چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید بوسیله پژوهشگران انگلیسی نشان داده است دست دادن باکتری‌های بیشتری را میان فراد منتقل می‌‌کند.

hand shaking

به گزارش بی بی سی دانشمندان در دانشگاه آبریسویث در ولز که این تحقیق را انجام داده‌اند، خواستار این شده‌اند که به خصوص در موارد شیوع آنفلوآنزا افراد به جای دست دادن با یکدیگر از زدن مشت‌ها به یکدیگر برای ابراز دوستی استفاده کنند.

این پژوهشگران یک جفت دستکش استریل به دست‌های‌شان کردند و آن را به درون یک محلول کشت میکروبی فرو بردند، به طوری که سطح بیرونی دستکش با طور کامل به باکتری ای کولای پوشیده شود.

سپس اشکال گوناگون مانورها را با دست‌های‌شان را انجام دادند، از دست دادن با شدت‌های متفاوت گرفته تا به هم زدن مشت‌ها و زدن کف دست‌ها به هم.

یافته‌های این دانشمندان نشان داد که دست دادن ۱۰ برابر بیشتر از زدن مشت‌ها به هم باعث انتقال‌ها می‌شود، و زدن کف دست‌ها به هم از این لحاظ در حد میانه قرار دارد.

تصور می‌شود که سطح تماس کوچکتر و مدت کوتاه‌تر تماس در زدن مشت‌ها به هم علت کاهش انتشار باکتری در این روش باشد.

این پژوهشگران می‌گویند گرچه این بررسی ممکن است ظاهری غیرجدی داشته باشد، اما پیامی جدی در بر دارد. به گفته آنها در  صورتی که همه‌گیری آنفلوآنزا رخ داده باشد یا در بیمارستانی باشید که میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها در آن وجود دارند، دست دادن با دیگران ممکن است برای‌تان مشکل‌ آفرین شود.

کد خبر 267913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha