یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین-مهدی تهرانی: اگرچه در دنیا کیفر ساترلند را با مجموعه تلویزیونی ۲۴ و کاراکتر جک باور می شناسند اما این بازیگر انگلیسی الاصل سوابق سینمایی ممتازی نیز دارد.

کیفر ساترلند

کیفر ساترلند متولد دسامبر ۱۹۶۶ در لندن است با این‌همه بدلیل تابعیت کانادایی پدرش دونالد ساترلند؛که خود از بازیگران معتبر سینما است؛ او را عمدتا بازیگری کانادایی محسوب می‌کنند.

شروع فعالیت حرفه‌ای کیفر ساترلند اگرچه از سن ۱۴ سالگی در سینما بود اما با درخشش در فیلم "کنار من بایست" محصول ۱۹۸۶ و در سن ۲۰ سالگی عمده نگاه‌ها به او جلب شد.ساترلند در ادامه در فیلم های شاخصی مانند مرگ بازان( ۱۹۹۰)؛ توئین پیکس(۱۹۹۲)؛چند مرد خوب(۱۹۹۲)؛سه تفنگدار(۱۹۹۳)؛آزاد راه(۱۹۹۶) و تفکیک (۱۹۹۸) بازی کرد و از سایه پدرش به عنوان یک بازیگر کهنه کار کاملا بیرون آمد و خودش را به تثبیت رسانید.

ساترلند در سال ۲۰۰۱ بازی در فصل اول سریال ۲۴ را آغاز کرد و نتیجه برایش شگفت انگیز شد. او عمده جوایز مهم مانند گلدن گلوب و امی و جوایز انجمن‌های مستقل سینمایی و تلویزیونی را برای بازی در این سریال و ایفای نقش جک باور بدست آورد.

پس از این ساترلند بازی در فصل‌های دوم تا نهم این مجموعه تلویزیونی را ادامه داده است. فعالیت‌های سینمایی ساترلند اما با وجود درگیری شغلی او و بازی مستمرش در تلویزیون تعطیل نشد.

بر این اساس او بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ در چندین فیلم معتبر مانند اتاقک تلفن(۲۰۰۳)؛نگهبان(۲۰۰۶)؛آئینه‌ها (۲۰۰۸)؛ملانکولیا(۲۰۱۲) و پمپی (۲۰۱۴) ایفای نقش کرده است.

ساترلند بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ و قبل از ساخت قسمت نهم سریال ۲۴ در دو فصل از مجموعه تلویزیونی "تماس" بازی کرد که البته این مجموعه موفقیتی در پی نداشت و ساخت قسمت‌های بعدی آن متوقف شد.

کیفر ساترلند تاکنون ۶ بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شده که در سال ۲۰۰۲ توانسته آن را برای قسمت اول سریال ۲۴ بدست بیاورد. همچنین او ۷ بار نامزد دریافت جایزه امی گردیده که یکبار نیز در سال ۲۰۰۶ برای قسمت سوم سریال ۲۴ به این جایزه رسیده است.

فصل نهم سریال ۲۴ با عنوان یک روز دیگر زنده بمان

کارنامه ی حرفه‌ای کیفر ساترلند:

مکس دوگان باز می گردد(۱۹۸۳)

پسر خلیج(۱۹۸۴)

برادری عدالت(۱۹۸۶)

ماه دیوانه(۱۹۸۷)

اسلحه‌های جوان(۱۹۸۸)

مرگ بازان(۱۹۹۰)

توئین پیکس(۱۹۹۲)

چند مرد خوب(۱۹۹۲)

پشت صحنه مجموعه تلویزیونی ۲۴

سه تفنگدار(۱۹۹۳)

چشم در برابر چشم(۱۹۹۶)

تفکیک(۱۹۹۸)

ضربت(۲۰۰۰)

اتاقک تلفن(۲۰۰۳)

نگهبان(۲۰۰۶)

آئینه ها(۲۰۰۸)

ملانکولیا(۲۰۱۲)

پمپی(۲۰۱۴)

رها شده ( ۲۰۱۵)

مجموعه‌های تلویزیونی

۲۴(۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴)

تماس (۲۰۱۲تا ۲۰۱۳)

کد خبر 267166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha