مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا تصمیم دارد در دهه آینده روی سطح مریخ اقدام به تولید اکسیژن کند، اصلی‌ترین ترکیبی که علاوه بر حیاتی بودن برای فضانوردانی که در آینده در مریخ اقامت خواهند گزید، در تولید سوخت راکت‌ها نیز کاربرد دارد.

مریخ

براساس گزارش BBC، مقامات ناسا از هفت ابزاري رونمايي كردند كه قرار است تا سال 2020 به همراه مريخ‌نوردي روي خاك مريخ فرود بيايد. اين كاوشگر 1.9 ميليارد دلاري آزمايشي را روي مريخ انجام خواهد داد كه طي آن دي‌اكسيد كربن موجود در اتمسفر مريخ به اكسيژن تبديل خواهد‌شد و در نهايت از اين اكسيژن براي توليد سوخت راكت و ايجاد فضاي قابل تنفس براي فضانوردان استفاده خواهد‌شد.

اين ابزار كه موكسي نام‌دارد عملكردي برعكس عملكرد يك موتور دارد و مي‌تواند در هر ساعت سه چهارم اونس اكسيژن توليد كند. اگر اين موتور به‌درستي عمل كند، ابزاري 10 بار بزرگتر از موكسي دو سال پيش از آغاز سفر انسان‌ها به مريخ كه درحال حاضر به دهه 2030 موكول شده، به اين سياره ارسال خواهد شد تا اكسيژن لازم براي اقامت آنها فراهم شود.

اين ابزار بزرگتر پيش از رسيدن فضانوردان قادر خواهد بود اكسيژن كافي براي سفر بازگشت به زمين انسان‌ها را فراهم آورد. بخش ديگر سوخت راكتي كه انسان‌ها را به زمين باز مي‌گراند از هيدروژن سبكي توليد خواهد‌شد كه از زمين آورده شده و يا از خاك مريخ به دست آمده‌است.

كاوشگر جديد كه نسخه‌اي ديگر از مريخنورد كنجكاوي است، پيشگام و جلودار سفر آينده انسان‌ها به مريخ خواهد‌بود. مريخ در فاصله 140 ميليون مايلي از زمين قرار گرفته و فرصت ارسال فضاپيما به اين سياره هر 26 ماه يكبار به‌وجود مي‌آيد. رسيدن به اين سياره 9 ماه طول خواهد كشيد اما امكان كاهش اين مدت زمان به 6 ماه نيز وجود دارد.

مريخ‌نورد جديد قرار است در سال 2021 روي اين سياره فرود بيايد. ناسا همچنين تصميم دارد طي اين ماموريت سنگ‌هاي جالب توجه را از روي سطح مريخ جمع‌آوري كرده و درون محفظه‌هايي به زمين بازگرداند تا مطالعه‌اي دقيق روي آنها انجام گيرد.

کد خبر 267578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha