مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان انگلیسی براساس نتایج به‌دست آمده از تحقیقات اخیر خود می‌گویند انسان تنها از هشت درصد دی‌ان‌ای خود استفاده می‌کند.

براساس گزارش لايو‌ساينس،از اولين توالي‌نويسي ژنوم انسان بيش از يك دهه مي‌گذرد، مطالعه‌اي ارزشمند كه منجر به اكتشافات ژنتيكي گسترده‌اي شد، اما با وجود سپري شدن سال‌ها، هنوز دانشمندان دقيقا نمي‌دانند چند درصد از ژنوم انسان مسئوليت حياتي‌ترين فعاليت‌هاي بدن را به عهده دارد؟

اگرچه در مطالعات پيشين محققان نشان داده‌ بودند كه درحدود 80 درصد از دي‌ان‌اي انسان كاربردي است، اكنون دانشمندان در دانشگاه آكسفورد اعلام كرده‌اند بزرگترين مسئوليت‌هاي بدن انسان به عهده 8.2 درصد از دي‌ان‌اي انسان است، يعني در حدود 250 ميليون واحد سازنده دي‌ان‌اي در بدن كاربردي هستند و بيش از دو ميليارد واحد از آن هيچ كاربردي ندارند.

مابقي دي‌ان‌اي، جانك يا بي‌استفاده ناميده مي‌شود. اين بخش درحقيقت كار ويژه‌اي انجام نمي‌دهد و مشخص نيست چه فعاليتي را به عهده دارد،‌درست مانند آپانديس كه كاربرد ويژه‌اي در بدن ندارد و آسيبي نيز به انسان وارد نمي‌آورد. محققان آكسفورد معتقدند بيشترين بخش دي‌ان‌اي بدن عملكرد مفيدي در بدن ندارند و تنها فضايي را در اشغال خود درآورده‌اند.

توانایی در تفكيك دي‌ان‌اي‌هاي مفيد و بي‌استفاده از اهميت ويژه‌اي برخوردار است زيرا مي‌تواند در تحليل و بررسي نقش تنوع ژنتيكي انسان در ابتلا به بيماري‌هاي مختلف و همچنين كمك به تسريع تحقيقات علم ژنتيك و درمان‌هاي ژنتيكي تاثيرگذار باشد.

کد خبر 267092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha