همشهری آنلاین: معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه فضای ۲۲ هکتاری دانشگاه تهران به بیش از ۵۰ هکتار توسعه پیدا می‌کند، گفت: امیدواریم با استقبال اعضای شورای شهر و شهردار تهران و بر اساس رایزنی‌هایی که با دولت انجام شده است، این طرح مطابق توافق اولیه، با نسبت مساوی توسط دولت، شهرداری تهران و دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران اجرا شود.

به گزارش ايسنا، دكتر محمدحسين امید با بيان اين مطلب افزود: از آنجایی که دولت گذشته با این طرح موافق نبود، 8 سال متوقف ماند اما اخیراً دكتر قاليباف شهردار تهران موافقت خود را برای کمک به دانشگاه تهران در اجرای طرح توسعه این دانشگاه اعلام کرده است و اجرای طرح مجدداً از سال گذشته آغاز شده و بناست با کمک شهرداری و شورای شهر دنبال شود.

وی با بیان اینکه در این طرح هم از نظر مرمت و بازسازی و هم از نظر توسعه فیزیکی برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: بناست فضای 22 هکتاری دانشگاه تهران به بیش از 50 هکتار در محدوده خیابان‌های انقلاب، وصال شیرازی، بلوار کشاورز و کارگر شمالی توسعه پیدا کند و به نوعی فضای دانشگاه ساماندهی شود. همچنین در این طرح فضای سبز دانشگاه تهران 600 درصد افزایش پیدا می‌کند که این امر کمک بزرگی به فضای سبز مهمترین منطقه فرهنگی کشور خواهد بود.

امید با بیان اینکه قرار نیست همه ساختمان‌ها تخریب شود، افزود: بسیاری از این ساختمان‌ها میراثی هستند و محفاظت خواهند شد و در حال حاضر بخش بسیاری از این ساختمان‌ها در حال استفاده است.

معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بیان اینکه در توافق اولیه قرار بود این طرح با نسبت مساوی توسط دولت، شهرداری تهران و دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران انجام شود، گفت: این توافق از روز اول طرح معطل مانده بود و به جز یک مقطعی که در سال 83 از سوی دولت کمک‌هایی به این طرح شد، کمک دیگری صورت نگرفت.

وی افزود: امیدواریم با استقبال اعضای شورای شهر و دكتر قالیباف و با رایزنی‌هایی که با دولت شده است، مطابق توافق اولیه، این طرح از سر گرفته شود.

وی درباره میزان اعتبار مورد نیاز برای این طرح نیز اظهار کرد: بر اساس برآوردها در سال 90، 700 میلیارد تومان برای اتمام این طرح پیش‌بینی شده که اکنون قطعاً این مبلغ به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

معاون اداری مالی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درباره میزان بافت‌های فرسوده در دانشگاه‌های کشور گفت: بافت فرسوده به معنای آنکه در شهرداری‌ها مطرح می‌شود در دانشگاه‌ها وجود ندارد، اما در دانشگاه‌های قدیمی همچون دانشگاه تهران ساختمان‌هایی وجود دارد که از قدمتی بیش از 100 سال برخوردار هستند و به لحاظ ارزش جزو میراث فرهنگی شناخته شده‌اند.

وی گفت: میزان این ساختمان‌ها در دانشگاه‌ها متناسب با قدمت دانشگاه‌ها متفاوت است و دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، اصفهان، شیراز، خوارزمی و... از این ساختمان‌ها برخوردار هستند که باید از آنها مراقبت و نگهداری شود.

امید با بیان اینکه امسال به دنبال این هستیم که برای بازسازی و نگهداری ساختمان‌های تاریخی اعتباری پیش‌بینی شود، گفت: اگر معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رياست جمهوري همکاری کنند، همچون گذشته که ردیف بودجه‌ای خاصی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها پیش‌بینی ‌شد، یک ردیفی هم برای بازسازی مرمت ساختمان‌های میراثی در نظر گرفته می‌شود، چراکه این ساختمان‌ها نشان‌دهنده قدمت و تاریخ دانشگاه‌ها هستند.

کد خبر 266976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha