چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

تلاش سازمان‌های مردم نهاد، شماری از ادارات و سازمان‌های دولتی و مردم برای نجات یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان کردستان آنطور که مهر گزارش داده ادامه دارد و در چند روز اخیر طومارهای مختلفی از سوی مردم برای پیگیری این موضوع تهیه شده است.

چشمه کانی بل


احداث سد داريان در حد فاصل استان‌هاي كردستان و كرمانشاه چندين سال است كه به‌عنوان يكي از موضوعات مهم 2 استان مطرح است. با احداث سد داريان كه مورد اعتراض كارشناسان و حتي سازمان‌هاي دولتي و مردم است، يكي از جاذبه‌هاي منحصر‌به‌فرد طبيعي و گردشگري استان كردستان با آبگيري سد داريان از بين مي‌رود.

از بدو آغاز احداث سد داريان در نزديكي چشمه ارزشمندكاني بل هشدارهاي مختلفي از سوي فعالان زيست‌محيطي صورت گرفت ولي متأسفانه اين مهم مورد توجه متوليان امر قرار نگرفت و البته در كنار اين موضوع بي‌تفاوتي شماري از ادارات و سازمان‌هاي دولتي استان كردستان نيز باعث شد تا صداي فعالان زيست‌محيطي استان به جايي نرسد.

در كنار تلاش سازمان‌هاي مردم‌نهاد و با توجه به شكل‌گيري كارگروه نجات كاني بل با مشاركت شماري از دوستداران و فعالان زيست‌محيطي كردستان، استاندار كردستان هم دست به‌كار شد و از وزير نيرو خواست عمليات تخريب كاني بل با توجه به اهميت اين چشمه طبيعي و جايگاه ويژه و ارزشمند آن متوقف شود.

همزمان با اين مهم تلاش‌ها براي نجات كاني بل چند برابر شد و در اين ميان و همزمان با سفر معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور به استان كردستان بار ديگر كاني بل در راس خبرهاي استان و حتي منطقه قرار گرفت و به همين دليل و با دستور دادستاني كرمانشاه عمليات تخريب اين اثر ارزشمند طبيعي متوقف شد.

بدين‌ترتيب كارگروه نجات كاني بل به رياست مختار هاشمي نشست‌هاي كاري بيشتري برگزار كرد و در اين ميان اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان و همچنين معاون هماهنگي امور عمراني استاندار كردستان نيز به‌صورت جدي اين موضوع را در دستور كار قرار داد و طي 2‌ماه اخير نشست‌ها و جلسات مختلفي برگزار شد.

مديركل حفاظت محيط‌زيست كردستان اكنون به خبرگزاري مهر گفته است كه تلاش‌هاي ديگري براي پيگيري اين موضوع از سوي نمايندگان مردم كردستان در مجلس شوراي اسلامي در جريان است.

به‌گفته ناصح قادري، مستندات لازم در اختيار نمايندگان قرار گرفته و اداره كل حفاظت محيط‌زيست كردستان در نامه‌اي گزارشي مفصل از وضعيت چشمه كاني بل و اقدامات استاني و ملي به نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي ارسال كرده است. وي گفت: در اين نامه با توجه به نابودي كاني بل در اثر آبگيري سد داريان از نمايندگان استان كردستان خواسته شده با توجه به جايگاه قانوني آنها جهت جلوگيري از نابودي و دفن اين ميراث ارزشمند تمام توان خود را به‌كار گيرد.

کد خبر 267917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha