركبان‌ها موظف به اجراي قانون فعلي هستند اما اجراي اين قانون، خود مسبب بسياري از درگيري‌ها و تنش‌هاي ميان پاركبان‌ها و شهروندان است؛ آنگونه كه معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران گفته، قانون رايگان بودن نيم‌ساعت اول پارك در حاشيه خيابان، بسياري از شهروندان و پاركبان‌ها را سرگردان و در‌گير كرده است. به همين منظور اجراي اين بخش از قانون با سختي‌هايي مواجه است، چرا كه بسياري از سازوكارهاي اجراي اين قانون فراهم نشده است. نبود دستگاه‌هاي كارتخوان در همه نقاط شهر باعث شده تا بسياري از شهروندان با اعلام اينكه تنها 10دقيقه پارك مي‌كنند از دادن هزينه پارك طفره بروند و از سوي ديگر هم پاركبان‌ها با بي‌اعتمادي به شهروندان سعي در گرفتن حق پارك از تمامي شهروندان مي‌كنند.

در بخش تخلفات پاركبان‌ها نيز با پيگيري شوراي‌عالي ترافيك و شوراي‌عالي استان و همچنين نمايندگان مجلس، اصلاح اين قانون در دستور كار قرار دارد. لايحه اصلاحيه اين قانون در دست اجراست تا اين موضوع به‌نحوي كه امكان اجرا شدن آن فراهم باشد، به تصويب مجلس برسد.

براي تشخيص نيم‌ساعت پارك شهروندان نمي‌توان دستگاهي را در خيابان نصب كرد كه حضور مردم را اندازه‌گيري كند. اجراي اين قانون مشكلات خاص خود را دارد. در عين حال اين قانون به تصويب رسيده و مديريت شهري موظف به اجراي آن است.

از اين‌رو به تمام پيمانكاران طرف قرارداد و پاركبان‌ها اعلام و تعهد گرفته شده كه براساس قانون فعلي و در كمال احترام با شهروندان برخورد و اين مورد اجرا شود. تشكري هاشمي افزود: با پاركبان‌هاي متخلف برخورد مي‌شود اما شهروندان هم اين واقعيت را درك كنند كه تشخيص زمان پارك براي پاركبان‌ها بسيار دشوار است؛ كما اينكه برخي شهروندان هم كارشكني و قانون‌گريزي‌هايي دارند.

پارك حاشيه‌اي صدمات زيادي به روند ترافيك شهر وارد مي‌كند، از اين‌رو نبايد سياستگذاري‌هاي ما در مسير افزايش جذابيت‌هاي پارك‌هاي حاشيه‌اي باشد. به گفته معاون شهردار تهران، رايگان‌كردن نيم ساعت اول و پايين بودن تعرفه پارك حاشيه‌اي باعث شده مردم به سمت استفاده از پاركينگ‌هاي عمومي نروند و سرمايه‌گذاران علاقه‌اي به ايجاد پاركينگ نداشته باشند كه اين موارد بر افزايش تقاضا در پارك حاشيه‌اي مي‌افزايد و جريان ترافيك شهر را مختل مي‌كند.

به گفته تشكري هاشمي، سياستگذاري‌ها و نظام تعرفه‌گذاري بايد به‌گونه‌اي باشد كه شهروندان با ميل و رغبت به سمت پاركينگ‌هاي عمومي بروند. از طرفي شهروندان نيز بايد درنظر داشته باشند كه تخلفات و دريافت وجه بيش از تعرفه پاركبان‌ها را به سامانه 1888 و 137 گزارش دهند و حتما با پاركبان‌هاي متخلف برخورد خواهد شد. سيستم‌هاي پارك حاشيه‌اي بايد به‌صورت مكانيزه و هوشمند در شهر تهران اجرايي شود. مادامي كه پول نقد در ازاي پارك دريافت شود اين مشكلات نيز وجود خواهند داشت از اين‌رو تيم مطالعاتي حوزه حمل‌ونقل و ترافيك راهكارهاي هوشمند‌سازي‌ پارك حاشيه‌اي را مطالعه و بررسي مي‌كنند.

کد خبر 267920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha