یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

در میانه تحولات شتابنده در خاورمیانه، در روزهای گذشته تحرکات گروه تروریستی داعش در ۳ کشور عراق، لبنان و سوریه شدت گرفته است و درحالی‌که این گروه توانست برای نخستین‌بار شهری کردنشین را در عراق به کنترل درآورد، در لبنان و در درگیری با ارتش، شماری از نظامیان را کشت اما در سوریه با ضربات سختی مواجه شد.

در سوريه در درگيري‌هاي 2روز گذشته بيش از 200عضو داعش كشته و زخمي شدند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، شبه‌نظاميان داعش در ادامه تحركات خود در داخل عراق، ضمن حمله به منطقه زمار در شمال موصل، با نيروهاي پيشمرگه وابسته به كردستان عراق درگير شدند. در اين درگيري‌هاي خونين كه از جمعه‌شب آغاز شده بود، داعش توانست ضمن پيشروي به داخل زمار، كنترل آن را به‌دست گيرد و نيروهاي پيشمرگه هم مجبور به عقب‌نشيني شدند.

زمار در شمال موصل از مناطق مورد منازعه ميان اربيل و بغداد بوده و نخستين منطقه كردنشيني است كه داعش تاكنون و از زمان آغاز حملاتش به عراق طي 2‌ماه گذشته، توانسته است كنترل آن را به‌دست گيرد. داعش همچنين روز شنبه در درگيري ديگري با پيشمرگه، توانست منطقه كسك را به‌دست گيرد. اين منطقه به‌علت وجود مخازن و انبارهاي نفت خام در آن، اهميت راهبردي براي كردها و بغداد دارد.

در سوريه اما شرايط براي داعش متفاوت بود و‌ ارتش ضمن ادامه پيشروي‌هاي خود در منطقه قلمون در مرز با لبنان، شبه‌نظاميان داعش و جبهه النصره را مجبور به عقب‌نشيني به داخل لبنان كرد. مقام‌هاي نظامي سوريه تأكيد كردند كه در درگيري‌ها و كمين‌هاي ارتش در منطقه كوهستاني قلمون در مرز با لبنان بيش از 200شبه‌نظامي كشته و زخمي شدند. منطقه مرزي قلمون سوريه و عرسال لبنان همواره منفذي براي رفت‌وآمد گروه‌هاي مسلح بوده است.

اما در پي خروج شبه‌نظاميان داعش و جبهه النصره از سوريه و عقب‌نشيني به داخل لبنان، اين شبه‌نظاميان با ارتش اين كشور درگير شدند. خبرگزاري رسمي لبنان گزارش داد كه در پي عقب‌نشيني افراد داعش و النصره به منطقه مرزي عرسال، ارتش يگان‌هايي را به سوي اين منطقه گسيل كرد و به سرعت اين منطقه صحنه درگيري‌هاي شديدي ميان دوطرف شد.
ارتش لبنان هم در بيانيه‌اي اعلام كرد كه يگان‌هاي وابسته عمليات‌هاي خود را در منطقه عرسال و پيرامون آن آغاز كرده و با افراد مسلح درگير شده‌اند كه درپي آن، 8نظامي كشته و شمار ديگري هم زخمي شدند.

مقام‌هاي لبناني افزودند كه پيش از اين درگيري‌هاي خونين، افراد داعش و النصره با حمله به يكي از مقرهاي مرزي، 2نظامي را ربودند اما به سرعت ارتش توانست اين افراد را آزاد كند. در اين حمله همچنين 2شهروند كشته شدند.

کد خبر 267626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha