سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

علی مرسلی: این بخش به سؤال‌ها و مشکل‌های نوجوانان و پاسخ آن‌ها به قلم دکترجون اختصاص دارد. هرگونه کاشت، داشت، برداشت، بدآموزی، خوب‌آموزی، نیاموزی و... از این مطلب بر عهده‌ی خودتان است و اصلاً به ما مربوط نیست.

سندروم کتاب باز و چشم بسته

سؤال: سلام  دکترجون، من هروقت درس می‌خوانم خوابم می‌برد. راستش اصلاً به محض این‌که کتاب را باز می‌کنم چشم‌هایم روی هم می‌افتد... لطفاً مرا برای حل این مشكل راهنمایی کنید.

جواب: سلام نوجوان عزیز. بیماری که شما به آن مبتلا هستید، بیماری بسیار رایجی است و حتی خود من هم سال‌ها به این بیماری مبتلا بودم. اسم این بیماری، سندرم «کبچپ» (سندرم کتاب باز و چشمان بسته) است. در این بیماری نسبت مستقیمی بین بازكردن كتاب به‌خصوص کتاب درسی و خواب برقرار است. متأسفانه چون دانشمندان هنوز روشی برای مطالعه‌ی کتاب‌های بسته اختراع نكرده‌اند، سالانه میلیون‌ها نفر از این بیماری رنج می‌برند.

البته من برای مشکل شما چند راه‌حل دارم که یکی‌یکی آن ها را ارائه می‌کنم. اول این‌که باید سعی کنی چیزهایی را که در کتاب نوشته شده دوست داشته باشی و با آن‌ها به هیجان بیایی كه درباره‌ی كتاب‌های موردنظر تو بعید به‌نظر می‌رسد. اما خیلی وقت‌ها این بیماری در کسانی که کتاب‌های پلیسی یا رمان می‌خوانند به‌سرعت درمان می‌شود.

دوم این‌که نباید طوری کتاب بخوانی که انگار قرار است بخوابی (البته اگر هدفت خواب نباشد. چون من وقتی خوابم نمی‌برد،کتاب‌های دوران مدرسه را می‌خوانم و خر و پفم به هوا می‌رود). مطالعه روی تختخواب نیز در عودكردن این بیماری نقش دارد.

سوم این‌که وقتی خوابت می‌آید بخوابی، نه این‌که مطالعه کنی. نمی‌شود كه کل روز را حال و هول کنی و وقتی انرژی‌ات تخلیه شد، تازه لای كتاب درسی را باز كنی. اگر هیچ‌كدام از این سه راه جواب نداد، یك چایی تازه‌دم می‌تواند خواب را از سرت بپراند، به‌خصوص كه موقع خوردن نصفش هم روی دست و پایت بریزد!

------------------------------------------------------------

* شما هم می‌توانید سؤال‌های خود را با دکترجون در میان بگذارید. دکترجون آماده‌ی پاسخ‌گویی به همه‌ی سؤال‌های شماست!
سؤال‌های خود را به ای‌میل هفته‌نامه‌ی دوچرخه به نشانی docharkheh@hamshahri.org بفرستید.

کد خبر 267704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha